המועצה הארצית לתכנון ולבניה
|
53-11
28/11/2018
|
בפני חברי ועדת המשנה לעררים:
1. עו"ד סילביה רביד-יו"ר 2. פרופ' ארזה צ'רצ'מן 3. גב' עדנה פרדו 4. מר אריאל וכסלר
|
- נגד - |
התובעת:
המועצה המקומית ביר אלמכסור
ע"י ב"כ עוה"ד יעקב כהן ממשרד עמר רייטר ז'אן שגיא כהן ושות'
|
הנתבעים:
1. הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז צפון ע"י ב"כ מר טביקמן וגב' עמית מלשכת התכנון 2. הוועדה המקומית לתכנון ולבניה "משגב" ע"י ב"כ מר ליאוניד מלכין מהנדס הוועדה המקומית 3. הנסון מוצרי מחצבה ישראל בע"מ ע"י ב"כ עוה"ד עופר טויסטר ורועי בראונר
|
ערר |
בעניין תוכנית ג/ 16242 מחצבת חנתון
א. פתח דבר:
- בפנינו ערר בזכות, מכוח סעיף 110(א)(1)(ב) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה -1965 (להלן: "החוק"), אשר הגישה המועצה המקומית ביר אלמכסור כנגד החלטת הוועדה המחוזית מיום 22.11.2010 ליתן תוקף לתוכנית ג/ 16242 - היא תוכנית מחצבת חנתון (להלן: "התכנית").
- במסגרת הערר מבקשת העוררת להורות על ביטול ההחלטה ליתן תוקף לתוכנית, ולחילופין להורות לוועדה המחוזית לחייב את המשיבה 3 (להלן: "הנסון") שיזמה את התכנית, להגיש תוכנית מפורטת להקטנת תחום ההשפעה של התכנית בתחום החופף לתוכנית מאושרת תמ"מ 2/55 ותכנית מופקדת ג/ 14093, זאת כתנאי לאישור התכנית. עוד מבוקש להורות לוועדה המחוזית להפקיד את התכנית כאשר היא מתוקנת וכוללת בהוראותיה, הוראות מפורשות המצמצמות באופן ממשי את השפעותיה של התכנית על ביר אל מכסור, לרבות בתחום התכנית העתידית.
- כפי שיפורט להלן, אנו סבורים כי אישורה של התכנית תואם את רובד התכנון הארצי, המחוזי והמקומי המייעד את המקרקעין לכרייה וחציבה. התכנית משקפת אינטרס בעל חשיבות ציבורית רבה למשק הבניה והסלילה. במהלך אישורה של התכנית נבחנו ההשלכות הסביבתיות הנובעות מאישורה ובכללן ההשלכות הסביבתיות הנובעות מאישורה באשר לעוררת. המסמך הסביבתי שהוכן לתכנית נעשה בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, ומסקנותיו הוטמעו בהוראות התכנית. המשרד להגנת הסביבה אף הגיש התייחסותו למסמך הסביבתי ועיקר המלצותיו הוטמעו בתקנון. ממסמכים מקצועיים אלה עולה כי השינויים המוצעים בתכנית יביאו לשיפור המצב הקיים מבחינת העוררת. בהתאם לכך, ובכפוף לעריכת מספר תיקונים בתקנון עליהם אנו מורים, כמפורט להלן, אנו סבורים כי דין הערר להידחות.
- לאור ריבוי הטענות והיקפם, נתייחס לטענות שהועלו בערר אגב מתן ההחלטה בכל נושא ונושא. בטרם נכנס לעובי הקורה מן הראוי לעמוד על הרקע התכנוני הרלבנטי לתכנית.
ב. הרקע התכנוני ומטרות התכנית:
יעוד שטח התכנית על פי תוכניות המתאר הארציות והמחוזית:
- תוכנית המתאר הארצית לאתרי כרייה וחציבה לחומרי גלם ולסלילה, תמ"א 14 (להלן: "תמ"א 14"), אשר פורסמה למתן תוקף ביום 17.5.98, מייעדת את שטח התכנית לכרייה וחציבה (אתר מס' 34 ב' – מחצבת חנתון מזרח).
- תיקון מספר 9 לתוכנית המתאר המחוזית מס' 2, אשר אושר ביום 16.8.2005 ופורסם למתן תוקף ביום 30.7.2007, מייעד את שטח התכנית לכרייה ולחציבה וליער.
- שטח התכנית מצוי בתחום מרקם שמור משולב על פי תמ"א 35, ואולם מאחר שתמ"א 14 אושרה בטרם אושרה תמ"א 35, הרי שבהתאם לקבוע בסעיף 17.2.1 לתמ"א 35 עומדת תמ"א 14 בתוקפה, ועל פיה, כאמור לעיל, מיועד השטח לכרייה וחציבה.
- בהתאם לתוכנית המתאר הארצית ליער ולייעור- תמ"א 22, אשר פורסמה למתן תוקף בשנת 1995, מצוי רוב שטח התכנית בתחום יער שפרעם. כקבוע בסעיף 8.2.4 לתמ"א 14 גוברת תמ"א 14 על תמ"א 22.
יעודי הקרקע על פי תוכניות מקומיות ומפורטות:
- תוכנית ג/ 4675 שפורסמה למתן תוקף ביום 14.2.1985, אשר חלה על שטח בן כ- 866 דונם, הגדירה את שטח המחצבה ושינתה את יעוד המקרקעין משטח חקלאי לשטח מחצבה ולדרך ציבורית. הקמת המחצבה הותנתה באישורה של תוכנית מפורטת.
- תוכנית ג/ 5068 שפורסמה למתן תוקף ביום 17.12.89, ואשר חלה על שטח בן כ- 746 דונם, הינה תכנית מפורטת לחלק משטח המחצבה, אשר נקבע בתוכנית ג/ 4675. מטרות התכנית כקבוע בתקנון הינן, בין היתר, לקבוע אזורים לשימושים שונים בתחום התכנית, להתוות רשת דרכים, תוואי הדרך למתקנים ודרך הכניסה לאתר, וכן לקבוע את צורת החציבה, מיקום וגובה הטרסות, מיקום וסוג המתקנים וכן מיקום ערימות חומר גרוס והמפעלים. במסגרת התכנית מסומן אזור מתקנים, המסומן בחום כהה, בו ייבנו המתקנים השונים של המחצבה, ויאוחסן החומר המעובד. עוד מסומן בתכנית אזור המפעלים המסומן בצבע סגול, וכן אזור המשרדים. רשימת התכליות והשימושים המותרים בכל אזור ואזור מפורטת בסעיף 1 לפרק ד' לתקנון התכנית. התכנית אושרה למתן תוקף עוד בטרם אישורה של תמ"א 14 ואינה קובעת את תחום השפעת המחצבה.
- תוכנית ג/ 7216, אשר אושרה ביום 21.12.1997, מייעדת שטח חקלאי נוסף בן כ- 64 דונם לחציבת אבן ומוזאיקה.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת