אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> בג"ץ 2455/14 העמותה לקידום הפיזיותרפיה בישראל ואח' נ' המועצה להשכלה גבוהה ואח'

בג"ץ 2455/14 העמותה לקידום הפיזיותרפיה בישראל ואח' נ' המועצה להשכלה גבוהה ואח'

תאריך פרסום : 29/09/2016 | גרסת הדפסה
בג"צ
בית המשפט העליון ירושלים בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
2455-14
29/09/2016
בפני השופטים:
1. א' רובינשטיין - המשנה לנשיאה
2. ח' מלצר
3. מ' מזוז


- נגד -
העותרים:
1. העמותה לקידום הפיזיותרפיה בישראל
2. איגוד הפיזיותרפיסטים - ההסתדרות החדשה

עו"ד יעל נגר
המשיבים:
1. המועצה להשכלה גבוהה
2. שר החינוך - ח"כ הרב שי פירון
3. משרד הבריאות
4. ועד הסטודנטים למען עתיד הפיזיותרפיה
5. הקריה האקדמית אונו
6. אוניברסיטת תל אביב
7. אוניברסיטת בן גוריון בנגב
8. אוניברסיטת חיפה
9. אוניברסיטת אריאל שומרון
10. המכללה האקדמית צפת

עו"ד יובל רויטמן
עו"ד רם ז'אן
עו"ד יעקב כהן
עו"ד קובי ממוקה
עו"ד אופיר כהן
עו"ד תמר מונד
עו"ד איתמר ענבי
עו"ד מעוז רוט
פסק דין
 

המשנה לנשיאה א' רובינשטיין:

א.         עתירה זו, שהוגשה ביום 2.4.14, עניינה הסדרת מערך ההתנסות הקלינית של לימודי הפיזיותרפיה בישראל, חלק חיוני בהכשרת הפיזיותרפיסטים, ובפרט היחס בין מספר מקומות ההתנסות למספר הסטודנטים, וכן הסתייגות מן האפשרות לפתיחת מסלול לימודי חדש בפיזיותרפיה – בקריה האקדמית אונו – על רקע המחסור במקומות התנסות בתחום.

ב.          כפי שיפורט, נוכח חשיבות הנושא והתנהלות הגורמים הרלבנטיים, נהג בית משפט זה בתיק כ"תיק שמרטפות", "בייביסיטינג" בלע"ז, כדי לעקוב אחר ההתנהלות, ועל כן עמד על המשמר ובחן את ההתפתחויות השונות והצעדים שננקטו על ידי המשיבים מהגשת העתירה ועד לימים אלה, תוך קבלת הודעות עדכון, קיום שלושה דיונים ואף הוצאת צו ביניים וצו על תנאי. קצרה היריעה מתיאור כל השתלשלות העניינים, ולכן יוצגו עיקרי הדברים, ובסופם - "פירות" העתירה נכון להיום. אנו סבורים כי אחר המסע מיצתה העתירה עצמה ודינה להימחק, בנתון לרישום הודעות המשיבים באופן שיהפכו חלק בלתי נפרד מפסק דיננו, וכן הערות מספר. לפנינו סאגה שאינה מכבדת את הרגולטור, ועל כך יש להצר.

רקע ועיקרי השתלשלות ההליך

ג.          לימודי התואר הראשון בפיזיותרפיה מורכבים מלימודים עיוניים ומשעות רבות של התנסות קלינית בבתי חולים, מכוני פיזיותרפיה, מוסדות שיקום ועוד. ההתנסויות הן, כאמור, חלק בלתי נפרד וחיוני מלימודיהם של הסטודנטים, והשלמתן נדרשת לצורך קבלת התואר בפיזיותרפיה, בדומה לרפואה ולמקצועות פארא-רפואיים אחרים. עד לאחרונה היו בישראל חמישה מוסדות השכלה גבוהה שבהם מסלול ללימודי פיזיותרפיה: אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת אריאל והמכללה האקדמית צפת, כולן משיבות בעתירה.

ד.          החל משנת 2007 הציף מספר לא מבוטל של ועדות, אשר מונו על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) ליקויים קיימים, שעלו כדי משבר של ממש, במערך ההתנסויות הקליניות של לימודי הפיזיותרפיה. נמנה אותן בתמצית.

ה.         בחודש דצמבר 2007 פרסמה ועדה בראשות פרופ' סטיוארט בינדר-מקלאוד דו"ח שכותרתו "לימודי פיזיותרפיה במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל" (להלן דו"ח בינדר-מקלאוד). מן הדו"ח עלה כי קיים מחסור במרכזים קליניים איכותיים להתנסות קלינית, בפרט נוכח פתיחתן של שתי תכניות לימוד חדשות בשעתו – באוניברסיטת אריאל ובאוניברסיטת חיפה – ונוכח הגדלת מספר הסטודנטים לפיזיותרפיה. הועדה המליצה שלא לפתוח תכניות לימוד נוספות, לא לאפשר גידול במספר הסטודנטים בתכניות הקיימות, ולהפחית את מספר הסטודנטים ב-10%. עוד המליצה הועדה כי המל"ג ומשרד הבריאות יפעלו להגדלת מספר המקומות להתנסות קלינית, וכי יוקם מנגנון להכרה בתכניות לימוד ולפיקוח על רמתן.

ו.            בחודש ינואר 2010 פורסם דו"ח הועדה לבדיקת ההכשרה במקצועות הבריאות במוסדות האקדמיים בישראל, בראשות פרופ' מנחם פיינרו (להלן דו"ח פיינרו). ועדה זו נדרשה להמליץ על דרכים לפתרון סוגיית המחסור במקומות להתנסות קלינית. מקומות ההתנסות הקלינית הוגדרו כ"משאב לאומי מוגבל", ונמצא כי הם מלינים על תעריפים נמוכים לתשלומים מן האוניברסיטאות. מאחר שלא נקבע, בשעתו, תעריף אחיד לתשלום, עלה מן הדו"ח כי ככל שייפתחו תכניות לימוד חדשות במוסדות בעלי יתרון תקציבי, תחריף התחרות הקיימת ממילא, והתכניות הקיימות יעמדו בסיכון. מן הדו"ח גם עלה כי התחרות הקיימת מובילה לדחיית מועדי ההתנסות של הסטודנטים, לצמצום בשעות ההתנסות, ולשליחת הסטודנטים למקומות שבהם מצוי סגל שאינו מוכשר דיו. בשל האמור, הומלץ להקפיא כל תהליך של אישור או פתיחת תכניות לימוד חדשות בפיזיותרפיה לפחות עד שנת 2015, וכל עוד לא נפתר המחסור במקומות התנסות; להגדיל את מספר מקומות ההתנסות; ולקבוע תעריף מירבי למקומות ההתנסות תוך השתתפות המל"ג בתקצוב.

ז.           כחמישה חודשים לאחר פרסום דו"ח פיינרו, וחרף המלצותיו, אישרה המל"ג פתיחתה של תכנית ללימודי פיזיותרפיה במכללה האקדמית צפת. באותם ימים גם הוגשה בקשת המשיבה 5, היא הקריה האקדמית אונו (להלן הקריה האקדמית או הקריה), לפתיחת מסלול נוסף ללימודי פיזיותרפיה. פרופ' בינדר-מקלאוד התבקש לבדוק את התכנית שהוגשה על ידי הקריה, לאחר שועדה שמונתה לנושא התפטרה מתפקידה. בהקשר זה יצוין, כי מדובר במוסד פרטי שאינו מתוקצב ועל כן גובה שכר הלימוד בו אינו מוגבל. עוד החליטה המל"ג, בניגוד להמלצות הנזכרות מעלה, לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להגיש בקשות לפתיחת תכניות לימוד חדשות לתואר בפיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, הפרעות בתקשורת ותזונה. הוחלט כי בדיקת התכניות תכלול בחינה מדוקדקת של יכולת התכניות לעמוד בתנאים וברמה הנדרשים להענקת הכשרה מעשית משמעותית, וכן ייבדק כי אין בהן כדי לפגוע בהכשרתם של סטודנטים בתכניות הקיימות. בהמשך, ביום 13.11.12, העניקה המל"ג אישור עקרוני לפתיחת המסלול ללימודי הפיזיותרפיה בקריה האקדמית, כך שלאותה עת הותר פרסום התכנית וכן אושר רישומם של תלמידים לקראת שנת הלימודים. בטרם קבלת האישור התחייבה הקריה לדאוג לסטודנטים לרשת ביטחון אשר תופעל ככל שלא תוסמך בסופו של דבר להעניק את התואר, וכן כי פתיחת התכנית לא תפגע בתכניות קיימות אחרות, וככל שתתגלה פגיעה כאמור, תהא הקריה מחויבת במציאת מקומות התנסות חלופיים לסטודנטים הלומדים אצלה. הקריה התחייבה להחתים כל מועמד למסלול החדש על הצהרה לפיה הוא מודע לאמור.

ח.         בחודש ספטמבר 2013 פורסם מיפוי ראשון מסוגו של מערך ההתנסויות הקליניות בפיזיותרפיה; הפרסום נערך על ידי פרופ' זאבי דביר (להלן דו"ח דביר). מן המיפוי עלה, כי קיימת בעייתיות עצומה באיתור מקומות הולמים להתנסות קלינית לסטודנטים לפיזיותרפיה, וכי קיים חשש לקריסת מערך ההתנסויות.

ט.         בהמשך, ובטרם פתיחת שנת הלימודים תשע"ד, קיבלה המל"ג הודעה מטעמו של רקטור אוניברסיטת אריאל – אשר היתה אמורה לשמש כ"רשת ביטחון" עבור הסטודנטים בקריה האקדמית – כי לא יוכל לשמש כרשת ביטחון בכל הנוגע להתנסות המעשית של הסטודנטים בקריה. המל"ג נדרשה להחלטה בדבר האפשרות לפתוח את שנת הלימודים תשע"ד בקריה האקדמית, והחליטה כי חרף האמור, ימשיכו לדון בבקשה לפתיחת מסלול הלימודים, והבקשה לא תידחה על הסף. כן החליטה המל"ג למנות ועדה נוספת, רביעית במספר – צוות מומחים בראשותו של פרופסור אלי איסקוב. בד בבד, נקבע כי נוכח מצוקת מקומות ההתנסות לא יירשמו סטודנטים נוספים לפיזיותרפיה לשנת הלימודים בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה.

י.           בחודש ינואר 2014 פורסם דו"ח צוות המומחים להסדרת ההכשרה המעשית בפיזיותרפיה (להלן דו"ח איסקוב). מן הדו"ח עלה כי הקריה האקדמית פתחה את תכנית הלימודים בפיזיותרפיה תוך הצגת מצג שווא למל"ג, ומבלי שעמדה בתנאים הנדרשים. כן הודגש, כי קיים מחסור משמעותי וחריף במקומות הכשרה, כי פתיחת החוג לפיזיותרפיה בקריה האקדמית עלולה להחריף את המשבר ואת התחרות הקיימת, ולהוביל לפגיעה בזמינותה ואיכותה של ההכשרה לסטודנטים במוסדות הקיימים עד כדי חשש לקריסת מערך ההכשרה כולו. צוין כי הגדלת מספר הסטודנטים לפיזיותרפיה חייבת להיות מותנית בהגדלת היצע המקומות הראויים להתנסות קלינית, תוך הקמת מערך הדרכה מוסדר, וכי יש לבחון מדי שנה כי לכל מוסד יש די מקומות התנסות עבור הסטודנטים הנרשמים. עוד הומלץ, כי לקראת שנת הלימודים תשע"ה יצומצם מספר הסטודנטים המתקבלים ללימודי הפיזיותרפיה בישראל ב-10%, כך שיעמוד על 270 סטודנטים בלבד; כי עד שהמל"ג לא תיווכח שקיימים מספיק מקומות הכשרה לא יפתחו מסלולים נוספים לפיזיותרפיה; וכי במידת הצורך תבוצע לקראת שנת הלימודים תשע"ו הפחתה נוספת של 10% ממכסת הסטודנטים למסלולים הקיימים.

יא.       חרף העובדה שועדת המשנה וכן המל"ג אימצו את דו"ח איסקוב (כמו גם את הדו"חות הקודמים), החליטה המל"ג לאפשר לקריה להגיש תכנית התנסות מלאה, לפיה יוחלט האם להמשיך את ההיתר שניתן לה לפתיחת המסלול. בינתיים, הוחלט כי אישור הרישום והפתיחה שניתן למסלול לימודי הפיזיותרפיה בקריה בהתייחס לשנת תשע"ה יוקפא באופן זמני, כך שלא תתאפשר הרשמה לשנה זו; נקבע כי בחינה מחודשת של ההחלטה תבוצע לאחר שיוכח שאין בתכנית כדי לפגוע במוסדות האחרים.

יב.        באותו מועד גם החליטה המל"ג על אימוץ ההמלצות בנוגע לחלוקת תכני ההתנסות, קביעת אמות - מידה למקומות התנסות ראויים (לרבות סוג הפעילות במקום והיקפה, הכשרת המדריכים ועוד), ונקבע כי כשישה חודשים בטרם כל שנת לימודים תבוצע חלוקה מוסכמת של מקומות ההתנסות בין המוסדות הקיימים. עוד נקבע, כי יש לייצר מודל תגמול אחיד ומחייב בין מוסדות ההשכלה הגבוהה למקומות ההתנסות ולמדריכים.

יג.        ההליכים המתוארים – ובפרט ההחלטות בעניין פתיחת המסלול החדש בקריה האקדמית, וצמצום מספר הסטודנטים הנרשמים ללימודי הפיזיותרפיה – לוו, כך נטען, בלחצים עזים מכאן ומכאן: הן מצד הקריה האקדמית, שנלחמה על פתיחת המסלול החדש, והן מצד מוסדות ההשכלה הגבוהה הקיימים, שנלחמו כנגדה. ל"מאבק" נרתמו גם ארגוני עובדים ומעסיקים בענף הפיזיותרפיה, פורום ראשי החוגים לפיזיותרפיה בישראל, ועד הסטודנטים הארצי לפיזיותרפיה ועוד.

יד.        ביום 2.4.14 הגישו העמותה לקידום הפיזיותרפיה ואיגוד הפיזיותרפיסטים את העתירה דנא, בה הועלתה מצוקת מקומות ההתנסות, ובתוך כך נתבקש לשלול פתיחתו של מסלול לימודי הפיזיותרפיה בקריה האקדמית כל עוד לא יוגדל מספר מקומות ההתנסות הקלינית. מעבר לכך, נדרשה בעתירה הסדרתו של מערך ההתנסויות הקליניות בהתאם לדו"חות הועדות השונות ונוכח המצוקה הקשה בשטח. יוער, כי ככלל, וכדי שלא להאריך בדברים יתר על המידה, תוצג מזה עמדת העותרים, הנתמכת ברובה על ידי המשיבות 8-7, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב (המשיבים 4, 6 9, ו-10 בחרו שלא להגיב), ולעומתם את עמדת הקריה האקדמית (המשיבה 5) ועמדת המשיבים 3-1 (להלן משיבי המדינה).

טו.       את דרישותיהם פרטו העותרים אל מעל תריסר סעדים, אשר רובם ככולם מכוונים, כאמור, לשתי מטרות עיקריות – האחת, הסדרת מספר מקומות ההתנסות הקלינית לסטודנטים לפיזיותרפיה; והשניה, מניעת פתיחתם של מסלולים נוספים ללימודי הפיזיותרפיה, כל עוד לא יוגדל מספר מקומות ההתנסות. נתבקש איפוא צו על תנאי שיורה למשיבי המדינה ליתן טעם מדוע לא יפעלו בהתאם לארבעת הדו"חות אשר הוצגו מעלה, מהם עלה כי יש להקפיא כל אישור או פתיחת תכניות לימוד נוספות בפיזיותרפיה בטרם נפתר המחסור במקומות ההתנסות, לצמצם את מספר הסטודנטים בתכניות הקיימות, לפעול למיצוי המקומות להתנסות הקלינית, ולקבוע תעריף אחיד בגין ההתנסות. עוד התבקש בעתירה, כי האישור שניתן למסלול הפיזיותרפיה בקריה האקדמית יוקפא, וכי הסטודנטים הקיימים ישולבו במוסדות הקיימים. נתבקש גם צו ביניים המורה למשיבים להקפיא את בדיקת תכנית ההתנסויות הקליניות שהגישה הקריה האקדמית; והאישור שהוענק לה לפרסום ורישום סטודנטים ללימודי תואר ראשון; וכל רישום המתבצע בפועל ללימודים בתחום זה עד להכרעה בעתירה.

טז.       לטענת העותרים, החלטות המל"ג התקבלו בחוסר סבירות קיצוני, תוך סטיה לא מנומקת מהחלטותיה וממדיניותה המוצהרת, בסתירה לתשתית העובדתית שלפניה ובאופן המעלה חשש לשיקולים זרים. לשיטתם, פעולות המשיבים האמורות מחריפות את המשבר בלימודי הפיזיותרפיה, ופוגעות קשות במערכת הבריאות הציבורית כולה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ