בש"א, א
בית המשפט המחוזי בתל - אביב יפו
|
2677-05,27467-05
06/03/2008
|
בפני השופט:
ד"ר דרורה פלפל / ס. נשיא
|
- נגד - |
התובע:
1. יוסי ניר 2. אורן סבג
עו"ד י' אבירם ונ' שכנר
|
הנתבע:
בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ עו"ד ד' כביר
|
החלטה |
א. מהות הבקשה
זו בקשה להכיר בתביעה כבתובענה ייצוגית.
התובענה הוגשה לפני כניסתו לתוקף של חוק התובענות הייצוגיות החדש, אבל עובר להגשת התשובה. בתאריך 15.5.2006, המועד בו הוגשה תשובת המשיבה, הוא כבר נכנס לתוקפו.
על-פי האמור בבקשה לאישור התובענה כתובענה ייצוגית, טוענים המבקשים כי המשיבה שידלה צרכנים להתקשר עמה בגין גלישה בשירות של WOW (חיבורADSL באינטרנט), כשהיא אינה ערוכה טכנית לספק את השירות באזורים מסוימים במהירות הגלישה המובטחת, ולאחר-מכן גם גבתה תשלום כאילו השירות אפשרי וניתן בפועל.
ב"כ המבקשים מדגיש, כי המדובר במצב בו מבחינה טכנית בזק אינה יכולה לספק את השירות האמור, מאחר ולא קיימת היתכנות טכנית לספק אותו. לעמדתו, לבזק היה מניע להסתיר ולא לגלות את חוסר ההיתכנות מן הצרכנים, באזור או בבנין שבהם אין אפשרות לספק את השירות, הן כדי שאלה יתקשרו עמה בהסכם, והן - אם הדבר קרה לאחר שכלול החוזה - שלא יעברו לקבל שירות מהמתחרה של בזק HOT)), אשר מספקת שירותי גלישה על גבי תשתית הכבלים, בטכנולוגיה אחרת (הנושא הפוסט חוזי עולה מסעיפים 110 - 112 לבקשה וכן מכתב התשובה, לרבות הנושא של היעדר הודעה בגין בעיות אזוריות, בסעיפים 15 ו- 16 לכתב התשובה).
מכאן התובענה שעילותיה המשפטיות הן: הפרות שונות של חוק הגנת הצרכן, ועוולת גזל לפי פקודת הנזיקין.
ב. עובדות רלבנטיות
גלישה באינטרנט ניתנת להיעשות בכמה שיטות, כשהשיטה נשוא תובענה זו היתה שיטת ה - ASYMMETRIC DIGITAL SUBSCRIBER LINE (להלן: "
ADSL").
זו טכנולוגיה ההופכת את התשתית הקיימת של קו הטלפון ואת רשת התקשורת כולה לפס רחב מקצה לקצה.
הטכנולוגיה מאפשרת העברת מולטימדיה, וידאו, קול ואינטרנט מהיר באמצעות הרשת הקיימת, עד לקצב של 8 MBPS מהמרכזת אל הלקוח, ושל עד 768 KBPS מהלקוח אל המרכזת, ומכאן שמה: "קו מנוי דיגיטלי אסימטרי".
הטכנולוגיה של ה - ADSL מאפשרת ניצול מכסימלי של רוחב הפס, כשהשירות ניתן על קו טלפון רגיל או על קו ISDN; כמו כן נשמרות גם כל התכונות של הקו, כמו: שיחת ועידה, שיחה ממתינה וכיו"ב. ניתן גם להשתמש באינטרנט ולדבר או לשלוח פקס בו-זמנית על גבי אותו קו טלפון.
המבקשים מדגישים בבקשתם, כי מפרסומי המשיבה באינטרנט עולה כי המדובר בגלישה מהירה, קצב הורדת קבצים מהיר, וכי ניתן לקבל את השירות על גבי קו הטלפון הקיים.
הפרסום מציין, כי המדובר בתשלום חודשי קבוע, ללא התייחסות לזמן הגלישה. הפרסום מסתיים כך:
"
הצטרפו למאות אלפי הגולשים שכבר אומרים
WOW
בכל גלישה באינטרנט המהיר ותוכלו ליהנות מהשירות, מהניסון הרב, מהמקצוענות והמומחיות של בזק".
המשיבה מציעה מספר מסלולים שונים לשירות, בהתאם למהירות הגלישה. כל אחד מהמסלולים מחויב בתשלום חודשי אחר.
בתקופה הרלבנטית להגשת הבקשה, החלוקה באופן כללי היתה למהירות גלישה של 0.5 מגה, 0.75 מגה ו - 1.5 מגה (לאחרונה נוספו שני מסלולים).
בתחתית לוח המחירים הקיים לצד סוגי המהירות יש כוכבית ובה נכתב כי ההתקנה והשירות יינתנו:
"
בכפוף לתקנון מבצעים ולתנאי מסלול השאלת מודם בזק ולמגבלות טכנולוגיות, המחירים כוללים מע"מ".
בסעיף 29 לבקשה מציינים המבקשים, כי התביעה עוסקת במהירות הגלישה של 1.5 MB ובמהירות של 750 KB.
המבקש מס' 1 התקשר ביום 13.10.2003 בהסכם עם המשיבה לשירות אינטרנט מהיר WOW בקו טלפון 5503450-03 במהירות גלישה של 1.5 MB.
התקשרות זו שידרגה את התקשרויותיו הקודמות, שהיו לגבי מהירות 0.75 MB, 0.5 MB ואולי גם פחות.