אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק פר"ק 37931-02-12

החלטה בתיק פר"ק 37931-02-12

תאריך פרסום : 22/05/2013 | גרסת הדפסה

פר"ק
בית המשפט המחוזי ירושלים
37931-02-12
17/01/2013
בפני השופט:
כרמי מוסק

- נגד -
התובע:
עו"ד יעקב פלדהיים שפילגמן בתוקף תפקידו כנאמן יעקב פלדהיים בע"מ (בהקפאת הליכים) ופלדהיים יודאיקהע בע"מ (בהקפאת הליכים)
הנתבע:
1. כונס הנכסים הרשמי מחוז ירושלים
2. יפה נוף י. פוזן הוצאה לאור ויצוא ספרי קודש.
3. ח. וגשל בע"מ ואחר'
4. הרב דניאל ביטון
5. המוסד לביטוח לאומי

החלטה

1.         לפניי בקשת הנאמן לאשר את הסדר הפשרה בנוגע לשתי החברות.

2.         ברקע הדברים, עומדת בקשה למתן הוראות שהגיש הנאמן ביום 16.10.12. בבקשה זו ביקש הנאמן לקבל הוראות לכנס אסיפת נושים של שתי החברות לצורך אישור הסדר פשרה בין החברות לבין נושיהן אגב פירוק.

3.         שתי החברות נמצאות תחת הקפאת הליכים, זאת על פי החלטת בית המשפט, כאשר תוקף צו הקפאת ההליכים הוארך מפעם לפעם.

4.         בבקשת הנאמן שהוגשה ביום 16.10.12 נטען, כי בוצעו פעולות בחברות על פי המתווה שהוצג בזמנו כבסיס למתן צו הקפאת ההליכים. הנאמן הדגיש, כי הפעיל את החברות באמצעות עובדים מטעמו, שפעלו באופן מסור ונחרץ, הביאו לתוצאות המקוות, כך שנוצר רווח תפעולי של למעלה מ-900,000 ש"ח נכון ליום 1.9.12. הנאמן הדגיש, כי מדובר ברווח תפעולי של ממש לאחר ניכוי ההוצאות הקשורות לפעילות החברות, כך שאין מדובר בעודף תזרימי בלבד אלא ברווח ממשי הנובע מהפעילות העסקית הרווחית בתקופת הקפאת ההליכים.

5.         עוד ציין הנאמן עובדות בנוגע למצבן הכספי של החברות, התחייבויות החברות, חובות כלפי החברות, חידוש היחסים עם הספקים, אספקת הסחורות לחברות בתקופת הקפאת ההליכים.

6.         בהמשך הבקשה פרט הנאמן את הליך ההזמנה להציע הצעות לרכישת החברות. מתוך כספים אלה שהתקבלו על ידי המציע, ישולמו לפי המתווה כספים לנושים. בבקשה התייחס הנאמן להצעה שהוגשה על ידי חברה בשם יפה נוף י. פוזן הוצאה לאור וייצוא ספרי קודש בע"מ (להלן: " יפה נוף"). הנאמן ציין כי ניהל משא ומתן אינטנסיבי עם החברה ובסופו של דבר סוכם כי יפה נוף תשלם סך של כ-7 מיליון ש"ח עבור מלאי הספרים של החברות וכן 10.9 מיליון ש"ח עבור החברות עצמן, ובסך הכל 17.9 מיליון ש"ח. כמו כן, התחייבה יפה נוף, כחלק מהצעתה, לשלם סכומים נוספים, זאת במידה שבשנים 2014-2018 יעמדו רווחי החברות על סך שנתי העומד על 2.5 מיליון ש"ח. עוד פרט הנאמן את תנאי התשלום שהוצעו על ידי יפה נוף.

7.         בהמשך הבקשה פרט הנאמן את גובה החובות של שתי החברות ואת המתווה לחלוקת הכספים שיתקבלו כתוצאה ממימוש ההסדר.

8.         באשר לחובות החברות כלפי העובדים, התייחס הנאמן לעניין זה באופן נפרד, תוך שהוא מציע דרך לפעול בה כך שהמוסד לביטוח לאומי ישלם לעובדים את הזכויות המגיעות להם שעה שהחברות מגיעות לפירוק. למעשה, מציע הנאמן כי יינתן צו פירוק זמני ולאחר שהמל"ל ישלם את הגמלה לעובדים, יבוטל הצו וימומש ההסדר המוצע עם יפה נוף וחלוקת הדיבידנד לנושים.

9.         ביום 28.10.12 הגיב הכנ"ר לבקשת הנאמן. מתגובת הכנ"ר עולה, כי הכנ"ר מסכים באופן עקרוני למפורט בבקשה שהגיש הנאמן, כך שלמעשה במידה וההסדר יבוצע, באחת החברות הנושים הרגילים יקבלו דיבידנד בשיעור של כ-20% מהחובות ובחברה השנייה (המכונה יודאיקה), גובה הנשייה יהיה בשיעור של 35%. לפיכך, הכנ"ר לא התנגד לכינוס אסיפת נושים אולם הצביע על מספר סוגיות שעומדות על הפרק ויהיה צורך להכריע בהן. האחת, היא הבעייתיות שבבקשה למתן צו פירוק לאחר מכירת החברה, שהיא מתוחמת בזמן. הכנ"ר היה סבור כי ראוי בעניין זה לקבל את עמדת המל"ל. בנוסף סבר הכנ"ר, כי הואיל ובעלי המניות בחברות מצויים בהליך פש"ר, יש צורך לקבל את עמדת הנאמן על נכסיהן. כמו כן סבר הכנ"ר, כי קיים חוסר בהירות לגבי מעגל הנושים הזכאים להצביע באסיפת הנושים, שכן קיימים חובות שנדרשו ללא אסמכתאות, או שצורפו לדרישות החוב אסמכתאות המלמדות על מתן הלוואות אישיות לבעלי המניות בחברות. לאור תגובת הכנ"ר, הורה בית המשפט על קיום אסיפת נושים.

10.        ביום 26.11.12 הגיש הנאמן דוח אודות תוצאות ההצבעות באסיפת הנושים. על פי הדוח וכן הסכמות של נושים שצורפו לדוח הנאמן, עולה כי למעשה הצעת ההסדר אושרה על ידי הנושים, הן מבחינת הרוב המוחלט של נושים שמייצגים למעלה מ-75% מערך הנשייה שהסכימו, והן מבחינת מניין הנושים, כאשר בחברת יעקב פלדהיים 100% מהנושים בדין קדימה הצביעו בעד, 95.4% מהנושים הרגילים מערך הנשייה הצביעו בעד, ו-88% ממספר הנושים הצביעו בעד. בפלדהיים יודאיקה קיים נושה מובטח אחד שהצביע בעד, הנושים בדין קדימה כולם הצביעו בעד, 76% מהנושים הרגילים הצביעו בעד, המהווים 81% מערך החוב. 

11.        הנאמן התייחס בדוח לנימוקי ההתנגדויות. נימוק אחד היה דרישה של נושים לצרף כמציע נוסף את הרב דניאל ביטון, שהגיש הצעה באיחור. סוג אחר של התנגדות היתה טענת נושים כי לא יוכלו להוציא חשבונית זיכוי לצורך קבלת החזר ממס ערך מוסף וכן לא יוכלו לקבל הכרה ממס הכנסה כי החוב הפך להפסד, מאחר ועל פי ההסדר שהוצע בזמנו, החוב הבלתי מסולק נמכר ליפה נוף כחלק מהתמורה שתשלם יפה נוסף עבור רכישת החברות. הנאמן ביקש אפוא להוסיף להסדר התייחסות לעניין זה על דרך צירוף רשויות המס להסדר. באשר לרב ביטון, טען הנאמן כי למעשה הרב ביטון הציע להוסיף על הצעת יפה נוף סך של 1.6 מיליון ש"ח. כן מסר, כי במהלך אסיפת הנושים הפקיד הרב ביטון ערבות בנקאית אוטונומית בסך של 1.25 מיליון ש"ח. הנאמן הבהיר, כי הודיע לרב ביטון שהצעתו הוגשה באיחור. הוא הדגיש את אינטרס ההסתמכות של חברת יפה נוף וכן הבהיר לרב ביטון כי התוספת המוצעת על ידו ביחס להצעת חברת יפה נוף אינה משמעותית, כך שתצדיק את קבלת הצעתו. הנאמן הסביר, כי הבהיר לרב ביטון כי כל עוד הצעתו לא עמוד לפחות על 14 מיליון ש"ח בצירוף שווי המלאי (7 מיליון ש"ח) לא יוכל הנאמן לבקש מבית המשפט לקבל הצעה זו, או לאשר התמחרות בין הרב ביטון לחברת יפה נוף.

12.        באשר לטענת הנושים ביחס לאפשרות להזדכות ביתרת החוב הלא משולמת ובמע"מ הנובע מכך, הפנה הנאמן לתקנות מס ערך מוסף, המאפשרות לטעמו הוצאת חשבונית זיכוי וכן הפנה לפסיקה הנוהגת בעניין זה. הנאמן צירף לתגובתו גם את עמדת מע"מ, המתיישבת עם דברים אלה.

13.        באשר לטענות שהועלו על ידי הנושים לכך שמס הכנסה לא יכיר בחובות שלא נפרעו כהפסדים, הגיש הנאמן הודעה נוספת לבית המשפט, הודעה בדבר תוצאות המגעים עם מס הכנסה. הודעה זו הוגשה בעקבות משא ומתן שניהל הנאמן עם מס הכנסה. ככל שהדבר נוגע לטענות הנושים, עולה מההודעה כי הוסכם בין הנאמן לרשויות המס כי החובות האבודים של נושי החברות שייווצרו כתוצאה מביצוע הסדר הנושים ייחשבו כהכנסה חייבת אצל החברות.

14.        הנאמן גם מתייחס להערות שהעלה הכנ"ר כפי שפורטו לעיל. באשר למתן צו פירוק, טוען הנאמן כי מדובר בחברות שהן ללא ספק חדלות פרעון, ועל כן ניתן ליתן צו פירוק. יחד עם זאת, הנאמן מצביע על היתרונות שבהסדר המוצע, היינו: עיכוב הליכי הפירוק לצמיתות, כדי לאפשר את ביצוע ההסדר המוצע, דבר שיהיה בו יתרון עצום. הנאמן סבור, כי הדבר אינו פוגע כלל במל"ל, שהרי ממילא אם החברות תפורקנה יהיה עליו לשלם את הגמלאות לעובדים על פי חוק. יוצא, אפוא, כי על פי המתווה המוצע על ידי הנאמן, יצאו נשכרים הן העובדים, הן הנושים, ואילו המל"ל לא ייפגע.

15.        באשר למניות הבעלים, טוען הנאמן כי הבעלים מחזיקים מניות חסרות כל ערך, שיש להן שימוש אך ורק במסגרת ההסדר המוצע. הנאמן גם מפנה לפסיקה, לפיה שעה שמבוצע הסדר דומה, הרי הבעלות הפונקציונלית במניות עוברת לידי הנאמן של החברות. ממילא, בעלי המניות אינם זכאים לתמורה כל שהיא עבור המניות בהן הם מחזיקים. עוד פרט הנאמן את אופן העברת או הקצאת המניות לחברת יפה נוף במידה וההסדר יאושר.

16.        באשר למעגל הנושים הרשאים להצביע, הבהיר הנאמן כי מטבע הדברים לא ניתן היה לבחון את תביעות החוב שהוגשו באופן ממצה, ועל כן התייחס לכל תביעות החוב שהוגשו כתביעות מאושרות, לצורך ההצבעה בהסדר הנושים, למעט נושים נדחים. הנאמן מתייחס לתוצאות ההצבעה ואחוזי ההסכמה הגבוהים כך שלטעמו גם אם יש סטייה או טעות מסוימת במעגל הנושים שהצביעו, אין הדבר יכול לשנות התוצאה הסופית, היינו: הסכמה כדין של הנושים שניתנה במסגרת אסיפת נושים.

17.        לאחר מתן דיווח זה של הנאמן, הוגשה לבית המשפט התנגדות לאשר את הצעת הנושים. בין המתנגדים היו מספר נושים, כפי שפורטו בהתנגדות שהוגשה, באמצעות עו"ד אמיר דולב. עיקר ההתנגדות הוא כי ההצעה אינה ברורה, אינה מבטיחה לנושים הרגילים תשלום כלשהו בגין חובם, ועל כן יש לדחות את ההצעה. עוד התייחסה ההתנגדות לליקוי כלשהו ברישום הפרוטוקול ואי הצגתו לבית המשפט, חוסר התייחסות הנאמן לטענות שהעלו נושים שהתנגדו במסגרת הדיון באסיפת הנושים. הנושים המתנגדים גם טענו, כי אין אישור של רשויות המס להכרה ביתרת החובות שיומחו ליפה נוף, כחובות אבודים. הנושים המתנגדים טוענים, כי בקשת הנאמן שיתרת החובות של הנושים יומחו ליפה נוף היא חריגה ובלתי הגיונית, שעלולה לגרום לנושים נזקים כבדים ביותר. לטענת הנושים המתנגדים, הנאמן לא פנה בעניין זה לרשויות המס, למרות שהסוגיה הועלתה כבר באסיפת הנושים, לא ניתן אישור של רשויות המס לכך שחובות אלה, ככל שהם קשורים לנושים, ייראו על ידי רשויות המס כחובות אבודים. כמו כן, הצביעו הנושים המתנגדים על חוסר הצדק בכך שכל הוצאות ההסדר, לרבות שכ"ט הנאמן, שנגזרות מגובה סכום ההסדר כולו, מוטלים אך ורק על הנושים הרגילים, שהרי הנושים המובטחים או הנושים בדין קדימה אינם נושאים על פי הדין בהוצאות ההליך או שכ"ט בעלי התפקיד. לפיכך, מבקשים הנושים המתנגדים להורות כי סכומי ההוצאות ושכר הטרחה ינוכו מכלל הנשייה של כלל הנושים באופן יחסי לסכומים שישולמו לאותם נושים. טעם נוסף להתנגדות הוא, כי הרווח של 2.5 מיליון ש"ח כתנאי לתשלום סכומים נוספים בשנים 2014-2018 הוגדר בצורה עמומה ויתכן בהחלט מצב בו לא ישולם דבר. בפרט נטען בהקשר זה, כי החוזה לא הגביל את יפה נוף בהוצאות השנתיות שהיא רשאית לעשות, ומכאן שספק אם ייווצר רווח כלשהו כאשר הדבר נתון לשיקול דעתה הבלעדי של חברת יפה נוף.

18.        הנאמן הגיש בקשה נוספת, להקדמת מועד הדיון, זאת לאחר שהצביע על כך שקיימת מגבלה בחוזה שערך עם יפה נוף, של 30 יום, שלאחר חלוף מועד זה יוכלו המציעים לחזור בהם מהצעתם. הנאמן הצביע על כך כי ביום 20.12.12 פנו יפה נוף והרב ביטון והודיעו כי הם חוזרים בהם מהצעותיהם. בהקשר זה מפנה הנאמן לסעיף 3.2 לטיוטת ההסכם, המהווה את הבסיס להתקשרות עם חברת יפה נוף, ממנו עולה כי לאחר 30.11.12 רשאי המציע להודיע על ביטול הצעתו, והביטול ייכנס לתוקף בתוך 30 יום לאחר מכן, ככל שההצעה לא תאושר על ידי בית המשפט במסגרת תקופה זו. לפיכך, סבור הנאמן כי המועד יחלוף ביום 19.1.13.

19.        ביום 13.1.13 התקיים דיון בבקשת הנאמן לאישור ההסדר, כאשר לדיון זה התייצב הנאמן, ב"כ העובדים, ב"כ המוסד לביטוח לאומי, ב"כ הכנ"ר, ב"כ הרב ביטון, ב"כ יפה נוף ונציג החברה עצמה, ב"כ הספקים, ב"כ בנק המזרחי, ב"כ בנק אוצר החייל וב"כ פלדהיים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ