החברה המשיכה בתקופת ההקפאה בביצוע העבודות בפרוייקט הפרדה מפלסית במעגן מיכאל עבור רכבת ישראל.
במהלך תקופת ההקפאה, התעוררו לא אחת מחלוקות בין הרכבת לנאמן, וביהמ"ש נזקק לא אחת למחלוקות אלה, ובמסגרת הדיונים אף הסכימה הרכבת בזמנו להמלצות בית המשפט והקדימה תשלומים לחברה.
במסגרת הדיון בתיק בש"א 467/10 (בקשה מס' 67) שעניינו מחלוקות אלה, ניתנה ביום 9/6/10 החלטה ע"י ביהמ"ש למינוי מומחה שיחווה את דעתו בקשר לעבודות שבוצעו, ולעבודות שלא בוצעו, בפרויקט ההפרדה המפלסית במעגן מיכאל.
בדיון שהתקיים בבקשה דנן בפני, הגיעו הצדדים לידי הסכמה על זהותו של המומחה, שעל מינויו הוחלט כאמור בבש"א 467/10, ובהתאם להסכמתם מונה כמומחה המהנדס מר אבי אודוין מרח' מצדה מס' 8 תל אביב.
מה שנותר להכרעה מבקשתו דידן של הנאמן הינו הכספים שלטענת הנאמן מעכבת רכבת ישראל ולא משלמת לו, הכוונה היא לחשבון 27 שהוגש ע"י הנאמן ובגינו אושר ע"י הרכבת סכום של כ- 2.3 מליון ש"ח, ולחשבון 29 ע"ס 630,000 ש"ח שאומנם טרם חל מועד תשלומו, אולם הרכבת הודיעה כי אין ברצונה לשלם חשבון זה.
אין מחלוקת בין הצדדים כי הפיקוח מטעם הרכבת אישר לתשלום במסגרת חשבון מס' 27, שהוגש ע"י החברה, סכום של כ- 2,300,000 ש"ח, ואין מחלוקת כי סכום זה היה אמור להיות משולם עפ"י תנאי החוזה שבין הצדדים עד ליום 15/8/2010, אולם במקום לשלם חשבון זה שלחה רכבת ישראל הודעה לנאמן מיום 15/8/10 (נספח א' לבקשה) לפיה הסכום שאושר בגין חשבון 27 יעוכב במלואו עד להסדרת החשבון הסופי, זאת בהסתמך על סעיף 60 (8) לחוזה המדף , כפי שתוקן בסעיף 30 לתוספת לתנאים המיוחדים , והנותן לרכבת רשות לעכב בחשבון הסופי 10% מהסכום שאינו שנוי במחלוקת עד לחתימת החברה על הצהרת העדר תביעות.
עפ"י ההודעה טוענת הרכבת כי בשים לב לנזק שנגרם לה כתוצאה מהפיגור בהשלמת הפרויקט ובשים לב לערבויות שבידי הרכבת, הרי שלהערכתה הסכום ששולם כבר לקבלן עולה על 90% מהסכום שאינו שנוי במחלוקת.
החברה טוענת מנגד , כי טרם הוגש החשבון הסופי וממילא היא טרם נדרשה לחתום על הצהרת העדר תביעות, על כן הוראת סעיף 60 (8) לחוזה המדף אינה חלה, והרכבת אינה רשאית לעכב תשלום כספים על יסוד הוראה זו.
עוד טוענת החברה כי סך כל הסכומים המגיעים לה עבור כלל העבודות כולל עבודות מחוץ לחוזה, מגיעים לכדי 96 מליון ש"ח, בעוד שהסכום ששולם עד כה כולל חשבון 26 מגיע לסך של 29 מליון ש"ח, כך שהרכבת חייבת עדיין לחברה עשרות מיליוני שקלים.
זאת ועוד, הרכבת מחזיקה בערבויות בנקאיות שהחברה המציאה לה.
עוד טען ב"כ החברה כי 95% מהעבודות בוצעו, ומה שנותר בעיקר עבודות תיקון אספלט בכביש מס' 4, לגביהם קיימת מחלוקת , באם החברה חייבת לבצע (מכל מקום בעניין זה הצדדים הגיעו להסדר מחוץ לכותלי ביהמ"ש לפיו תשלם הרכבת לחברה עבור ביצוע תיקונים אלה סך של 600,000 ש"ח ובאם ייקבע כי עבודות אלה , חלק מהחוזה יקוזז סכום זה מהסכומים המגיעים לחברה עפ"י החוזה).
עוד טען ב"כ החברה כי לגישת הרכבת, הפרויקט יגיע ל- 34.5 מליון ש"ח בעוד שלשיטת החברה הוא אמור להגיע ל- 36 מליון ש"ח לא כולל עבודות חריגות.
לטענת ב"כ החברה, גם אם ישולמו לה חשבונות 27 ו- 29 ונוכח ההסכמה בדבר הסכום שיש לשלם עבור עבודות בטיחות בידי הרכבת , בתוספת הערבויות הבנקאיות יוותר בידי הרכבת בטחונות בסכום של 6.6 מליון ש"ח המהווים הרבה מעבר ל- 10% מסכום העבודה שאינו שנוי במחלוקת. כך שאין מקום לעיכוב תשלום של חשבונות 27 ו- 29.
מנגד טוען ב"כ הרכבת כי ברגע שהנאמן הגיש חשבון וטוען שמגיעים לו 5 מליון ש"ח, וכאשר המצב הינו שלא מתבצעת עבודה בפרויקט, הרי שהרכבת נמצאת בחשיפה מבחינת הביטחונות והיא רשאית לעשות שימוש בסעיף 60 (8) מחוזה המדף, ולעכב תשלום כספים תחת ידיה עד לבירור החשבון הסופי.
ב"כ הרכבת חזר על הטענה שהרכבת שילמה למעלה מ- 90% וקיימת מחלוקת מי צריך לבצע את התיקונים.
לטענת הרכבת, הקנסות שעל החברה לשלם לה מגיעים לכדי 8 מליון ש"ח והערבויות הבנקאיות שיש לרכבת הם בסכום של 3,900,000 ש"ח ואלה צריכים לכסות את הפיצויים המוסכמים.
בין החברה והנאמן בהקפאת הליכים לבין הרכבת קיימים חילוקי דעות עמוקים, כשמצד אחד טוענים החברה והנאמן כי הרכבת חייבת להם עדיין סכומי עתק של מיליונים רבים, טוענת הרכבת מצד שני כי החברה היא אשר חייבת לה, נוכח הפיגור והפסקת העבודה והפיצויים להם זכאית הרכבת.
מחלוקות אלה נמסרו להכרעתו של המומחה המהנדס אבי אודוין ואין בכוונתי כאן לחוות דעה בעניין מחלוקות אלה, ואין בידי כלים מתאימים להכריע במחלוקות אלה. מה שעומד בפני להכרעה בבקשה זו הוא אך ורק בשאלת תשלום הסכום שאושר מחשבון 27 ותשלום חשבון 29.
שקלתי את טענות הצדדים, ואת המספרים שכ"א מהצדדים זרק לחלל הדיונים, ובאתי לדעה כי, מבלי שטענות שני הצדדים , לעניין הפיצויים שכ"א מהם טוען להן, יובאו בחשבון ,ואף ללא הבאת העבודות החריגות להן טוענת החברה בחשבון, עדיין תשאר הרכבת חייבת לחברה , עבור העבודות עפ"י החוזה , שביצוען הושלם , סכומים העולים משמעותית על הסכום שאושר במסגרת חשבון 27.