אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> אידלמן נ' הראל חברה לביטוח

אידלמן נ' הראל חברה לביטוח

תאריך פרסום : 18/11/2013 | גרסת הדפסה

ת"א
בית משפט השלום תל אביב - יפו
51508-08-10
07/11/2013
בפני השופט:
יובל גזית

- נגד -
התובע:
עליזה אידלמן
הנתבע:
הראל חברה לביטוח

החלטה

בפני בקשת התובעת לעיון במסמך ספציפי ומנגד טענת הנתבעת לחסיון מסמכים שהוכנו לקראת משפט.

העובדות הצריכות לעניין

המבקשת, גב' עליזה איידלמן, הינה אלמנתו של המנוח מרדכי איידלמן ז"ל אשר היה מבוטח אצל המשיבה בפוליסת ביטוח אשר כללה בין היתר כיסוי ביטוחי למקרה של מוות כתוצאה מתאונה.

ביום 9.12.08 נפטר המנוח כאשר לשיטת המבקשת פטירתו נבעה כתוצאה מאירוע תאונתי. אי לכך ביום 22.11.09 הגישה המבקשת למשיבה תביעה לתשלומי תגמולי ביטוח מכוח הפוליסה.

במכתב מיום 21.12.09 דחתה המשיבה את תביעתה של המבקשת בטענה כי סיבת פטירתו של המנוח אינה נובעת מאירוע תאונתי. המשיבה הסבירה במכתבה זה כי החלטתה זו נסמכת בין היתר על הערכת רופא מטעמה.

בגין סירובה של המשיבה לשלם את התגמולים הגישה המבקשת תביעה לבית משפט זה. ביום 14.7.13 נשלח לב"כ המשיבה מכתב דרישה לגילוי ועיון בחוות הדעת של היועץ הרפואי מטעם המשיבה עליו מבוססת תשובתה הדוחה את התביעה.

המשיבה סירבה להמציא לעיון המבקשים את חוות הדעת של היועץ הרפואי מטעמה, ולא התירה את העיון בו עד ליום הגשת הבקשה בטענה כי מדובר במסמך חסוי.

תמצית טענות הצדדים

טענות המבקשת

המבקשת טוענת בראש ובראשונה כי יש לדחות את הטענה כי חוות הדעת הינה מסמך שהוכן לקראת המשפט שכן חוות הדעת הוכנה כחלק משגרת עיסוקה של הנתבעת במסגרת בירור חבותה כלפי המבוטח, ועל המשיבה לפעול בקלפים גלויים לפי הגישה הרווחת והמקובלת.

התובעת מפנה להלכה הפסוקה לפיה חיסיון יוכר רק במקרים מיוחדים וחריגים בהם המטרה העיקרית או הדומיננטית בהכנת המסמך היתה לקראת המשפט. עוד נקבע כי מסמך שהיה נערך בין כה וכה מטעמים עניינים שאינם קשורים למשפט צפוי, אינו צריך ליהנות מחיסיון רק משום שאותו מסמך נערך גם משום תרומתו האפשרית למשפט צפוי. רע"א 1412/94 הסתדרות מדיצינית הדסה נ' עופרה גלעד , פ"ד מט (2) 516 8.11.95.

זאת ועוד, המבקשת מפנה לפסיקה, לאורה דו"ח יועץ רפואי מטעם חברת הביטוח לא חוסה תחת חיסיון, הן במקרים בהם נבדק המבוטח ע"י יועץ חברת הביטוח והן אם לאו, ובכל מקרה לטענתה לא ברור מהם מניעי חברת הביטוח להסתיר מסמך זה באצטלה של חיסיון.

המבקשת מוסיפה כי הערכת הרופא מטעמה של המשיבה על בסיסה נדחתה התביעה הוכנה בשיתוף פעולה עם המבוטח, שכן המבקשת נענתה לדרישת המשיבה להעביר לידיה מסמכים שונים לצורך הערכת הרופא מטעמה, ולכן המבקשת זכאית לעיין בחוות הדעת.

טענות המשיבה

המשיבה טוענת מנגד כי בנסיבות המקרה דנן המדובר במסמך אשר מהווה התייעצות פנימית עם מומחה מטעמה של חברת הביטוח. מסמך זה הינו מסמך חסוי אשר נערך לצרכי המשפט וחל עליו חסיון עפ"י דין, ולכן אין להתיר את העיון בהם מחשש כי הדבר יפגע בהגנת המשיבה בהליך המשפטי מול המבקשת.

לטענת המשיבה מסמך ההתייעצות עם המומחה מטעמה, לא הוכן כחלק משגרת עיסוקה של המשיבה, אלא הוכן באופן מיוחד לביסוס דחיית הדרישה של המבוטח הספציפי, כהיערכות לקראת ההליכים משפטיים שהיו צפויים, כאשר היערכות זאת היתה המטרה הדומיננטית שלשמה הוכנו.

המשיבה אף מוסיפה כי יש לאבחן בין מקרים בהם נבדק המבוטח ע"י חברת הביטוח, אז תהיה למבוטח זכות לעיין בממצאי הבדיקה לבין מקרים בהם מדובר בחוות דעת פנימית ללא בדיקת המבוטח המהווה הכנה למשפט.

עוד טוענת המשיבה כי היענות של בית המשפט לדרישתה של המבקשת תהווה החלטה עקרונית בעלת השלכה רחבת היקף על אופן ניהול תביעותיה של המשיבה, באשר בין היתר תחייבה לנהל התייעצויות עם מומחים בע"פ וללא רישום מחשש שהתייעצויות כאלו יהיו חשופות לעיון המבוטחים. לטענתה, יש לאפשר לה מרחב פעולה, להתייעץ עם גורמים מטעמה, ללא מורא ותוך שמירה על זכויותיה.

דיון

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ