אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה בתיק א 28384/07

החלטה בתיק א 28384/07

תאריך פרסום : 22/09/2008 | גרסת הדפסה
א
בית משפט השלום תל אביב-יפו
28384-07
08/11/2007
בפני השופט:
צבי כספי

- נגד -
התובע:
ג'אפא גולד בע"מ
הנתבע:
הפניקס הישראלי חברה לבטוח בע"מ
החלטה

בכתב התביעה שהוגש על ידי התובעת ב"סדר דין מקוצר", נטען על ידיה כי כספים שהועברו על ידיה לנתבעת, חברת ביטוח, כפרמיות עבור פוליסות "ביטוח מנהלים" לעובדיה, לא נרשמו בספרי הנתבעת כנדרש ובמלוא הסכומים והיא או עובדיה לא זוכו על ידי הנתבעת במלוא סכומי הכספים שהועברו על ידיה לנתבעת.

התביעה היא, בין היתר, להחזר אותם סכומים; סעד חילופי לתביעה הוא הצהרתי באופיו ואין הוא מתיישב לכאורה עם הגשת התביעה בסדר הדין הנ"ל אולם לאור תוצאות החלטה זו והנמקתה איני צריך להידרש לשאלה זו, שגם היא הועמדה על ידי הנתבעת לדיון במסגרת הבקשה נשוא החלטה זו.

עניינה של החלטה זו הוא בבקשות סף של הנתבעת וראשונה שבהן היא למחיקת התביעה על הסף אולם למעשה משמעותה היא בקשה להעברת הדיון לבית הדין האזורי לעבודה, שלו הסמכות לדון לגישת הנתבעת, לפי הוראות סעיף 24(א)(3) לחוק ב הדין לעבודה, תשכ"ט - 1969.

לפי הסעיף הנ"ל מוקנית לבית הדין האזורי לעבודה הסמכות הייחודית לדון ב:

" תובענות של חברים...או של מעבידים...נגד קופות גמל, כמשמעותן בחוק הגנת השכר, תשי"ח - 1958 [ להלן: "חוק הגנת השכר" - צ.כ. ], או תובענות של קופות גמל נגד חבריהן...או נגד מעבידים..., הכל אם התובענות נובעות מהחברות בקופות או מחבותם של המעבידים לקופות, לפי הענין וכן כל תביעה לקצבה הנובעת מייחסי עובד ומעביד".

מספר תנאים לסמכותו של בית הדין לעבודה במקרה זה:

ראשית, על התביעה להיות תביעת "מעביד"; אין חולק על כך שהתובעת היא בגדר "מעביד" [ סעיף 9 לתשובת התובעת לבקשה זו ].

שנית, על הנתבעת להיות "קופת גמל"; לעניין זה טענו הצדדים כל אחד לשיטתו אולם לגישתי, אכן הנתבעת היא "קופת גמל" לצורך התביעה וזאת מנימוקים השונים מנימוקי הנתבעת התומכים באופן עקרוני בעמדה זו.

"קופת גמל" לצורך העניין, היא זו המוגדרת בחוק הגנת השכר; לאור כך, אין משמעות לפסיקה שהובאה על ידי ב"כ הנתבעת להראות שבתי המשפט, לפחות בשתי הזדמנויות, ראו "ביטוח מנהלים" לצרכים שונים כ"קופת גמל", ובצדק, בכל הכבוד, ככל שמדובר בגישה עקרונית/כלכלית; גם הגדרתה של "קופת גמל" בחוק  הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), תשס"ה - 2005 [ להלן: "חוק  קופות הגמל" ] אין בה כדי לסייע לטענותיו.

אלא שלצורך בחינת סמכות בית הדין לעבודה, אין אלא להתייחס להגדרה הספציפית של "קופת גמל" והיא זו שבחוק הגנת השכר.

"קופת גמל" מוגדרת בחוק הגנת השכר כך:

" קופת חולים, קופת תגמולים, קרן פנסיה או ביטוח או קרן או קופה כיוצא באלה שהעובד חבר בה, או קופת גמל כמשמעותה בסעיף 47 לפקודת מס הכנסה שהמעביד והעובד או המעביד בלבד חייבים לשלם לה מכוח הסכם קיבוצי או צו הרחבה, או מכוח חוזה עבודה או הסכם אחר בין העובד והמעביד שניתנה להם הסכמת קופת הגמל, וכן קופת גמל כאמור שמטרתה ביטוח העובד ושאיריו שהעובד בלבד".

בכתב תשובתו לבקשה התייחס ב"כ התובעת באריכות לרכיבים של הגדרה זו מחוק הגנת השכר על מנת להראות ש"ביטוח מנהלים" אינו נכנס לגדר מי מהם [ סעיפים 14 עד 19 לכתב התשובה ] אולם נראה לי שהוא התעלם מאותו חלק של ההגדרה המפנה להוראות סעיף 47 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש) [ להלן: "הפקודה"] ובאופן פרטני, להוראות סעיף 47(א)(2) לפקודה, שם הייתה מצויה הגדרת "קופת גמל" שהיא בגדר אחת האופציות שלפי חוק הגנת השכר.

וכך נקבע בסעיף 47(א)(2):

" 'קופת גמל' - קרן או קופה לתגמולים, לקיצבה, לפיצויים,  לחופשה, להשתלמות או למטרה אחרת כיוצא באלה, וכן קופה מרכזית להשקעות של קופות גמל, שהמנהל אישר אותן לענין פקודה זו בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות, וכל עוד הן מתנהלות בהתאם לתקנות, למעט קרן או קופה שמנהלת אותן חברת ביטוח שלא למטרת תגמולים, קיצבה או פיצויים [ הדגשות שלי -צ.כ. ]".

הביטוי "קרן" או "קופה" בוודאי סובל גם את הפרשנות לפיה פוליסת ביטוח מנהלים המוצאת על ידי חברת ביטוח גם היא בגדר "קופת גמל" אולם אם יש ספק בעניין, הרי שהוא מותר בהוראות הסיפא של ההגדרה אשר מכלל "הלאו" שבו, ניתן להבין את ה"הן".

סעיף 47(א)(2) בוטל על ידי חוק קופות הגמל; אין בכך  כדי להשפיע על התוצאה.

לביטול ההגדרה שבסעיף 47(א)(2) יכולות להיות שתי תוצאות: האחת, ההגדרה שבחוק קופות הגמל תבוא במקומה [ סעיף 25 לחוק הפרשנות, תשמ"א - 1981 (להלן: "חוק הפרשנות"); עמ"ש 5228/04 דן תיכון - יו"ר הכנסת לשעבר נ. חשב הכנסת, בתוקף תפקידו כממונה על גמלאות חברי הכנסת, לפי חוק גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון, התשכ"ט-1969, פד"י נט6 עמ' 944];  במקרה כזה הגדרת "קופת הגמל" תכלול בחובה גם את ביטוח המנהלים באופן ברור עוד יותר כפי סעיף 1 לחוק קופות הגמל  המגדיר "קופת גמל" כ - " קרן או תכנית ביטוח, שניתן לגביהן אישור קופת גמל לפי הוראות סעיף 13".

אוסיף במוסגר כי אין טענה לגבי הנתבעת שלא קבלה את כל האישורים הדרושים לתכנית הביטוח המדוברת.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ