אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מדינת ישראל נ' מ'

מדינת ישראל נ' מ'

תאריך פרסום : 01/01/2020 | גרסת הדפסה

ת"פ
בית משפט השלום ירושלים
62134-03-19
25/12/2019
בפני השופט:
דוד שאול גבאי ריכטר

- נגד -
המאשימה:
מדינת ישראל ע"י תביעות ירושלים
הנאשם:
י' מ'
עו"ד רועי קרן
גזר דין
 

 

 

כתב האישום

נגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות סמים.

מהאישום הראשון עולה, כי ביום 13.3.2019, בנמל התעופה בן גוריון, החזיק הנאשם במוניתו סם מסוכן מסוג קנבוס במשקל 72.33 גרם קנבוס וסם מסוכן מסוג חשיש במשקל 50.2 גרם. בנוסף, החזיק הנאשם בסכום כסף בסך של 3,188 ₪.

מהאישום השני עולה, כי ביום 22.2.2019 פגש אלון דובדבני (להלן – אלון) את הנאשם ונכנס למוניתו. במהלך הנסיעה מכר הנאשם לאלון 3.45 גרם קנבוס תמורת 250 ₪.

מהאישום השלישי עולה, כי ביום 14.2.2019 פגש ברוך טאלר (להלן – ברוך) את הנאשם ונכנס למוניתו. במהלך הנסיעה מכר הנאשם לברוך 9.93 גרם קנביס תמורת 700 ₪.

בגין כל אלה הודה הנאשם והורשע בביצוע 2 עבירות של סחר בסם מסוכן, לפי סעיפים 13 ו-19א לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) התשל"ג-1973, ועבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית, לפי סעיפים 7א + 7ג' (רישא) לפקודת הסמים.

 

 

מהלך הדיון

הנאשם היה עצור זה 7 ימים, וכתב האישום הוגש כשהוא נתון במעצר בית. תנאים אלו הוארכו, ובהמשך הוקלו, והתאפשר לנאשם לחזור לעבודה במונית בפיקוח אביו.

 

תסקירי שירות המבחן

בעניינו של הנאשם הוגשו שני תסקירים. מהתסקירים עולה, כי מדובר בגבר כבן 46, גרוש ואב לשלושה ילדים קטנים הנמצאים בחזקת אמם. הנאשם מתגורר עם אביו בצפון הארץ ומצוי בזוגיות כ-7 שנים. הוא סיים 12 שנות לימוד במגמת טכנאות שיניים. עם סיום לימודיו גויס לשירות צבאי, אך שוחרר לאחר שמונה חודשים, בשל אי התאמה. רוב חייו התפרנס מעבודתו כנהג מונית. הנאשם גולל בפני שירות המבחן כי במשך 30 שנה היה מכור להימורים, בעיקר משחקי ספורט ומזל, ובשל חובות כבדים שצבר, לרבות לשוק האפור, חיפש דרך קלה ומהירה להרוויח "כסף קל", ולכן ביצע את העבירות מושא כתב האישום. לחובתו הרשעה אחת שהתיישנה ומתנהל נגד הנאשם תיק בעבירות מרמה בחיפה. הנאשם לקח אחריות על מעשיו, ביטא חרטה ובושה. במסגרת צו הפיקוח החליט הנאשם לראשונה לעבור טיפול בבעיית ההימורים, ולהתרשמות שירות המבחן, הנאשם מבין כי בעיית ההימורים ממנה סובל עומדת בלב התנהלותו הכושלת. שירות המבחן ציין, כי הנאשם שולב בטיפול והוא משתתף בו בהצלחה רבה. מהתסקיר המשלים עולה, כי הנאשם מגיע באופן רציף ועקבי לטיפול, הוא אינו מהמר, והוא מגלה מוטיבציה להמשיך בטיפול. במכלול הנסיבות ולנוכח המוטיבציה הגבוהה של הנאשם, המליץ שירות המבחן על הטלת צו פיקוח למשך שנה וכן מאסר בעבודות שירות.

 

חוות דעת של הממונה על עבודות השירות

הממונה הגיש חוות דעת על אודות כשירות הנאשם לבצע מאסר בעבודות שירות. מחוות הדעת עולה, כי הוא כשיר לבצע עבודות שירות וניתן להציבו בחברת קדישא קרית מוצקין, החל מיום 2.3.2020.

 

 

טיעונים לעונש

הצדדים לא הגיעו להסכמה עונשית.

מחד, המאשימה טוענת למתחם ענישה שבין 6 ל-12 חודשי מאסר לכל אישום, וזאת בהתייחס לנסיבות ביצוע העבירות וחומרתן מחד, עברו הפלילי, הודאת הנאשם ונסיבותיו האישיות מאידך, ומבקשת למקם את הנאשם בתחתית המתחם.

מאידך, הסניגור טוען כי ניתן להסתפק בעונש של של"ץ לנוכח נסיבותיו האישיות של הנאשם, כעולה מן התסקירים שהוגשו בעניינו. כמו כן היפנה לתהליך השיקומי שעבר הנאשם ולנסיבות הקלות, יחסית, של ביצוע העבירות לדבריו, בהינתן סוג הסמים וכמותם. יחד עם זאת טען כי ניתן לגזור על הנאשם עבודות שירות של עשרות ימים ספורים.

 

קביעת מתחם הענישה – מתחם הענישה צריך להתייחס לעקרון ההלימה, הנוגע ליחס לערך החברתי המוגן, מידת הפגיעה בו, מדיניות הענישה הנוהגת ונסיבות ביצוע העבירה.

 

אשר לערך המוגן – העבירות אותן עבר הנאשם פוגעות בערך המוגן של שמירה על שלום הציבור ובריאותו מפני נגע הסמים, שתוצאות השימוש בהם וההתמכרות אליהם קשות, ארוכות טווח ורחבות היקף וחורגות מעניינו של אדם אחד, ונוגעות לכלל החברה. הכלל ביחס לסוחרי סמים הוא לרוב, מאסר בפועל. ר' בהקשר זה: רע"פ 3343/07 מכאוי נ' מ"י (מיום 26.7.2017).

 

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה, לפי סעיף 40ט' לחוק העונשיןבין הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה יש לשקול את אלה, לעניין קביעת המתחם: מנסיבות כתב האישום מדובר בעבירה מתוכננת שנועדה להשגת רווח כספי קל, כאשר המכירות היו לאנשים זרים לנאשם וזאת תוך שימוש במוניתו של הנאשם (וברישיון הרכב הציבורי שיש לו) לרעה – כל אלו נסיבות מחמירות; הנאשם בגיר שידע היטב את הפסול שבמעשיו וצריך היה להימנע מהן; אין מדובר בכמויות גדולות של סם ומדובר בסם שאינו ברף חומרה גבוה.

 

מדיניות הענישה הנוהגתהכלל בעבירות סמים הוא מאסר בפועל. יחד עם זאת הפסיקה מגוונת ומנעדה רחב. ברע"פ 5712/16 אייזנבך נ' מ"י (מיום 17.8.2016) אושר מתחם ענישה שבין 8 ל-24 חודשי מאסר ונגזרו 8 חודשי מאסר בנסיבות של שלושה מקרי סחר אך בתמורה לסכומים גבוהים יותר. מנגד, ברע"פ 6161/16 יזרעאלוב נ' מ"י (מיום 20.2.2017) נקבע מתחם בין 8 ל-20 חודשי מאסר בנסיבות של סחר בנייס גאי במספר מקרים. בשל תהליך שיקום חרג בית המשפט מן המתחם והטיל 6 חודשי מאסר לריצוי בעבירות שירות. שני המקרים חמורים ממקרנו. בעפ"ג (חיפה) 53142-12-16 רחימוב נ' מ"י (מיום 17.5.2017) נגזרו 6 חודשי עבודות שירות תוך חריגה ממתחם הענישה שבין 13 ל-30 חודשי מאסר, בנסיבות של מכירת 15 גרם קוקאין וחשיש, לנוכח תהליך שיקומי.

 

מתחם הענישה – על-פי מבחן "הקשר ההדוק" שנסקר בע"פ 4910/13 בני ג'אבר נ' מ"י (מיום 29.10.2014) – כאשר סמיכות הזמנים של ימים ספורים בין עסקה לעסקה, סוגי הסם והכמויות – הנסיבות מחייבות קביעת מתחם אחד למכלול המעשים, והתייחסות אליהן כאל אירוע אחד.

אשר למתחם, לנוכח מכלול הנסיבות וגזירה לקולא מהמקרים שהצגתי לעיל, קובע מתחם שבין 3 ל-12 חודשי מאסר לרבות אפשרות ריצוי המאסר בעבודות שירות.

 

נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה לפי סעיף 40י"א לחוק העונשיןניתן לתת משקל לנסיבות הבאות שאינן קשורות בביצוע העבירה, במסגרת גזירת העונש בתוך המתחם: לנאשם הרשעה אחת בעבירות שלא בתחום הסמים והוא מעולם לא ריצה עונש מאסר; נסיבותיו הספציפיות – התמכרותו ארוכת השנים להימורים וחובות כספיים שגרמו לאביו למכור את ביתו, כאשר היום הנאשם מבין את הפסול שבמעשיו ומצליח להשתקם; הנאשם מפרנס את עצמו ואת אביו ומשלם מזונות לשלושת ילדיו הקטנים, ולכן שליחתו למאסר ממש תפגע ביכולתו זו ובעקיפין תפגע במשפחתו; הנאשם היה עצור בפועל בתיק זה כשבוע, ובהמשך היה נתון בתנאים מגבילים של מעצר בית, ולאחר מכן תנאים אלו הוקלו לנוכח שיתוף הפעולה של הנאשם במסגרת צו פיקוח המעצרים; הנאשם נטל אחריות מלאה למעשיו, לא פתח תיקים חדשים ולא הפר תנאים לאורך תקופה ארוכה.

 

המיקום במתחם – במכלול הנסיבות, יש למקם את הנאשם בתחילת המתחם מבחינת הטלת מאסר בעבודות שירות. אציין כי ההפנייה לת"פ 13939-07-18 מ"י נ' פורת (מיום 27.10.2019) לעניין התוצאה העונשית אינה רלבנטית לנוכח השוני הניכר בתהליך השיקום בשני המקרים.

 

גזירת הדין

לפיכך, אני מחליט לגזור על הנאשם את העונשים הבאים:

  • 3 חודשי מאסר, אשר ירוצו בעבודות שירות, החל מיום 02.03.2020 , בחברה קדישא בקרית מוצקין, וזאת על פי חוות דעת הממונה על עבודות השירות. מכוח סעיף 51ו'(ב) לחוק העונשין, מורה כי השעות היומיות יעמדו על 6.5 שעות, בשל מכלול נסיבותיו האישיות של הנאשם. על הנאשם להתייצב ביום 2.3.2020 עד לשעה 08:00 במשרד הממונה על עבודות שירות בטבריה לתחילת ריצוי עונשו. מובהר בזה כי הפרת הוראות הממונה ואי עמידה בכללים הנוגעים לריצוי עבודות השירות עלולים להביא להפקעת העבודות ולהמרת העונש בעונש מאסר של ממש – מובהר כי יש להפחית מן התקופה את ימי מעצרו של הנאשם כאשר חישוב שב"ס שהוא שיכריע;

  • 6 חודשי מאסר, שלא ירוצו אלא אם יעבור הנאשם כל עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים בתוך שנתיים מהיום למעט שימוש עצמי והחזקת כלים לשימוש עצמי;

  • 3 חודשי מאסר, שלא ירוצו אלא אם יעבור הנאשם כל עבירה של שימוש עצמי בסמים ו/או החזקת כלים לשימוש עצמי בתוך שנתיים מהיום;

  • 5,000 ₪ קנס או שבועיים מאסר תמורתו אם לא ישולם. הקנס יקוזז מההפקדה שבתיק המעצר, וככל שתיוותר יתרת חובה, היא תשולם ב-5 תשלומים שווים ורצופים החל מיום 1.3.2020 ובכל 1 לחודש ועוקב. אי תשלום מי מהתשלומים במועד יביא להעמדת הקנס לפירעון מלא ומיידי;

  • התחייבות בסך 5,000 ₪ שלא לעבור כל עבירת סמים במשך שנתיים מהיום או 10 ימי מאסר תמורתה אם לא תבוצע. הובהר לנאשם שמשמעות ההתחייבות היא, כי אם יעבור את העבירה בתוך התקופה שצוינה, בית המשפט שיגזור את הדין יהא חייב לחלט את ההתחייבות כקנס.

  • אשר לעתירה לפסילת רישיון – מכיוון שמטה לחמו של הנאשם הוא רישיון נהיגה במונית, וזהו מקצועו מזה עשרות שנים, פסילה בפועל של הנאשם תמנע ממנו יכולת לפרנס את עצמו ואת משפחתו. לפיכך, לא אטיל פסילה בפועל, אך במקום זאת אני קובע, כי הנאשם יהא פסול מלהחזיק או מלקבל רישיון נהיגה למשך 6 חודשים, וזאת על-תנאי למשך שנתיים מהיום, כשהתנאי הוא שלא יעבור כל עבירה לפי פקודת הסמים לרבות שימוש עצמי והחזקת כלים לשימוש עצמי במשך התקופה שקבעתי.

     

     

    יש לשלוח לממונה על עבודות שירות ולשירות המבחן.

     

    הסמים יושמדו.

     

    זכות ערעור כחוק לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום מהיום.

     

    ניתן היום, כ"ז כסלו תש"פ, 25 דצמבר 2019, במעמד הצדדים.

     

    Picture 1

     

     


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ