אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק עת"א 35631-02-13

החלטה בתיק עת"א 35631-02-13

תאריך פרסום : 08/09/2013 | גרסת הדפסה

עת"א
בית המשפט המחוזי בחיפה
35631-02-13
05/03/2013
בפני השופט:
א' קיסרי

- נגד -
התובע:
משה ארביב
הנתבע:
1. שרות בתי הסוהר
2. מדינת ישראל

החלטה

עתירת אסיר המכוונת כנגד סירובו של משיב 1 (" שב"ס") לאפשר לו לצאת לחופשה.

העותר נשפט למאסר של שלוש שנים ותשעה חודשים והוא החל את ריצוי עונשו בחודש אוקטובר 2010. סיווגו של העותר הוא ב-1 ועניין זה, אף שהוא רלוונטי לנושא יציאה לחופשה, אינו עומד לדיון בעתירה זו.

לטענת העותר, הוא אדם צעיר שזה הוא מאסרו הראשון כי הוא השתלב באופן תקין בכלא כרמל והשתתף בפעילות שיקום. לפני כשלושה חודשים ועל רקע סירוב קודם של שב"ס לאפשר לו יציאה לחופשה הוא הגיש עתירה לבית משפט זה (עת"א 39280-12-12) אשר, לאחר דיון בה, היא נדחתה על רקע תוכנם של מידעים מודיעיניים המצביעים על מעורבתו של העותר באירועי אלימות בין כותלי הכלא. יחד עם זאת, נקבע בפסק הדין שיש מקום ששב"ס יבחון שוב את נושא יציאת העותר לחופשה ובית המשפט הביע את תקוותו שלקראת הדיון בעניין תוגש חוות דעת חיובית על ידי גורמי הטיפול בשב"ס.

בכתב התשובה נטען על ידי שב"ס שבנוסף למידעים המודיעיניים שעמדו ביסוד ההחלטה הקודמת, שנדונו בעת"א 39280-12-12, קיימת גם חוות דעת מודיעינית המייחסת לעותר מסוכנות גבוהה ובנוסף, קיימת חוות דעת של משטרת ישראל אשר גם היא מייחסת לעותר מסוכנות המצדיקה התנגדות לאפשרות יציאתו לחופשה. המידעים המודיעיניים וחוות הדעת הוצגו לעיוני במהלך הדיונים.

באת כוח העותר, שטענה בכישרון רב, הצביעה על כך שבמידעים המודיעיניים אין, ככל הנראה, כל חדש לעומת המידעים שעמדו לדיון בעתירה הקודמת, ומן העבר האחר היא הצביעה על כל הנתונים המצדיקים לטענו את מתן החופשה לעותר כגון: התנהגותו בכלא, השתתפותו בפעילות וכן, ולא אחרונה בחשיבותה, העובדה שהעותר מגיע בקרוב לדיון בפני ועדת השחרורים לפי חוק שחרור על תנאי ממאסר ואין זה מתקבל על הדעת לייחס לו מסוכנות באופן שבו הדבר נעשה על ידי המשיבים. על רקע כל אלה נטען כי הסירוב לאפשר לעותר חופשה הוא בלתי מידתי, בלתי סביר ויש להתערב בו.

שקלתי את טענות העותר ועל אף המשקל שראוי לתת להן, לא אוכל לקבלן.

אין חולק שלאסיר אין זכות קנויה לקבל חופשה (רע"ב 623/12 רועי צאפאנא נ' מדינת ישראל (14.3.12)). בצד זאת קיימות נוהל המסדירות את נושא מתן חופשות לאסירים והן נקבעו  בפקודת נציבות בתי הסוהר מס' 04.40.00 (" הפקודה"). בהתאם לכך, וכל עוד נוהג שב"ס בהתאם לנוהל כשהוא מחליט בעניין מתן חופשה לאסיר, אזי, בהיעדר נימוקים אחרים, לא ניתן לקבוע שהחלטתו אינה סבירה ואין עילה להתערבות בה.

סעיף 1 של פרק ד' של הפקודה קובע כי בגדר שיקולי מתן אפשרות חופשה לאסיר יובא בחשבון תפקוד חיובי שלו אשר משמעו " כי אין מידע הקושר את האסיר למעורבות שלילית בתוך בית הסוהר, המהווה עבירת בית סוהר או עבירה פלילית ...". בנוסף, לפי סעיף 5 לפרק ה'  של הפקודה נדרש כי יציאתו של אסיר המסווג ב-1 תאושר על ידי המשטרה. 

כאמור, עיינתי במידעים הרלבנטיים ובחוות הדעת שסיכמו אותם ואשר כללו גם מידעים וחוות דעת הן של שב"ס והן של משטרת ישראל, ועל פניהם נראה שחלקם מעודכנים לעת האחרונה. ממידעים אלה ניתן להבין את עמדתה של המשיבה 2 בדבר מסוכנות המיוחסת לעותר במקרה שיתאפשר יציאה לחופשה.  על רקע תוכנם של מידעים וחוות דעת אלה לא אוכל לקבוע כי סירוב שב"ס לאפשר את החופשה הוא בלתי סביר, או מבוסס על שיקולים בלתי רלבנטיים, במידה המצדיקה להתערב בו.

העתירה נדחית.

ניתנה היום,  כ"ג אדר תשע"ג, 05 מרץ 2013, בהעדר הצדדים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ