אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק וע 107/02

החלטה בתיק וע 107/02

תאריך פרסום : 09/08/2010 | גרסת הדפסה
ו"ע
בית משפט השלום חיפה
107-02,101-03
20/12/2007
בפני השופט:
ש. לבנוני יו"ר

- נגד -
התובע:
1. סיאקלון מוצרי תעופה בע"מ
2. כרכום תעשיות חומרים מורכבים בע"מ
3. שטראוס מחלבות בע"מ

עו"ד פרימס
הנתבע:
המועצה האזורית מטה אשר
עו"ד מימוני
החלטה

1.         עקב לחץ עבודה רב ביותר המוטל בזמן האחרון על יו"ר הוועדה, התעכבה החלטתנו והננו מתנצלים על כך בפני ב"כ הצדדים.

2.         העוררות בתיק וע 101/03 (להלן, גם "סיאקלון"), הן חברות  המנהלות מפעל הסמוך לאזור התעשיה בר-לב. העוררת בתיק וע 107/02 (להלן, גם "שטראוס") היא חברה המנהלת מפעלה באזור התעשיה בר-לב.

3.         בתחומי המועצה האזורית מטה אשר, היא המשיבה בעררים שבפנינו (להלן, גם "המועצה"), ובתחומי המועצה האזורית משגב (להלן - "מועצת משגב") הוקם אזור התעשיה בר-לב (להלן - "אזור בר-לב"). תשתיותיו של אזור בר-לב, כך עולה, בוצעו רובן ככולן על ידי משרד התעשיה המסחר והתעסוקה (להלן - "התמ"ס"), באמצעות ח.פ.ת. חברה לפיתוח ותשתיות בע"מ (להלן - "ח.פ.ת"), שהיא החברה המבצעת פרוייקטים עבור משרד התמ"ס. ועוד הוברר לנו כי לאחר הקמת אזור בר-לב, על תשתיותיו, הוא נמסר למועצה, ולמועצת משגב, באמצעות מנהלת בר-לב, שהיא תאגיד בשליטת המועצה ומועצת משגב.

4.         העוררות קיבלו דרישות תשלום של היטלי ביוב והונחו בפנינו העררים שלהן, בהתאם להוראות חוק הרשויות המקומיות (ביוב) תשכ"ב-1962. דרישת התשלום שנשלחה לסיאקלון עולה לסך של 4,054,075 ש"ח. דרישת התשלום שנשלחה לשטראוס עולה לסך של 1,972,360 ש"ח. החיובים האמורים מותקפים, בשורה של טענות.

5.         המועצה הגישה כתבי תשובה מפורטים כנגד העררים האמורים. לאחר שורה של הליכי ביניים הורינו, בגדר החלטתנו מיום 23.1.05 בתיק בש"א 17020/04 שבתיק וע 107/02, כי בדעתנו להקדים ולהכריע, תחילה, בשתי סוגיות.

            קבענו כי אין חולק שזכאותה של המועצה להטלת היטל ביוב קיימת רק ככל שהיא הוציאה ו/או עתידה להוציא הוצאות בגין מערכת הביוב המשרתת את העוררות. ועוד קבענו כי עלינו להידרש לנושא התקנת מערכת ביוב מחוץ לתחום השיפוט של המועצה, הן לעניין הוכחת ההוצאות שהוצאו, והן לעניין הוכחת ההוצאות שהמועצה עתידה להוציא.

6.         לליבונן של סוגיות אלו הונחו בפנינו תצהירי עדויות ונשמעו ראיות. מטעם העוררות העידו מר יגאל יוסף, שבמועד הרלוונטי כיהן בתפקיד מנהל מנהל אזורי פיתוח במשרד התמ"ס, ומר איציק פוירשטיין, מהנדס ב-ח.פ.ת אשר עסק בניהול פרוייקט הקמת התשתיות באזור בר-לב. מטעם המועצה העיד מר יורם ישראלי (להלן - "ישראלי"), שבמועד הרלוונטי כיהן כמנהל החברה הכלכלית מטה אשר, שהוא תאגיד בשליטת המועצה, ושעסק בין היתר בפרוייקטים בענייני ביוב של המועצה. לאחר כל אלו הונחו בפנינו מכלול סיכומי הטענות.

7.         העוררות כופרות, כאמור, בחוקיות דרישת היטל הביוב. לשיטתן, כעולה מסעיף 3 לסיכומיהן, הן מרחיקות לכת וטוענות כי "גזברי המועצה גילו את הנוסחה שדורות של אלכימאים חיפשו אחריה לשווא - הנוסחה ההופכת שפכים לזהב". לשיטת העוררות המועצה צריכה להוכיח, כתנאי לזכאותה, כי היא התקינה או קנתה את מערכת הביוב, ולא זו בלבד אלא הבחינה חייבת להתייחס לכל אחד משלבי מערכת הביוב, ביוב ציבורי, ביוב מאסף ומכון טיהור. לשיטת העוררות המועצה לא קנתה ולא התקינה אף אחד משלבי הביוב. ככל שעסקינן בסיאקלון, אכן חובר קו מאסף זמני עבור סיאקלון, הנמצאת בסמיכות לאזור בר-לב אך לא בעיבורו, ואולם הקו המאסף הסופי טרם נסלל, ובגין החיבור הארעי בוצע תשלום ספציפי. לנוכח כל אלו ניסיונה של המועצה  לגבות עבור מערכת שלא בוצעה, מהווה התעשרות שלא כדין על חשבון העוררות והן כופרות בעמדת המועצה כי ההיטל נועד, כביכול, לממן הוצאות עתידיות.

8.         אכן, מחומר הראיות שבפנינו נהיר לנו, ככל שעסקינן באזור בר-לב בלבד, כי אכן המועצה לא שילמה דבר, או כמעט דבר, בהקמת התשתיות האמורות והן מומנו על ידי משרד התמ"ס, באמצעות ח.פ.ת, ונמסרו למועצות, באמצעות מנהלת בר-לב. למירב,  כך טענתן החילופית של העוררות, יכול שהמועצה שילמה סכום זניח עבור מכון הטיהור בלבד.

9.         וחרף כל אלו נהיר לנו כי צודקת ונכונה עמדת המועצה שהעוררות, באורח מלאכותי, מנסות להסיט את הדיון ולהתמקד רק בחלקי מערכת הביוב שבאזור בר-לב, בעוד שהיטלי הביוב מתייחסים אל כלל תשתיות מערכת הביוב בתחומי המועצה כולה.

10.        אף לנו הזדמן, במספר הזדמנויות, ליתן דעתנו לאופיו של היטל הביוב, בהקשר האמור. וכך, בגדר פסק דיננו ב-ע"א 202/03 פלצ'יק מיכאל ואח' נ' מועצה אזורית משגב (במאגרי "נבו"), הפנינו לאמור בספרו של עורך דין עופר שפיר, אגרות והיטלי פיתוח ברשויות מקומיות, שמורה אותנו כי "שיטת ההיטל, כעולה ממהותה... אינה יכולה שתיסוב על עבודה ספציפית, אלא על כלל העבודות שמבוצעות או מתוכננות להתבצע על ידי הרשות המקומית בקשר למערכת תשתית מסויימת.  בכך גמר אומר המחוקק לשנות כליל את מהות החיוב עבור תשתית הביוב ומושא  הטלתו - מחיוב על בסיס עתי, המתייחס לעבודה ספציפית, לחיוב גלובלי חד-פעמי, דמוי מס, המתייחס לכלל הוצאות הרשות בגין  תשתית הביוב" (עמ' 325).

            לנוכח זאת הטעמנו כי "התפיסה, איפוא, היא תפיסה כוללת, ולא תפיסה נקודתית. היא מתבססת על תחשיב כלכלי שאמור לקחת בחשבון   את מכלול ההוצאות במימונו של הפרוייקט, אם הוצאות שהוצאו ואם הוצאות עתידיות צפויות. אכן, כפי שמבאר השופט וגנר בפסק דינו ב-ת.א. 68919/96 (חי') עיריית נשר נ' עופר ב.צ.ב.ר. בע"מ (נספח לסיכומי המשיבה), לאורו של תחשיב זה הרי ב'שונה משיטת דמי השתתפות, סכום עלות גלובלי וגולמי זה של כלל ההוצאות בגין אותה תשתית איננו מתחלק באופן ישיר בין בעלי הנכסים אלא מתורגם לתעריפים ליחידת שטח או נפח המעוגנים בחוק העזר העירוני. כך ששיטת ההיטל מנתקת למעשה את זיקת המימון שבין התשלום המשולם על ידי החייב לבין עלותה הריאלית של התשתית הספציפית המשמשת אותו או שגובלת בנכסו' (סעיף 8).

11.        חזרנו על כך אף בפסק דיננו בתיק וע 1010/04 אוסנת קדם ואח' נ' המועצה המקומית פרדס חנה - כרכור (במאגרי "נבו"), בו ראינו להסתמך על פסק דינה של כב' השופטת צור ב-עמ"נ 240/04 מועצה אזורית מטה יהודה נ' משה בניטה ואח'. השופטת צור קבעה כי " שיטת ההיטל, הרואה את מערכת התשתית העירונית כולה כמכלול אחד...הינה שיטה צודקת ושיוויונית יותר שכן התשתית המוניציפלית, על פי טיבה, משרתת את כלל התושבים ובעלי הנכסים שבתחומה ואין לראות בהכרח את קטע התשתית הסמוך לבעל הנכס כמשרת אותו דווקא וכפועל יוצא, חיובו בנטל הכספי לביצועו". ועוד היא קבעה כי היטל ביוב, להבדילו מדמי השתתפות, " צופה פני עתיד והוא מבוסס על עבודות התשתית שהרשות מבצעת" (סעיף 33). משום כך, " שיטת המימון של היטלי הביוב, הצופה פני עתיד, עולה בקנה אחד עם גיבוש מועד החיוב כמועד בו קיימת זיקת ההנאה מהביוב" (סעיף 36).

12.        ועוד נדרשנו לסוגיה זו בפסק דיננו בתיק וע 105/02 אלי אהרון ואח' נ' המועצה המקומית אעבלין (במאגרי "נבו"). שם דחינו, דרך עיקרון הגם שקיבלנו משום מסכת עובדתית ייחודית אחרת, את טענתם של בעלי חזיריות שביקשו לא להיות מחויבים בגין היטל ביוב של המועצה עצמה. רשמנו שם כי "משעה שבחרו המגדלים, איפוא, לנהל עסקיהם בתחומי המועצה, דרך עיקרון שומה עליהם לשאת בנטל בגין מכלול תשתית הביוב במועצה. ועל אותה דרך, ובמהופך, משעה שתושבי אעבלין אף הזמינו את המגדלים לנהל עסקיהם בתחומי המועצה, תוך שהם לוקחים בחשבון שעסקיהם הם 'עתירי ביוב', אף הדבר האמור נלקח בחשבון שיקוליהם שעה שראש המועצה הקודם שלהם, ראה להזמינם לתחומי המועצה" (סעיף 12).

13.        הואיל וזו טעותן הבסיסית של העוררות, הממקדות מירב מעייניהן לאזור בר-לב במנותק ממכלול שטחה של המועצה, ודומה שבעניין זה הן מתפרצות לדלת פתוחה, אין מענה לגרסתו של ישראלי ממנה עולה כי מכלול תשתיות הקמת מערכות הביוב, בכל רחבי המועצה, עולים כדי למעלה מ- 56,000,000 ש"ח.

14.        ואולם, לעולם יש להיזהר ולהישמר שמא הנישום ילקה בתשלומי-כפל. כך בעליל יכול היה להיות המצב בנדוננו. שהרי אין חולק ששטראוס, מראשונות החלוצים באזור בר-לב, שילמה טבין ותקילין, סכום נכבד ביותר ל-ח.פ.ת, בגין מכלול התשתיות באזור בר-לב, בהתאם לתעריף שהיה מקובל אותה עת. כאמור, מכלול התשתיות כלל אף את מערכת הביוב באזור בר-לב. החלק בגין מערכת הביוב, במכלול תשתיות אלו, נאמד בכדי 5%, ולא נסתר. לנוכח זאת נעשה סיכום בין המועצה, מועצת משגב ומשרד התמ"ס, על פיו התחייבו המועצות להפחית מהיטל הביוב שיעור של 5% מכלל התשלומים ששולמו ל-ח.פ.ת, בגין כך. אין עוררין כי אלו הם פני הדברים, וכאשר הוטלו היטלי הביוב, אכן נעשתה הפחתה כאמור. אלמלא בוצעה הפחתה זו יכול שההיטל היה נגוע, בהיותו בבחינת תשלום-כפל, ולו חלקית.

15.        אכן, לנוכח העובדה שהמפעלים באזור בר-לב, חלקם בתחומי המועצה וחלקם בתחומי מועצת משגב, נקבע תעריף שווה לכל המפעלים, במנותק משוני אפשרי בין חוקי העזר שהותקנו על ידי כל אחת מהמועצות האזוריות. ואולם קביעה אחידה זו, שהרבה רציונאלים מוצדקים עומדים בבסיסה, לא משנים את מהותו של אזור בר-לב, והוא איננו בבחינת "אוטונומיה", המנותקת מוניציפלית מתחומי המועצות האזוריות האמורות, הגם שלא מן הנמנע שזו תחושתן הסובייקטיבית הכנה של העוררות. ואולם, תחושה סובייקטיבית זו, מטבע הדברים, מלווה כל נישום, אם בתחומי עיר, אם בתחומי מועצה מקומית, ובוודאי בתחומי מועצה אזורית. ברי שכוונת המחוקק אינה לכבד תחושה סובייקטיבית זו. שהרי קיים יתרון מובנה ומוכח לגודל, המאפשר ראיה פרוייקטלית-כוללת, ולא נקודתית. כפי שהראינו ב פרשת פלצ'יק הנ"ל,  אכן תחושת התסכול של הנישומים שם, תושבי היישוב טל-אל, המבקשים לשלם היטל ביוב רק בגין חיבור נקודת הישוב שלהם, תשתנה באחת, ככל שיוקם בהמשך מפעל ביוב בעכו. רשמנו שם, איפוא, כי "לא פלא, איפוא, כי ככל שתתקבל טענתם של העוררים, ויוקם מפעל ביוב בעכו, תוך בידוד העלות אך על יישובם, יצא שכרם בהפסדם. זה ההיגיון, זה הרציונל, בעצם כינונה של מועצה אזורית.  בחשבון הכולל והסופי, ולא בחשבון הרגעי והאנוכי, עמדת המשיבה משרתת את האינטרס הכולל של כלל התושבים והיישובים במרחב המועצה האזורית. אין צריך לומר כי העלות 'האזורית' זולה בהרבה מעלות 'נקודתית', כזו המתבקשת על ידי  העוררים" (סעיף 9).

16.        הוכח לנו, איפוא, כי המועצה מימנה תשתיות ביוב נרחבות בתחומי המועצה, במנותק מאזור בר-לב. די בכך על מנת ליצור זיקה מימונית, אשר אינה בין הנכס הספציפי, אלא בין הנכס לכלל תשתיות הביוב המוניציפליות שהותקנו או שעומדות להתקנה. נחה דעתנו כי מהיטל הביוב של שטראוס הופחת שיעור של 5% המבטא את המימון  ששטראוס שילמה ל-ח.פ.ת. בגין מערכת הביוב באזור בר-לב. נחה דעתנו כי המועצה שילמה סכום של 113,569 ש"ח בגין חיבור מפעלי סיאקלון, לביוב הציבורי של אזור בר-לב.

17.        בפלוגתאות שנדונו עד הנה, איפוא, ידה של המועצה על העליונה. הננו מחייבים, איפוא, את העוררות לשלם למועצה שכ"ט עו"ד בסך 20,000 ש"ח בצירוף מע"מ ובצירוף ריבית והפרשי הצמדה כדין מהיום ועד מועד התשלום המלא בפועל, אשר ישולמו לידיו הנאמנות של ב"כ המשיבה תוך 30 יום מיום המצאת החלטתנו זו.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
קוד אבטחה
הקש קוד אבטחה*
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ