חפש עורך דין לפי תחום משפטי
| |

ברגר נ' שרות מזור א' לתקון ושפוץ מוצרי חשמל ביתיים בע"מ

תאריך פרסום : 18/06/2010 | גרסת הדפסה
ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות עפולה
11467-02-09
17/06/2010
בפני השופט:
שאדן נאשף-אבו אחמד

- נגד -
התובע:
מרים שושי ברגר
הנתבע:
שרות מזור א' לתקון ושפוץ מוצרי חשמל ביתיים בע"מ
פסק-דין

פסק דין

עובדות וטענות הצדדים

1.התובעת עותרת בתביעתה להשבת כספים אשר שילמה עבור רכישת מכונת כביסה שהתגלתה כבלתי תקינה שנה לאחר רכישתה, וכן לתשלום פיצוי בגין נזקים, הוצאות ועוגמת נפש שנגרמו לה כטענתה עקב כך.

2.אין מחלוקת, כי התובעת רכשה בתאריך 07.09.06 מכונת כביסה מסוג דגם 62810. במעמד הרכישה ניתנה תעודת אחריות למכונה לתקופה של שלוש שנים.

3.בתביעתה טענה התובעת, כי המכונה שבתה חיים לאחר שנה מיום רכישתה, וכי פנתה אין ספור פעמים לנתבעת בדרישה לתקן או להחליף את המכונה, אך ללא הועיל. עוד ציינה התובעת, כי בשלב מאוחר יותר נלקחה המכונה לתיקון (לא צוין תאריך), אך לא הוחזרה לידיה ואף לא הוחלפה במכונה אחרת. התובעת מודה, כי בשלב מסוים (אף כאן לא צוין תאריך), היא קיבלה מכונה חלופית אך, לשיטתה, היא לא הייתה תקינה.

4.התובעת הוסיפה וטענה, כי בתאריך 19.05.08 הודיעה לה הנתבעת שהמכונה תוקנה אך לא תשוב לפעול כפי שהייתה בעבר. אי-לכך, עותרת התובעת לחיוב הנתבעת, החברה למתן שירותי תיקונים למכשירי חשמל, בנזקים אשר נגרמו לה לטענתה כתוצאה מאספקת מוצר פגום. התובעת העמידה את תביעתה ע"ס 7,500 ₪, הכולל את עלות המכונה בסך של 4,000 ₪ נכון למועד הגשת כתב התביעה והיתרה בגין הוצאות עבור שירותי כביסה ועוגמת נפש. התובעת לא צירפה לכתב התביעה קבלה בגין רכישת המכונה או תעודת אחריות ושטחה את טענותיה בכתב התביעה באופן כללי.

5.מנגד טוענת הנתבעת, כי דין התביעה כנגדה להידחות מחמת העדר יריבות. הנתבעת ציינה, בכתב הגנתה, כי עיסוקה הוא במתן שירותי תיקון ואין היא אחראית לאיכותו של המוצר, מאחר והוא נרכש ישירות מחברת י. שלום בע"מ (להלן: "היבואן") היבואנית של מכונת הכביסה נשוא התובענה.

6.באשר ליחס בין הנתבעת לבין היבואן הבהירה הנתבעת, כי בינה לבין חברת שרות רם בע"מ נכרת הסכם למתן שירותי תיקון. בין חברת שרות רם בע"מ לבין היבואן- י.שלום בע"מ- נכרת הסכם במסגרתו התחייבה הראשונה לספק ליבואן שירותי תיקון. בין הנתבעת לבין היבואן אין הסכם ישיר. לשיטת הנתבעת, עפ"י תעודת האחריות הוטלה האחריות לתקינות מכונת הכביסה על שכמי היבואן בלבד.

7.בהיבט העובדתי, טענה הנתבעת כי במכונה התגלתה תקלה של "כרטיס אלקטרוני פגום", אשר הצריך תיקון של המכונה. לאחר שקיבלה דיווח אודות תקלה במכונה, פנתה הנתבעת אל היבואן על מנת לקבל את החלק הדרוש תיקון. לטענתה, בסופו של יום תוקנה המכונה וביום 19.05.08 נשלח מכתב אל התובעת על מנת לתאם עמה מועד לאספקת המכונה המתוקנת לביתה, ברם התובעת סירבה לקבל את המכונה בחזרה. ומשכך החזירה הנתבעת את המכונה לרשותו של היבואן בהתאם להוראות התובעת. עוד טוענת הנתבעת, כי החל ממועד זה ניהלה התובעת את ענייניה ישירות אל מול היבואן.

8.לתמיכה בטענותיה צירפה הנתבעת העתק חלקי מתעודת האחריות, תעודת משלוח של המכונה מיום 28.05.08 ודוח תקלות.

דיון והכרעה

9.לאחר שעיינתי בכתובים, שקלתי את עדויות הצדדים ובחנתי את הראיות שהוגשו לתיק, באתי לכלל מסקנה כי דין התביעה להתקבל באופן חלקי. להלן אנמק.

10.בדיון שהתקיים בפניי העידו התובעת ובעלה, מר נחום ברגר. מטעם הנתבעת הופיע מנהל השירות, מר ארז מזור. לאחר שבחנתי את עדויות הצדדים הנני להעדיף את גרסת התובעת, לפיה לקה המוצר בפגם וקלקול כבר בשנה הראשונה לרכישתו, ועל כן זכאית התובעת לפיצויים עקב הפרת חוזה המכר. מעבר לכך, מסתמנת בענייננו הפרה של כללים שמתוקף החקיקה הצרכנית.

11.תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), תשס"ו-2006 (להלן: "תקנות הגנת הצרכן"), קובעות הוראות שונות בדבר האחריות ושירות התיקונים, שעל יצרן מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז לספק לצרכן (ובלבד שעלותם גבוהה ממאה וחמישים ₪).

12.תקנה 2 לתקנות הגנת הצרכן קובעת את חובתו של יצרן לתקן כל קלקול או פגם שנתגלה במוצר או להחליפו במידת הצורך, ללא תמורה, למשך תקופה של שנה מיום מסירת המוצר לצרכן. תקנה 6 לתקנות הגנת הצרכן מסדירה את אופן ביצוע התיקונים בטובין וקובעת, בין היתר, כי על יצרן שלא תיקן או לא החליף חלקים במוצר בהתאם להוראות התקנות, מוטלת החובה לספק לצרכן מוצר חדש או להשיב לו את התמורה ששילם בעדו, בהתאם לבחירת הצרכן. סעיף 10 לתקנות מסדיר את המועדים לביצוע התיקונים.

13.פרק ג' לתקנות הגנת הצרכן קובע את חובתו של יצרן לצרף לטובין הנמכרים תעודת אחריות בה יצוינו, בין היתר, פרטי המוצר, פרטי היצרן, חיוביו של היצרן והסייגים לחיובים אלה.

14.נקבע, כי כאשר היצרן מסמיך אחר מטעמו לטפל בתיקון המוצר, אזי האחריות לספק את התחזוקה והאחריות על המוצר וחלקיו כלפי הצרכן עוברת אל שכמי האחר.

לענייננו יפים דבריה של כבוד השופטת רות לבהר שרון בבר"ע 2350/06 טיצ'רסופט בע"מ נ' אלג'ם (פורסם במאגרים, ניתן ביום 29.07.2007), שם נקבע כי: "אמנם ככלל היצרן הוא שאחראי לתיקון תקלות במוצר שיצא מבית מלאכתו זאת בכפוף לתנאים שהובהרו לרוכש, כאשר בדרך כלל היצרן מנפיק לרוכש תעודת אחריות שמפרטת את כל תנאי האחריות. שכן מקובל שעל חלקים מסוימים תקופת האחריות קצרה יותר, וישנם חלקים אחרים, כגון סוללות- להם לא ניתנת כלל אחריות. לפיכך יש לבדוק כל מקרה לגופו. לעתים היצרן מסמיך אחר מטעמו לטפל בתיקון המוצרים, והאחר הוא זה שמתחייב מטעם היצרן, כלפי הרוכש, לספק לו את התחזוקה או האחריות על חלקי המוצר". אוסיף וציין, כי הדבר עולה בכפיפה אחת עם הוראת תקנה 2(א) לתקנות לפיה "יצרן של טובין שנמכרו לצרכן יתקן, בעצמו או באמצעות אחר מטעמו, כל קלקול שנתגלה בטובין במהלך תקופת האחריות, בלא תמורה; ...". (ההדגשה אינה במקור).

ומן הכלל אל הפרט

15.אין חולק, כי הנתבעת משמשת, הלכה למעשה, קבלנית משנה מטעם היבואן ונותנת שירותי תיקונים, וככזו חלות עליה החובות הקבועות בתקנה 2(א) לתקנות הגנת הצרכן.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
*
*
*
*

חיפוש עורך דין לפי עיר

המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
זה הזמן להצטרף לרשימת התפוצה
במשלוח הטופס אני מסכים לקבל לכתובת המייל שלי פרסומות ועדכונים מאתר פסק דין
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ