כנגד הנאשם הוגש כתב אישום בגין אי ציות לאור אדום ברמזור ונהיגה בקלות ראש, עבירות בניגוד לתקנה 22(א) לתקנות התעבורה,תשכ"א-1961, וסעיף 62(2) לפקודת התעבורה [נוסח חדש] תשכ"א-1961, בקשר עם סעיף 38(2) לפקודה.
לפי עובדות כתב האישום, ביום 24.6.08 שעה 13:30 נהג הנאשם במונית ברחוב אבו חצירה בבני ברק מכיוון צפון לדרום והגיע לצומת עם רחוב ז'בוטינסקי. הצומת האמור מרומזר ומערכת הרמזורים פעלה באופן תקין. אותה שעהרכב על אופנוע סירדונקו דניס (להלן-
רוכב האופנוע) ברחוב ז'בוטינסקי מכיוון מערב למזרח ונכנס לצומת בחסות האור הירוק שדלק ברמזור בכיוון נסיעתו. לפי הנטען, הנאשם נהג בקלות ראש בכך שנכנס לצומת מבלי לציית לאור אדום, חסם את דרכו של רוכב האופנוע ושני כלי הרכב התנגשו. כתוצאה מהתאונה נחבל רוכב האופנוע ונגרמו נזקים לאופנוע.
במועד ההקראה השיב הנאשם לאישום וטען כי הוא נכנס לצומת באור ירוק, וכי רוכב האופנוע נכנס לצומת באור צהוב או ירוק, אך בכל מקרה רוכב האופנוע נכנס לצומת לא פנוי.
מטעם התביעה העידו אבי שוסטר שהינו עד ראיה ניטארלי, בוחן התנועה סימון טרטקובסקי ורוכב האופנוע. בהסכמת הצדדים הוגש דוח פעולה שנערך על ידי רס"מ שוקרון יצחק שהוזעק ראשון לזירת התאונה. מטעם ההגנה העיד הנאשם עצמו.
לאחר ששמעתי את הצדדים, באתי לכלל מסקנה כי יש להרשיע את הנאשם בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.
ואלה נימוקיי:
1. התרשמתי באופו חיובי מעדותו של עד הראיה ,ונתתי בה אימון. מדובר במי שהזדמן למקום האירוע באופן מקרי, ואין לו קשר עם מי מהמעורבים בתאונה. בעדותו חזר העד על עיקרי האמור בהודעתו במשטרה.
לגרסתו, הוא נסע ברחוב ז'בוטינסקי לכיוון מזרח בנתיב השני מימין מתוך ארבע נתיבים.הוא עמד עקב אור אדום שדלק ברמזור בכייוון נסיעתו. משמאלו עמד אוטובוס. הרמזור בכיוון נסיעתו התחלף לירוק אך הוא לא יכול היה להמשיך בנסיעה ישר היות והצומת נחסם על ידי רכב שהיה האחרון בשיירה שהגיעה קודם לכן מרחוב אבו חצירה. רוכב האופנוע היה משמאלו בינו לבין האוטובוס, ונכנס לצומת כשהוא משתחל בין כלי הרכב. לפתע הגיעה מונית במהירות מרחוב אבו חצירה ופגעה באופנוע, ורוכב האופנוע הועף לעבר רכבו.
מעדות עד הראיה עולה כי היה פער זמנים בין המועד בו נסעה השיירה שהגיעה מרחוב אבו חצירה ובין מועד כניסתו של הנאשם לצומת. בין לבין, האור ברמזור בכיוון נסיעתו של עד הראיה התחלף לירוק והוא רצה להתחיל בנסיעה אך לא יכול היה עקב רכב שחסם את נתיב נסיעתו.
2. לטענת ההגנה לא ניתן לסמוך על עדותו של עד הראיה היות ואין ראיה כי רכבו נפגע כתוצאה מהתאונה. נדגיש כי עד הראיה לא טען כי לרכבו נגרם נזק אלא הוא הבהיר בהודעתו במשטרה כי כתוצאה מהתאונה רוכב האופנוע נפל לכביש, וכשנפל הרוכב הוא פגע בגלגל הקדמי של רכבו.
עוד נטען כי אין אמת בטענתו של עד הראיה כי רוכב האופנוע נסע משמאלו, היות ובעת העצירה הגלגליים הקדמיים של המונית היו במרחק של 1.20 מרחוב סוקולוב. היינו,לטענת ההגנה התאונה ארעה בשעה שהנאשם כבר כמעט סיים לחצות את הצומת והגיע למרחק של כמטר מקו הצומת הדרומי, ומכאן שרוכב האופנוע נסע בנתיב הימני ביותר.
בוחן התנועה העיד כי כשנעצרה המונית באופן סופי הגלגלים הקדמיים שלה היו במרחק של 4.5 מטרים מקו הדרומי של הצומת, ולא הגלגלים האחוריים.
בוחן התנועה הסביר כי: "
אם אתה שואל אותי אם היה יכול להיות מגע בין המונית לאופנוע, אז באופן עקרוני כן, משום שחזית המונית הייתה 4.5 מטר מרחוב סוקלוב,היינו בנתיב השני מימין באמצע, זה הנתיב שהם נסעו עד הראיה והאופנוע."
נבהיר עוד כי לפי דוח הבוחן מיקום הגלגלים מצביע על מיקום עצירתה הסופי של המונית ולאו דווקא על מיקום התאונה, אשר לא מן הנמנע כי ארעה עוד לפני שהמונית עצרה עצירה מוחלטת.
3. רוכב האופנוע נחקר חקירה נגדית ממושכת ואני סבורה כי ניתן לאמץ את גרסתו ביחס לעובדות המהותיות של האירוע, כשעדותו מתיישבת עם עדות עד הראיה.
רוכב האופנוע העיד כי הוא נסע בנתיב השני מימין, הוא עמד ראשון בשיירת כלי הרכב שעמדה עקב רמזור אדום בכיוון נסיעתו, והחל בנסיעה לאחר שהרמזור בכיוון נסיעתו התחלף לירוק. מונית שהגיעה מרחוב אבו חצירה פגעה בצד שמאל של האופנוע וכתוצאה מהחבטה הוא נפל לכביש. לטעמי, השאלה אם רוכב האופנוע עמד לפני קו העצירה או אחריו אינה מהותית להכרעה בתיק זה. מהסקיצה והצילומים שערך בוחן התנועה (ת/4, ת/8 צילום 9) ניתן לראות כי התאונה התרחשה לאחר שרוכב האופנוע חלף את מעבר החצייה ואת אי התנועה, והיה במרחק משמעותי מקו העצירה.
4. הנאשם טען כי נכנס לצומת בנסיעה שוטפת שעה שהאור ברמזור בכיוון נסיעתו היה ירוק. בעת שהיה בנסיעה בצומת התחלף האור לצהוב. כשהגיע לאי התנועה המפריד בין שני מסלולי הנסיעה ברחוב זבוטינסקי הבחין ברוכב אופנוע המתפרץ לצומת ולפיכך בלם בלימת חירום. לטענתו לא היה מגע בין כלי הרכב ורוכב האופנוע נסע בקצה הימני של הנתיב השני מימין, בסמוך לנתיב הראשון מימין.
הנאשם נמנע מלפרט מה היה מצב התנועה בכיוון נסיעתו, היינו האם רכבים נוספים נכנסו לצומת במקביל אליו, מה היה המרחק בינו לבין הרכב שנכנס לפניו לצומת, האם אחריו נכנסו עוד רכבים לצומת. לדעתי לא לחינם התעלם הנאשם מלמסור כל מידע בהקשר זה. בהודעתו במשטרה הודה הנאשם כי נכנס אחרון לצומת, אך בעדותו טען כי אינו זוכר אם נכנס אחרון לצומת.
בהודעתו במשטרה טען הנאשם כי אינו יודע לומר אם פגע באופנוע, אך רוכב האופנוע היה במרחק של 5-10 סנטימטרים מהפגוש הקדמי של המונית. כאמור, בעדותו טען הנאשם כי לא פגע באופנוע.