1. המדובר בפרשת שוחד בגינה הועמדו לדין 42 נאשמים כשהשיטה הייתה כמפורט :
שירות התעסוקה תאגיד שהוקם מכוח החוק, שמטרתו לפעול לריכוז מידע על המצב בשוק העבודה, להשיג עבודה לדורשי עבודה ולהפנות עובדים למעבידים. הוא פועל באמצעות לשכות שירות התעסוקה שהוקמו ברחבי הארץ (להלן
: "הלשכה" ).
המוסד לביטוח לאומי (להלן:
"הביטוח הלאומי" ) הינו תאגיד שהוקם מכוח חוק, שאחראי בין היתר על מתן קצבאות שונות לאוכלוסיה, בהתקיים התנאים שקבועים בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשכ"ח - 1968 (להלן:
"החוק" ).
עובד שעבודתו הופסקה (להלן:
"דורש עבודה"), זכאי, בהתקיים התנאים הקבועים בחוק, לקבל מהביטוח הלאומי קצבת דמי אבטלה (להלן:
"דמי אבטלה" ), לתקופה של עד 175 ימים, או קצבת הבטחת הכנסה (להלן:
"הבטחת הכנסה" ).
אחד מהתנאים לכך שדורש עבודה יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה או הבטחת הכנסה, הוא רישום בלשכה כמחוסר עבודה והתייצבות לרישום בלשכה, בימים ובשעות שנקבעו על ידי הלשכה. דורש עבודה המבקש לקבל דמי אבטלה או הבטחת הכנסה חייב להתייצב בלשכה הממוקמת בעיר מגוריו.
הליך הרישום בלשכה: בלשכה קיימת
"מערכת לזיהוי ביומטרי" (להלן:
"המתקן הביומטרי" ), לשם זיהוי ורישום של דורשי עבודה.
דורש עבודה שמגיע ללשכה בפעם הראשונה, נדרש לבצע הליך של רישום אצל פקיד בלשכה. בסוף הליך הרישום נילקח דורש העבודה למתקן הביומטרי, לשם נטילת טביעות אצבע. כמו כן, נמסר לדורש העבודה יום שבו אמור להתייצב בלשכה, מידי שבוע.
מהפעם השנייה ואילך, דורש העבודה מתייצב בלשכה, אך אינו מתייצב בפני פקיד בלשכה, אלא מזין את טביעת האצבע שלו במתקן הביומטרי, כדי לרשום התייצבות כנדרש.
במידה ואין עבודה להציע, מוצא מהמתקן פתק ובו ציור של בית, המורה לדורש העבודה ללכת לביתו, לאחר שהרשמתו הסתיימה.
במידה ויש עבודה להציע, או שטביעת האצבע לא זוהתה מסיבה כלשהי, מוצא מהמתקן פתק ובו נאמר לדורש העבודה לגשת לפקיד. במקרהכזה חייב להגיע לפקיד מצויד בתעודת זהות, כדי להשלים את הליך הזיהוי או את הליך שליחתו לעבודה.
דורש עבודה שנשלח לעבודה ומסרב, נשללת ממנו זכאותו לדמי אבטלה.
ללא התייצבות בפני פקיד לא נרשמת התייצבות לדורש העבודה.
נתוני ההתייצבות מועברים מהלשכה לביטוח לאומי ובהתבסס על נתונים אלו משולמים לדורש העבודה דמי אבטלה או הבטחת הכנסה.
.
במהלך התקופה שבה דורש העבודה מקבל הבטחת הכנסה או דמי אבטלה, אסור לו לעבוד אלא בידיעה ובאישור של הביטוח הלאומי. דורש העבודה שעובד ללא אישור הביטוח הלאומי נשללת ממנו זכאותו לדמי אבטלה או הבטחת הכנסה.
אלברט אוחיון (להלן:
"אוחיון" )
עובד בשירות התעסוקה משנת 1982.
עד לשנת 2004 עבד בלשכה בקרית גת והחל מיום 04.08.04 עבר ללשכה באשדוד.
בין השנים 2006 - 2008 פנה אוחיון למתווכים שונים ולדורשי עבודה שונים, במטרה להונות את הביטוח הלאומי, ע"י קבלת שוחד עבור רישום התייצבויות כוזבות במחשבי הלשכה, על מנת שדורשי העבודה יקבלו במרמה דמי אבטלה או הבטחת הכנסה.
על מנת להציג בפני הביטוח הלאומי מצג כוזב, לפיו דורשי העבודה התייצבו בלשכה כנדרש על פי החוק, נקט אוחיון בדרכים שונות, בהם רשם רישום כוזב במסמכי הלשכה, ממחשבו האישי בלשכה או ממחשביהם של חבריו לעבודה, באופן שנחזה כאילו דורשי העבודה התייצבו בלשכה, בעוד בפועל לא התייצבו בלשכה באשדוד או בכל לשכה אחרת, והכל בדרכים כדלקמן:
א. אוחיון הזין במתקן הביומטרי את מספר תעודת הזהות של דורש העבודה, ביחד עם טביעת אצבע אקראית או ללא טביעת אצבע כלל ולכן בכל הזנה של המתקן הביומטרי הוצא פתק ובו הפנייה של "דורש העבודה" לפקיד לשם זיהוי על ידו. אוחיון שהוא פקיד, ביצע רישום של דורש העבודה באופן שנחזה כאילו דורש העבודה התייצב בפניו כנדרש.