אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> סדר דין אזרחי וראיות >> היכן תתנהל התביעה של נפגעי התאונה הקטלנית בגאורגיה?

היכן תתנהל התביעה של נפגעי התאונה הקטלנית בגאורגיה?

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 23/04/2014 18:18:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין דרכים - גיאוגרפיה טבע ותרבויות בע"מ נ' גוניק ואח'

המטיילים, שנפגעו בתאונה בגיאורגיה בשנת 2011, הגישו תביעה לפיצוי על נזקיהם כנגד חברת הנסיעות הישראלית. זו טענה שהתביעה צריכה להתנהל בגיאורגיה. האם הפצועים יצטרכו לארוז את הפקלאות ולשכור עו"ד גיאורגי?

יצאתם לטיול מאורגן בחו"ל, סמכתם על חברת הנסיעות שהכל יהיה "מתוקתק" ושמחתם להתרשם מנופיה של ארץ חדשה. אך מה קורה אם במהלך הטיול מתרחש מפגע כמו תאונת דרכים? למי האחריות ומי יפצה אתכם על נזקיכם?

שאלה זו עלתה במסגרת תביעה שהגישו ארבעה עשר מטיילים כנגד חברת דרכים -TRAVEL המתמחה בארגון טיולים גיאוגרפיים בחו"ל וכנגד המבטחת שלה - הכשרת היישוב.

ביולי 2011 ארבע עשר התובעים יצאו לטיול מאורגן בגיאורגיה. לדאבון הלב, אחד הטיולים אליהם יצאו הסתיים בתאונת דרכים קטלנית וחלקם נפגעו באורח קשה. התובעים רצו פיצוי על נזקיהם, אך אז התברר להם שחברת דרכים לא ביטחה אותם בביטוח מתאים.

לכן, הם הגישו נגדה תביעה באמצעות עו"ד אמיר כצנלסון ממשרד כצנלסון - להב. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה שהחברה התרשלה ואחראית לנזקים שנגרמו להם כתוצאה מפציעותיהם עקב התאונה.

החברה, אשר יוצגה ע"י משרד עוה"ד אטיאס-נווה, טענה כי התובעים היו אמורים לבטח את עצמם בביטוח רפואי אישי מתאים, ומשלא עשו כן - הם אחראים לנזקיהם. החברה ביקשה לדחות את התביעה על הסף באמצעות הטענה "פורום לא נאות", שמשמעותה כי בית המשפט הישראלי אינו המקום הראוי לדון בתביעה.

לטענתה, מאחר שהתאונה - סיכון טבעי בכל טיול שמעורבת בו נסיעה בדרכים - התרחשה על אדמת גיאורגיה, יש להפנות את התביעה לבית המשפט הגיאורגי.

לדבריה, התאונה התרחשה שעה שהתובעים נסעו במיניבוס שנשכר על ידי חברת נסיעות גיאורגית, ומשכך הראיות נמצאות בגיאורגיה. לעמדתה, על התובעים להפנות את התביעה כנגד חברת הנסיעות הגיאורגית, שכן היא - דרכים - הייתה בסך הכל "מתווכת" שקישרה בין התובעים לחברות השונות שסיפקו את השירותים במהלך הטיול.

התובעים, מצידם, התעקשו על ניהול ההליך בישראל. לדבריהם, רשלנות החברה, שהשלתה אותם שהם מבוטחים, התבצעה בישראל ואין כל היגיון בניהול התביעה בגיאורגיה. בניגוד להבטחתה, טענו, 'דרכים' לא רכשה להם ביטוח מתאים לפני היציאה לטיול ואף לא בדקה כי המיניבוס שליווה אותם במהלך הטיול מבוטח או בטיחותי.

העניין אינו התאונה אלא החוזה

השופטת דליה גנות קבעה כי העוולה שבגינה הוגשה התביעה אינה עוסקת בתאונת הדרכים, שאכן התרחשה בחו"ל, אלא נוגעת להסכמות החוזיות בין התובעים לבין "דרכים", אשר הושגו כאן - בישראל.

השאלה שעל בית המשפט לבחון היא האם חברת הנסיעות התרשלה ונהגה בחוסר סבירות כשלא דאגה, לכאורה, לבטח את התובעים בגין נזקי תאונת דרכים שעלולים להיגרם להם במהלך הטיול, ולמרבה הצער - אירעה בפועל.

בחינה זו, קבעה השופטת, תיעשה באמצעות בדיקת ההסכמות החוזיות אליהן הגיעו הצדדים בישראל. השופטת הבהירה, כי התביעה כלל לא מצריכה מבית המשפט להידרש לנסיבות התאונה ולזהות האשם בהתרחשותה ולכן, בניגוד לטענת "דרכים", אין כל קושי לנהלה בישראל.

משכך, הטענה "פורום לא נאות" נדחתה ונקבע כי ההליכים יתקיימו בישראל. חברת הנסיעות חויבה בהוצאות משפט של 5,000 שקל.

להחלטה בעניין דרכים - גיאוגרפיה טבע ותרבויות בע"מ נ' גוניק ואח'

למדור: סדר דין אזרחי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום סדר דין אזרחי וראיות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום סדר דין אזרחי וראיות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ