אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> המנוח נפטר בעודו נשוי לאישה שלא ראה 40 שנה- האם היא זכאית לרשת אותו?

המנוח נפטר בעודו נשוי לאישה שלא ראה 40 שנה- האם היא זכאית לרשת אותו?

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 20/08/2012 13:55:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין ח.א. נ' ר.א. ואח'

בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן ענה על השאלה בשלילה, בקובעו כי בנסיבות בהן האישה והמנוח לא היו בקשר כ 40 שנה והאישה אף ניהלה מערכת יחסים זוגית עם אדם אחר, יש להעדיף את הפרשנות המהותית של המונח 'בן זוג', ולקבוע כי אינה זכאית לרשת את המנוח.

אישה נישאה לאדם ונולדה לה ממנו בת שנפטרה בהיותה בת 22 שנים. לאחר ארבע שנות נישואים בלבד, בני הזוג נפרדו, אולם הליך הגירושין לא הסתיים, והבעל עזב את הארץ לצמיתות בעודו נשוי לאישה. בשנת 2007 הבעל נפטר, והאישה הגישה בקשה למתן צו ירושה, בטענה כי היא זכאית לרשת שני שליש מעזבונו, מאחר שנפטר בעודה נשואה לו כדין, והיא אף הוכרה כאלמנתו במשרד הפנים ובביטוח הלאומי.

עם זאת, הודתה האישה כי במשך כ 40 שנה לא ראתה את המנוח ולא היה לה כל קשר עמו, וכי ניהלה מערכת יחסים זוגית של ידועה בציבור עם אדם אחר לאורך כ 36 שנים, ונולדו לה ממנו שתי בנות. עוד הודתה, כי לאחר שמערכת היחסים עם בן זוגה הסתיימה, הם חילקו את הרכוש המשותף בהסכם שקיבל תוקף של פסק דין, ובו הוצהר כי היו ידועים בציבור.

אחי המנוח, שהתנגדו לבקשה, טענו כי הנישואים פקעו לאחר שהמנוח עזב את הארץ, באשר לאישה היה בן זוג במשך כ 36 שנה ואף נולדו לה ממנו שתי בנות. לטענתם, חיי הזוגיות בין האישה למנוח הופסקו בפועל, והוא לא היה עמה בקשר עוד משנות השבעים, ולפיכך אין לראות בה כמי שזכאית לרשת אותו.

השופטת שפרה גליק קבעה כי האישה אינה זכאית לרשת את המנוח. נפסק, כי למרות שאין חולק כי האישה הייתה נשואה למנוח פורמאלית בעת פטירתו, ובכך מודים אף אחיו, בנסיבות המיוחדות של המקרה, יש לתת למונח 'בן זוג' שבחוק הירושה פרשנות מהותית, השוללת את זכאות האישה לירושה.

מהבחינה הלשונית 'בן זוג' הוא אחד מצמד, ציינה השופטת וקבעה, כי לא ניתן לומר שמי שלא הייתה בקשר עם המנוח במשך כל כך הרבה שנים וניהלה זוגיות עם אחר היא אחת מצמד.

עוד נפסק, כי מהבחינה המשפטית מקנה החוק זכות ירושה לבן זוג, במטרה להגשים תכליות שונות, ובהן קיום רצונו המשוער של המנוח והגנה על התא המשפחתי המצומצם שלו, אלא שכשמדובר במי שחיו יחדיו במשך כארבע שנים בלבד, שלאחריהן עזב המנוח את הארץ ולא היה עם האישה או עם הבת המשותפת בקשר כלל, עד כדי שלא הגיע ללוויית בתו, לא ניתן לומר כי רצה להוריש לאישה את רכושו או כי היא משתייכת לתא המשפחתי המצומצם שלו.

"התובעת לא יכולה להיות בו זמנית בת זוג של שני אנשים שונים", כתבה השופטת והוסיפה, כי שלילת זכאות האישה בירושה מתחייבת גם נוכח העובדה כי ניהלה חיי זוגיות עם אחר במשך כ 36 שנים, הולידה לו שתי בנות ונפרדה ממנו בהסכם בו הוצהר כי היו ידועים בציבור.

במקרה זה, כך נפסק, יש להעדיף את הפרשנות המהותית של המונח 'בן זוג' על פני זו הרשמית, ולקבוע כי למרות שהאישה הייתה נשואה למנוח פורמאלית, היא אינה זכאית לרשת אותו, ולפיכך יורשיו על פי דין הם אחיו.

לפסק הדין בעניין ח.א. נ' ר.א. ואח'

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ