אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> המדינה תגיש תוך 4 חודשים לוח זמנים להשלמת פינוי מבנים במאחזים לא חוקיים

המדינה תגיש תוך 4 חודשים לוח זמנים להשלמת פינוי מבנים במאחזים לא חוקיים

תאריך פרסום : 13/07/2009 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון
9051-05
12/07/2009
בפני השופט:
1. כבוד הנשיאה ד' ביניש
2. א' רובינשטיין
3. י' דנציגר


- נגד -
התובע:
1. תנועת "שלום עכשיו" - ש.ע.ל. מפעלים חינוכיים
2. דרור אטקס

עו"ד מיכאל ספרד
עו"ד שלומי זכריה
הנתבע:
1. שר הביטחון
2. מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית
3. ראש המינהל האזרחי תא"ל כמיל אבו-רוקון
4. מפקד מחוז ש"י של משטרת ישראל ניצב ישראל יצחק
5. המועצה האזורית מטה בנימין
6. חרשה אגודה שיתופית חקלאית בע"מ
7. אלעד ובת ציון מאיר
8. יאיר וישראלה רמר
9. אלישמע ומרים כהן
10. הרב אורי וליביה כהן
11. שמריה ופרידה אירגאס

עו"ד גלעד שירמן
עו"ד עקיבא סילבצקי
עו"ד ד"ר גרשון גונטובניק
החלטה

1.        ראשיתה של עתירה זו בשנת 2005, וצו-על-תנאי ניתן עוד בחודש ספטמבר 2005, לפיו הורינו למשיבים לנמק מדוע לא יהרסו 6 מבני קבע שהוקמו ללא היתר במאחז הבלתי חוקי "חרשה" שממזרח להתנחלות טלמון, ו-12 מבני קבע שהוקמו ללא היתר במאחז הבלתי חוקי "היובל" שמדרום להתנחלות עלי.

2.        בתשובותיהם לבית המשפט עמדו המשיבים 4-1 מלכתחילה על אי החוקיות שבהקמת המבנים נשוא העתירה, ולא סרו מעמדתם זו. בתשובות המדינה התייחס בא-כוחה לכך שהוצאו לגבי המבנים צווי הריסה ולכך שיש בכוונת הרשויות לאכוף את מימושם של צווים אלה - בהתאם לתכנית פעולה אשר תגובש בהמשך.

           לאחר הגשת תצהירי התשובה מטעם המשיבים הוגשו מטעמם מעת לעת הודעות מעדכנות, בהן נתבשרנו על דבר קיומה של עבודה למיפוי סוגי הבניה הבלתי חוקית וחלוקתם לקטגוריות שונות, אשר לפיהן יוקצו לוחות זמנים לנקיטת פעולות אכיפה ביחס למבנים הבלתי חוקיים באזור.

           ביום 21.4.06 הודיעו המשיבים כי הוחלט להטות את מרכז הכובד של פעילות האכיפה למימוש צווי הריסה ביחס למבנים בשלבי בניה התחלתיים, בדגש על בניה המתבצעת על קרקע פלסטינית פרטית. ביום 16.1.07 הודיעו המשיבים כי תוכננה תכנית עבודה פרטנית למימוש צווי הריסה באזור, אשר בהתאם לה החלו להתבצע הריסות של מבנים שנבנו שלא כדין. ביום 4.2.08 נמסרה לנו הודעת עדכון נוספת על-ידי המשיבים, וביום 2.6.08, קיימנו דיון נוסף בעתירה.

3.        לאחר מספר דחיות שהתבקשו על-ידי המדינה לשם השלמת עבודת המיפוי וקציבת לוחות הזמנים, ביום 28.10.2008 הוגש התצהיר המשלים מטעם המשיבים, בו פורטו סדרי העדיפויות לפעילויות האכיפה המתוכננות על-ידי המשיבים, וזאת על-פי הקטגוריות השונות של הבניה הבלתי חוקית. לפי תכנית זו, בעדיפות גבוהה למימוש יהיו צווי הריסה המבוססים על החלטות שיפוטיות; לאחר מכן ימומשו צווי הריסה העוסקים בבניה בשלבים התחלתיים; אחר-כך תינתן עדיפות למימוש צווי הריסה המתייחסים למבנים המצויים במקרקעין מוסדרים בבעלות פרטית פלסטינית; לאחריהם - ימומשו צווים ביחס למבנים המצויים במקרקעין לא מוסדרים שאינם בגדר אדמות מדינה; צווי הריסה למבנים במאחזים בלתי חוקיים שהוקמו לאחר מרץ 2001; צווי הריסה ביחס למבנים במאחזים בלתי חוקיים שהוקמו לפני מרץ 2001; צווי הריסה ביחס למבנים המצויים מחוץ לתכניות תכנון מאושרות; ולבסוף - כל יתר המבנים.

4.        ניתן להבין את רצונם של המשיבים לקיים את הפינוי הנדרש, ככל שיש בידם, ללא שימוש בכוח. ניתן גם להבין את גישתם של המשיבים, אשר נוכח ריבוי הצעדים שעליהם לנקוט  נגד הפרות החוק בהקמת מבנים ומאחזים בלתי חוקיים, קבעו לעצמם סדרי עדיפויות באכיפה. עם זאת, בתצהיר משלים מטעם המדינה שהוגש ביום 8.6.2009, ובדיון שהתקיים בעתירה ביום 10.6.09, הוצגה לפנינו תכנית הפעולה ביתר פירוט והוברר כי המבנים נשוא העתירה, אשר נבנו במאחזים שהוקמו לפני מרץ 2001, מצויים - על-פי הקריטריונים שנקבעו על-ידי המשיבים עצמם - בעדיפות גבוהה יחסית לנקיטה בפעולות אכיפה. חלקם - אלה הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית - מצויים בקטגוריה השלישית מבין שמונה הקטגוריות המנויות בסדר העדיפויות שגובש על-ידי המשיבים, וכן יש מבנים המצויים בקטגוריה הרביעית. אף על פי כן, לא נמסר לנו על-ידי המשיבים תאריך יעד למימוש הצווים נשוא העתירה, ואף לא הוצגה לפנינו הערכת זמן כלשהי למימושם.

5.        השתלשלות העניינים עד כה מאז הגשת העתירה מתמשכת על-פני תקופה של למעלה מארבע שנים; מעמדתה העקבית של המדינה, כפי שזו הוצגה לבית המשפט עוד בתגובותיה הראשונות לעתירה - עולה כי המבנים נשוא העתירה נבנו שלא כדין, חלקם על קרקע פרטית, ומטעם זה אף תלויים ועומדים נגדם צווי הריסה מאז שנת 2005. בנסיבות אלה, הרי היה על המדינה - בהתאם לעמדתה שלה - לממש את הצווים נשוא העתירה או לכל הפחות לקצוב לוח זמנים החלטי למימושם, כחלק מחובתה היסודית לקיום החוק ואכיפתו. על כן, שקלנו הוצאת צו מוחלט בעתירה. אף על פי כן, היות ומדובר במבנים מאוכלסים, אשר לדרים בהם טענות שונות משלהם, ואין מחלוקת כי יש לקיים הליכי שימוע לנוגעים בדבר בטרם מימושם של צווי ההריסה - החלטנו להימנע מהוצאת הצו הפעם, אולם להורות למדינה להחל בהליכים לקראת מימוש הצווים שהוציאה. בנסיבות אלה, מצאנו כי בטרם תוכרע העתירה באופן סופי, יש מקום להתחיל בהליכי השימוע הדרושים - וזאת ללא כל שיהוי נוסף.

           על כן, אנו קובעים כי המדינה תגיש בתוך ארבעה חודשים הודעת עדכון ובה תפרט את תוצאות הליכי השימוע, ובכפוף לכך תודיע על לוח הזמנים להשלמת הליכי מימוש הצווים. העותרים והמשיבים 5 ו-6 יוכלו להגיב על הודעה זו בתוך 21 ימים נוספים; לאחר מכן נחליט בדבר המשך הטיפול בעתירה, ככל שיהיה בכך צורך.  

           ניתנה היום, כ' בתמוז התשס"ט (12.7.2009).

ה נ ש י א ה                                   ש ו פ ט                                    ש ו פ ט


העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.    אב

מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט,  www.court.gov.il

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ