במקרה זה, דובר על משלוח של פסי רכבת שנשלח מישראל לסין ב- 28 מכולות. המכולות הומכלו והובלו לנמל על ידי היצואן.
למרות פניות חוזרות ונשנות של עמיל המכס, היצואן לא העביר את כל הנתונים הנחוצים לשם הטענת המכולות על גבי האנייה והאיץ בעמיל המכס לזרז את הטענת המטען על האנייה. עמיל המכס הוציא לחברת הספנות הצהרת הטענה זמנית על פי הנתונים שקיבל. על סמך ההצהרה הזמנית הועמסו המכולות על האנייה והיא הפליגה מהנמל. לאחר יציאת האנייה את הנמל נשלח לעמיל המכס פקס ממנו התברר כי המשקל של המכולות גבוה מהמשקל שנמסר בהצהרה הזמנית. עמיל המכס הודיע למוביל, ללא תיאום עם היצואן, כי המכולות חורגות מהמשקל המותר. הודעה זו והצהרת הטעינה השנייה שהוצאה על ידי עמיל המכס הגיעו לידי המוביל עת שעגן בנמל פורט סעיד. במקביל, שלח היצואן למוביל רשימת אריזה חדשה עם נתונים חדשים בקשר למשקל. המוביל פתח את המכולות והתברר כי בנוסף לחריגה במשקל, היצואן המכיל את המכולות באופן לקוי. כתוצאה מכך נגרמו עיכובים בהפלגת האנייה מנמל פורט סעיד.
בית המשפט קבע כי לגבי חובת הזהירות של עמיל המכס כי:
"בין אם החליטה הנתבעת 1 (עמיל המכס- הוספה שלי- ר.ג.) על דעת עצמה לפעול לגבי חלק מפעולות היצוא כמשלח בינלאומי ובין אם הדבר נעשה בהסכמה מפורשת או מכללא (על דרך התנהגות של הצדדים), הרי יש להחיל על הנתבעת 1 חובות הזהירות המוטלות על המשלח הבינלאומי בבצעה פעולות אלה.
על כן, סבור אני כי הנתבעת 1 התרשלה כלפי התובעת שעה שהוציאה את ההצהרה הזמנית בעלת התוכן השרירותי, התרשלה שעה שלא יידעה את התובעת על שליחת הצהרה זו ותוכנה, התרשלה שעה שלא הודיעה לתובעת שבתום 24 שעות מאז שליחת ההצהרה הזמנית ועד להפלגת האוניה כי בהעדר הצהרת הטענה מפורטת יכול והמטען לא יועמס על האוניה, התרשלה שעה ששלחה את הצהרת ההטענה השניה לנתבעות 2 ו-3 (המוביל הימי- הוספה שלי- ר.ג.) על סמך רשימת מובילי גדרות מבלי ליידע את התובעת ומבלי לקבל ממנה הסבר להפרשים העצומים במשקל".
למרות זאת, התביעה נגד עמיל המכס והמוביל נדחתה מאחר ולא נמצא קשר סיבתי בין פעולותיו לבין הנזק שנגרם ליצואן, אם נגרם. נקבע, כי העיכוב נגרם כתוצאה מפעולות המכלה מחדש של המכולות בנמל פורט סעיד עקב המכלה לקויה על ידי היצואן וממילא, גם אם נגרם נזק עקב מתן נתונים שגויים בקשר למשקל, הוא לא כומת על ידי היצואן.
* עו"ד רועי גלעד ממשרד עורכי דין גרוסמן ושות', מתמחה בביטוח ימי, שילוח בינלאומי ועמילות מכס.
** כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.
|