עת"מ
בית המשפט המחוזי חיפה
|
35206-05-13
26/08/2013
|
בפני השופט:
ר. למלשטריך-לטר
|
- נגד - |
התובע:
1. אסי והבה 2. ורדה חלבי 3. אמירה איוב 4. סמיח פחראלדין 5. נג'וד פרחאת 6. בדריה ריזק 7. אסמהאן חליל 8. פרחאת מנאל 9. סחר זין אלדין 10. רביע אבו חמד 11. אמיר חסון 12. אמיר חלבי 13. הודא והבה 14. כרמי להיאני 15. עולא חלבי 16. נג'ם חלבי 17. איימן שאמי 18. מונא חלבי 19. רנה חטיב 20. כרמל חטיב 21. מנאל פרחאת 22. זינה חלבי 23. סאמיה רמאח 24. אברהים חלבי 25. רושדי חלבי 26. אפראח חדיד 27. רביע חסון 28. רועי חלבי 29. מרזוק קדור
|
הנתבע:
1. משרד החינוך 2. מועצה מקומית דלית אל כרמל
|
החלטה |
1. המבקשים הגישו בקשה לפי פקודת בזיון בית המשפט בטענה שהמשיבים מפרים מתווה מוסכם בין הצדדים שקיבל תוקף של פסק דין ביום 11.6.13. עניינה של המחלוקת ברצון העותרים לקיום חינוך שיוויוני בבתי ספר המצויים בתחום המועצה המקומית דלית אל כרמל .
2.
עובדות הרקע
2.1 מטענות המבקשים עלה כי במהלך 3 השנים האחרונות פעלה בדלית אל כרמל בהובלת ראש המועצה המקומית רפורמה במערכת החינוך אשר חילקה את תלמידי היישוב ל- 2 חטיבות ביניים:
הראשונה - בית ספר
מדעים ומנהיגות המיועד לבעלי ציוני גבוהים מ- 85.
השניה - בבית ספר
קופטאן המיועד לבעלי ציונים הנמוכים מ - 85
2.2 מאחר והרפורמה הובילה לפגיעה בתלמידי קופטאן שתויגו כחלשים וחסרי יכולת לימוד, פגעה בסולידריות החברתית ובשוויון ההזדמנויות בחינוך על רקע חברתי וכלכלי , יזמו המבקשים פניה לבית המשפט בעתירה מינהלית שנסתיימה במתווה מוסכם אשר קיבל תוקף של פסק דין ביום 11.6.13.
2.3 ואלו הם עיקרי המתווה:
א. משנת הלימודים תשע"ה רישום התלמידים ייעשה לפי הדין. (אזורי רישום, ושיטת הבחירה המבוקרת)
ב. רישום התלמידים לשנת הלימודים תשע"ד - ייעשה כדלקמן:
(1) ייערכו מבדקי התאמות למגמות.
(2) השיבוץ לבתי הספר ולמגמות ייעשה כך: בכל בית ספר תוקם מגמה מואצת, מגמה מדעית דיגיטלית, כיתות רגילות ותלמידי שילוב. דהיינו, 4 מדרגות.
(3)
מגמה מואצת - מתוך 60 תלמידים שציוניהם הגבוהים ביותר בשני המבחנים מתמטיקה וערבית מתוך אלו שבחרו בעדיפות ראשונה את המגמה המואצת, תערך הגרלה לגבי חלוקתם בין שני המוסדות. לכל מוסד 30 איש. התלמידים והוריהם יוזמנו למחלקת החינוך למפגש מקדים להגרלה, ישובצו על ידי ההגרלה
ויובהר כי לא תתקבלנה בקשות העברה של תלמידים מבית ספר לבית ספר אלא במקרים חריגים באישור מנהלת מחוז חיפה.
(4)
המגמה השניה היא מגמה מדעית דיגיטלית, אליה ישוייכו 60 תלמידים בעלי ממוצע ציונים הגבוה ביותר במבחני מתמטיקה וערבית מתוך אלו שבחרו את הכיתה הזו בעדיפות ראשונה. בכל כיתה יהיו 30 תלמידים. גם כאן הגרלה כפי שפורט לעיל.
(5)
כיתות רגילות - 25 תלמידים בכל כיתה. מי שלא עמד בתנאי קבלה למגמות לעיל או לא נרשם למגמה , יחולק לפי הגרלה בין שני בתי הספר.
(6)
תלמידי שילוב שלא ניגשו ולא עמדו בתנאי קבלה למגמות, הכוונה לחינוך מיוחד.
2.4 אין מחלוקת בין הצדדים כי עד לסיום שלב ההגרלה וחלוקת התלמידים לבתי הספר התנהל הכל לפי המתווה. או אז , נרעשו ההורים שילדיהם המצטיינים נרשמו למגמה מואצת בבית ספר קופטאן , כשהם מעדיפים שילמדו בבית ספר מדעים ומנהיגות שבשל עברו מתוייג גבוה יותר.
2.5 נוצר לחץ של קבוצת הורים על ראש המועצה שבסופה החליט לקחת את המגמה המואצת כולה מבית ספר קופטאן ולהעבירה כפי שהיא לבית ספר מדעים ומנהיגות
2.6 כך יצא שהשוויוניות שעמדה בבסיסו של המתווה המוסכם התפוגגה ובבית ספר קופטאן נותרו תלמידים מועטים , אין כלל וכלל מגמת הצטיינות מואצת וכל התלמידים המצטיינים שבה הועברו לבית ספר מדעים ומנהיגות.
2.7 עוד אציין ברקע הכללי כי המועצה המקומית דלית אל כרמל עומדת בפני בחירות לראשות המועצה בעוד כחודש ומחצה.