אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> המחוזי חייב בי"ח לבצע הפריה חוץ גופית מזרעו של תורם ידוע הנשוי לאחרת

המחוזי חייב בי"ח לבצע הפריה חוץ גופית מזרעו של תורם ידוע הנשוי לאחרת

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 14/06/2011 15:22:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין פלונית נ' משרד הבריאות ואח'

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע, כי בית חולים אינו רשאי לסרב ליתן טיפול לאישה שביקשה לבצע הפריה חוץ גופית מזרעו של בן זוגה למרות שהוא עדיין נשוי לאשה אחרת, וכי למשרד הבריאות אין סמכות להורות לבית החולים שלא לבצע את ההפריה.

אישה שביקשה לבצע הפריה חוץ גופית מבן זוגה אשר נפרד מאשתו אך עדיין נשוי לה רשמית, סורבה ע"י בית החולים, אשר טען, כי הנחיות משרד הבריאות אוסרות עליו להיענות לה הואיל ובן זוגה עדיין נשוי לאישה אחרת.

לטענת משרד הבריאות, על בית המשפט להכריע בנושא, זאת לאחר שיורה על צירוף אשת בן הזוג להליך וישמע טענותיה. לטענתו, הדבר הכרחי, בין היתר נוכח החשש לעיגון האישה, וכן לאור קיומן של תקנות לפיהן תורם זרע יכול להיות רק מי שזהותו אינה ידועה.

בעתירה שהגישה לבית המשפט המחוזי, ביקשה האישה כי יצהיר כי משרד הבריאות אינו רשאי לאסור על רופאים ו/או מוסדות רפואיים לבצע בה הפריה מזרעו של בן זוגה ואינו רשאי להתנות הטיפולים באישור בית המשפט לאחר שמיעת עמדתה של אשת בן הזוג.

בעניין צירוף האישה האחרת להליך פסק השופט יוסף שפירא, כי המדינה מייצגת את עמדת האישה כראוי, ולכן אין צורך בצירופה, במיוחד לאור העובדה, כי הדבר יגרום לסרבול ההליך ולבעיות לא מעטות (בהן הצורך לקיים דיון בתוך דיון והעברת הדיון לבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני).

עוד נקבע, כי לבית החולים לא הייתה סמכות לסרב לטפל באישה ולהתנות הטיפול בהיתר של צד שלישי זה או אחר, שכן רופא ו/או בית חולים חייבים לתת טיפול רפואי כל עוד יש להם את המומחיות המקצועית הנדרשת והרשיונות הדרושים, לכל מי שבא בשעריהם. אמנם, חלוקות הדעות בעולם ובמשפט העברי האם חובה זו קיימת רק במקרים דחופים או בכל מקרה שהוא, אולם, כך נפסק, אין צורך להכריע בעניין משום שבהחלט ניתן לראות בהליך ההפריה כמקרה דחוף, זאת נוכח השעון הביולוגי המתקתק של התובעת.

בנוסף, הורה השופט לבטל את תקנות משרד הבריאות בעניין זהות התורם בקובעו, כי שר הבריאות חרג מסמכותו בעת התקנתן שכן סמכותו לאסור ביצוע הפריה חוץ גופית מוגבלת לשיקולים רפואיים-ארגוניים בלבד, ומאחר ומדובר בעניין מהותי ביותר, שלא ראוי שיוסדר בחקיקת משנה.

לפיכך נפסק, כי אסור לבית החולים לסרב לבצע באישה הפריה חוץ גופית, ועל משרד הבריאות אסור למנוע מבית החולים לעשות כן.

לפסק הדין בעניין פלונית נ' משרד הבריאות ואח'

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ