א. בפניי בקשה לאישור הגשת תובענה ייצוגית בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן:
"בקשת האישור"), אשר הוגשה ביום 14.6.2012 כנגד המשיבה מס' 1, עיריית נהריה (להלן: "
העירייה"), וכן כנגד המשיבות מס' 2 עד מס' 5, שהן קבלניות ניקיון הפועלות בשירות העירייה.
עניינה של בקשת האישור הוא שימוש במפוחי עלים שמבצעת, כך לפי הנטען בבקשה, עיריית נהריה, בניגוד להוראת תקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג-1992.
ב. תמצית הטענות בבקשת האישור:
1. סעיף 13א של תקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג-1992, לאחר שתוקן ביום 30.10.2010, קובע כי "
לא יפעיל אדם ולא ירשה לאחר להפעיל מפוח עלים הגורם לרעש באזור מגורים". תיקון זה נכנס לתוקפו החל מתאריך 27.4.2011, הוא המועד שממנו ואילך נאסר השימוש במפוחי עלים.
2. העירייה, ביחד עם רשויות מקומיות נוספות, עתרה לבית המשפט הגבוה לצדק, לצורך ביטול התקנה (בג"צ 37297/11
עיריית תל אביב ואח' נ' המשרד לאיכות הסביבה ואח'), אך בתאריך 15.5.11 נדחתה הבקשה למתן צו ביניים, וביום 14.12.11 נדחתה העתירה לגופה.
אולם, למרות כל האמור לעיל, ממשיכה העירייה, באמצעות עובדיה, וכן באמצעות קבלניות הניקיון המועסקות על ידה (המשיבות מס' 2 עד מס' 5), לעשות שימוש במפוחי העלים לניקוי רחובות העיר, וזאת גם באזורי מגורים.
3. טרם הגשת הבקשה, ולפי הנדרש בסעיף 5 לחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב - 1992 (להלן: "
חוק מפגעים סביבתיים"), נשלחה פנייה לעירייה בנוגע לשימוש שמבצעת העירייה במפוחי העלים בניגוד לחוק, ואולם בתשובתה הטילה העירייה את האשמה על קבלני המשנה (מכתב העירייה מתאריך 22.1.12, שנשלח אל המבקשת מס' 1 - נספח ה' של בקשת האישור).
4. טענת המבקשות היא, אפוא, שהעירייה, בין היתר, באמצעות המשיבות מס' 2 עד
מס' 5, מפרה באופן בוטה את הוראות הדין, הקובעות שאין להמשיך בשימוש במפוחי עלים באזורי מגורים לאחר תאריך 27.4.2011, וזאת נוכח הרעש הבלתי סביר שיוצרים מפוחים אלה, ובכך נגרם מפגע סביבתי.
5. לבקשת האישור מצורף מקבץ תמונות שצולם החל מחודש נובמבר 2011, על מנת לתעד את השימוש שנעשה במפוחי עלים לאיסוף פסולת עלים בעיר, כשעובדי הניקיון העושים שימוש במפוחים, מגיעים אף ברכבים השייכים, כך נטען בבקשת האישור, לעירייה.
הוגשה גם תלונה למשטרת ישראל ביום 13.12.2011 לעניין השימוש במפוחים. בנוסף גם הגיש חבר מועצת העירייה, מר אייל וייזר, ביום 5.3.12, שאילתא במועצת העירייה לעניין המפוחים, אך בתשובתה לשאילתא (ביום 1.4.12) הפנתה העירייה אצבע מאשימה כלפי הקבלנים מטעמה. בפועל ממשיכות המשיבות, כך נטען, לבצע שימוש במפוחי העלים ברחבי העיר. המבקשות מסתמכות גם על העתקי סרטונים שנועדו להדגים זאת (נספח י' של הבקשה).
6. הדאגה לניקוי האשפה והסרת המפגעים, לרבות ניקוי עלים המצטברים ברחובות, הינה מחובותיה המובהקות של הרשות המקומית, וכל פעילות העירייה, לרבות מפגע הרעש שנוצר כתוצאה מן השימוש במפוחי העלים, מתבצע במסגרת פעילות העירייה בדאגה לסדר וניקיון. אין המדובר בפעולה עצמאית של המשיבות מס' 2 עד מס' 5, אשר לפי הנטען בבקשת האישור, פועלות כזרוע המבצעת של העירייה בעניין זה. המבקשות מסתמכות, בין היתר, בעניין זה על סעיף 242 של פקודת העיריות.
7. לעניין המפגע הסביבתי שיוצר השימוש במפוחי העלים, מפנות המבקשות לחוק למניעת מפגעים סביבתיים והתקנות שהותקנו על-פיו.
8. המבקשות מתייחסות בבקשתן גם לאמור בסעיף 3 של חוק תובענות ייצוגיות, ואבהיר: סעיף 3(א) לחוק הנ"ל קובע, כי לא תוגש נגד רשות תובענה ייצוגית לפיצויים בגין נזק שנגרם על ידי צד שלישי "
שעילתה הפעלה או אי-הפעלה של סמכויות פיקוח, הסדרה או אכיפה של הרשות ביחס לאותו צד שלישי".
לטענת המבקשות, אין הכתוב בקטע המצוטט חל בענייננו, הואיל ולטעמן של המבקשות, אין המדובר בסמכויות פיקוח או אכיפה ביחס לצד שלישי, כאמור בסעיף הנ"ל, אלא לטעמן של המבקשות, מדובר כאן בביצוע פעולות על-ידי אחר, כשלוח של הרשות.
חובת ניקיון העיר מוטלת על העירייה עצמה, כך שיכולה היא, לכל היותר, להיעזר בחברות קבלניות לצורך ביצוע תפקידה. אין העירייה אוצלת מסמכותה למשיבות, אלא מבצעת היא את התפקיד באמצעותן, ולכן שיקול הדעת המנהלי, לרבות הבחירה האם לבצע שימוש במפוח עלים בניגוד לחוק, רובץ במקרה זה לפתחה של העירייה, וזאת גם כשמדובר בקבלני משנה.
9. באשר לטענת העירייה, שהיא הבהירה לקבלנים שעליהם לחדול לעשות שימוש במפוחי עלים, ואף התרתה בהם כי הם יישאו בנזקים, טוענות המבקשות שטענה זו דווקא מעידה על כך שהעירייה מודעת לעובדה שהחברות הקבלניות, הפועלות מטעמה וכשליחיה, פועלות בניגוד לדין ולמרות זאת אין העירייה נוקטת בכל צעד למניעת הפרת הדין, פרט להתראה בעל-פה, והרי לעירייה גם סמכות להחליף את קבלני המשנה בקבלנים אחרים, שיפעלו לפי הדין. משכך, לטענת המבקשות, אין בעובדה שהעירייה פועלת באמצעות קבלי משנה לצורך עמידתה בחובתה לדאוג לניקיון העיר כדי להסיר ממנה את האשם.
10. הבקשה לאישור התובענה כייצוגית היא, כך נטען, על בסיס סעיף 5(ב)(2) לחוק התובענות הייצוגיות, התשס"ו - 2006.
ג. הקבוצה שאותה מעוניינות המבקשות לייצג מוגדרת ככל תושבי העיר נהריה ו/או מבקרים קבועים בעיר, הנפגעים מן הרעש אותו מייצרות המשיבות באזורי מגורים, מחמת שימוש במפוחי עלים לצורך ביצוע הניקיון בעיר.