1. בפני בקשה למתן צו מניעה זמני האוסר על המשיבה 1 (להלן: "איגוד הטניס") לגבות מחבריה דמי רישום אגודות וקבוצות לעונת 2005-2006, ולחילופין לאסור עליה לגבותם בדרך שביקשה, וזאת, עד להכרעה בבקשת הפירוק שהוגשה ע"י רשם העמותות בתיק העיקרי.
2. המבקשות הינן אגודות ספורט המשתתפות, בין היתר, בליגה לטניס שולחן שמתנהלת על ידי איגוד הטניס. בקשת הפירוק בתיק העיקרי הוגשה, כאמור, על ידי רשם העמותות, נוכח אי סדרים שהתגלו, לפי הנטען, בהתנהלות איגוד הטניס, והיא קבועה לדיון ליום 27.12.2005.
3. בדיונים קודמים שהתקיימו בתיק זה, הגיעו הצדדים לכלל הסכמה למנות מגשר, לצורך הגעה להסכמה בעניינים שונים השנויים במחלוקת בין הצדדים, הקשורים בפעילות איגוד הטניס (סעיף 3 להחלטת כב' השופטת אלשייך מיום 26.2.04). עוד הוסכם, כי היה והליך הגישור לא יעלה יפה, ימונה ע"י בית המשפט בורר, לאותם עניינים ובמהלך הבוררות, ימונה משקיף מטעם רשם העמותות. הכל, כמפורט באותה החלטה. בסיכומו של דבר, הליך הגישור לא צלח, וביום 28.6.04 מונתה כבוררת, עו"ד ברוריה לנקר. גם הליך זה נכשל, וביום 30.3.05 החליטה הבוררת, לעכב את המשך הליכי הבוררות, עד למתן החלטה אחרת בתיק הנדון. בעקבות זאת עתרה המבקשת לחידוש הליך הפירוק.
4. לפי טענת המצהיר רן קוניק מטעם המבקשת (בסעיף 8 לתצהירו), ביום 20.7.05 הגיע לידיו חוזר מטעם איגוד הטניס (לא רשום בו תאריך הוצאתו), לפיו נדרשו אגודות טניס השולחן, כתנאי להרשמתן לעונת המשחקים הקרובה, לשלם דמי רישום ותשלומים נוספים למר מוטי שנקר, מהתאחדות הספורט לישראל, במקום לשלם התשלום לאיגוד הטניס. לטענת המבקשות, הוראה זו, באה לעקוף את פעילות רשם העמותות, אשר מינה משקיף לפעולות איגוד הטניס ואת רו"ח בועז גזית, לניהול חשבון נאמנות של איגוד הטניס, אליו מועברים כל כספי ההקצבות של איגוד זה. רו"ח גזית אמור, לפי הנטען, לפקח על פעילותו הכספית של איגוד הטניס בתקופת הביניים. עוד טוען המצהיר, כי נוכח פעולות שונות מטעם איגוד הטניס בעונה שעברה, נאלצו המבקשות לארגן בעצמן את פעילות הענף. עוד טוענת המבקשת, כי החלטת איגוד הטניס האמורה, ניתנה שלא בסמכות ושלא על פי הוראות התקנון. יתר על כן,
"ההוראה להעביר כספים לידי צד ג', שהינו נושה של האיגוד, ללא קבלת אישור מתאים מאת המשקיף ו/או רו"ח גזית, מקום בו תלויה ועומדת בקשת פירוק כנגד האיגוד מהווה העדפת נושים פסולה, ולפיכך דינה להתבטל". ולבסוף טוענת המבקשת, שאי מתן הצו יביא לכך, שכספי המבקשות ירדו לטמיון, תוך העברתם לידי ראשי התאחדות הספורט, העוקפים את סמכויות רשם העמותות, ללא כל פיקוח מצדו ותהיה בכך גם העדפת נושים.
5. איגוד הטניס התנגד לבקשה, בין היתר בטענה, שהסמכות העניינית הייחודית לדון בבקשת המבקשת, הנה של בית-הדין העליון של איגוד טניס השולחן בישראל ולא של בית-משפט זה. עוד טוען איגוד הטניס, כי אינו חדל פרעון כנטען בבקשת הפירוק ולא יהיה בביצוע התשלומים עבור שירותים שהוא מקבל משום העדפת נושים. ממילא, לטענתו, לא מונה לו עדיין מפרק זמני, או מנהל מיוחד, או נאמן. לפיכך, אין הוא יכול להחשב, לטענתו, כמי שמבצע העדפת נושים באמצעות העברת הכספים נשוא הדיון. עוד טוען איגוד הטניס, כי העברת כספי דמי הרישום לחשבון הנאמנות והקפאתו, ימיט אסון על ענף טניס השולחן בישראל וימנע פתיחת עונת הפעילות 2006-2005.
6. ב"כ משרד החינוך, עו"ד טיקטין, הסכימה לבקשה וציינה, כי אין מקום לאפשר לאיגוד הטניס לגבות כספים ולהשאירם בחשבונו (כך במקור - ר.מ.). רשם העמותות תמך אף הוא בבקשה.
7. אשר לסמכותו של בית משפט של פירוק לדון בבקשה, להבדיל מסמכותו של בית הדין העליון שליד התאחדות הספורט, טען ב"כ רשם העמותות, כי אכן סמכות הדיון בסכסוך בין איגוד הטניס לבין חבריו בכל נושאי התקנון, מצוי בידי בית הדין הנ"ל, המוסמך גם לדון בשאלה, האם התקנון של איגוד הטניס מאפשר לו לגבות דמי רישום בדרך שנקבעה על ידו. אולם, לבית משפט של פירוק, הסמכות לדון בשאלה, האם על פי דיני הפירוק, יש לאפשר גביית הכספים המבוקשת, בין אם היא חוקית על פי אותו תקנון ובין אם לאו.
8. צודק ב"כ רשם העמותות בטענתו, שלבית משפט זה יש שיקול דעת וסמכות לדון בבקשה דנן, נוכח הליך הפירוק התלוי ועומד בפניו ואין מקום להפנות את המבקשת לבית-הדין הפנימי האמור.
9. שוכנעתי שמאזן הנוחות תומך במתן צו המניעה הזמני המבוקש ואיסור תשלום דמי ההרשמה ישירות להתאחדות הספורט, כפי חפצו של איגוד הטניס. בשוקלי מתן צו זה, לקחתי בחשבון את הצורך לדאוג להמשך פעילות ענף טניס השולחן בישראל, הצורך בהשלמת ביצוע רישום הקבוצות לליגות השונות והכנת לוח המשחקים לעונת 2006-2005. מטרה זו תושג אם יופקדו דמי ההרשמה בחשבון הנאמנות, כאשר רו"ח גזית יוכל לפקח על הכספים ועל השימוש בהם למטרה לה הם נועדו, וכך אני מורה. שוכנעתי כי קיים חשש, לכאורה, שאם הכספים ישולמו כמבוקש ע"י איגוד הטניס, ישירות להתאחדות הספורט, עלולים הם שלא לשמש למטרות ניהול ענף טניס השולחן.
10. איגוד הטניס ידאג להשלים את רישום הקבוצות לליגות השונות והכנת לוח המשחקים לשנת 2006-2005, על מנת לאפשר פתיחת הליגה במועדה.
11. הצו הזמני ייכנס לתוקפו, לאחר הפקדת ערבות עצמית מטעם המבקשת ויחידיה להבטחת נזקי איגוד הטניס, היה ובקשת הפירוק תידחה. הצו יהיה בתוקף עד להכרעה בבקשת הפירוק.
רנה משל, שופטת
ניתן ביום 26.8.05