אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> תבעה פיצויים על סרבנות גט – הרבני התרעם והודיע על הקפאת תיק הגירושין

תבעה פיצויים על סרבנות גט – הרבני התרעם והודיע על הקפאת תיק הגירושין

מאת: עו"ד איליה וייסברג | תאריך פרסום : 23/02/2015 12:28:00 | גרסת הדפסה

צילום: By kamuelaboy www.morguefile.com

דייני בית הדין הרבני האזורי באשדוד הודיעו לאישה שימשיכו בהליכי הגירושין רק לאחר שתידחה התביעה שהגישה לביהמ"ש למשפחה. בתוך כך, הם פנו לכלל עורכי הדין העוסקים בתחום, וביקשו מהם לשקול היטב אם להמליץ על הגשת תביעות כאלה.

בני הזוג מנהלים מזה כשנתיים הליכי גירושין סבוכים, במסגרתם הועלו טענות קשות בדבר הסתת הילדים, בגידה ואלימות. טענות אלה הצריכו דיונים רבים בתיק, העדת מומחים מקצועיים וגורמי רשויות הרווחה, וכן נדרשה מעורבות גדולה מצד בית הדין הרבני, שאף נקט בצעד חריג ונפגש עם ילדי הצדדים. באחד הדיונים הודיע הבעל כי בינואר השנה האישה הגישה נגדו תביעה נזיקית לפיצוי על סרבנות גט לביהמ"ש לענייני משפחה.

מענה לשאלות בנושא גירושין בפורום דיני משפחה של פסקדין

בעקבות זאת, הדיינים (הרב אברהם עטיא (אב"ד), הרב משה אמסלם והרב יצחק רבינוביץ) החליטו שהליכי הגירושין יוקפאו עד שהתביעה תידחה. בד בבד, הם המליצו לעורכי הדין העוסקים בדיני משפחה לשקול היטב אם לעודד נשים להגיש תביעות כאלה, שכן לטעמו, המלצה כזו עלולה להיחשב לרשלנות מקצועית.

יתרה מזו, לטעמם של הדיינים, בית הדין הרבני הוא הערכאה היחידה שמוסמכת לדון בתביעת נזיקין על סרבנות גט, ויש לפסוק בה לפי דין תורה.

ניסיון פסול לכפות גט

הדיינים הבהירו כי התביעה הנזיקית, שהוגשה עוד לפני שניתן פסק דין לגירושין, היא בגדר ניסיון לכפות על הבעל לתת גט. במצב כזה, ההלכה לא מאפשרת להמשיך את הליכי הגירושין, שעלולים להוליד גט מעושה.

הדיינים קבעו כי התנהלות האישה חסרת תום לב ומהווה שימוש לרעה בהליכי משפט. הם עמדו על כך שעמלו על התיק הרגיש והמורכב לילות כימים כדי לוודא שהגט יינתן מרצון, והיה על האישה להמתין בסבלנות להחלטתם.

"הניסיון הנואל להפעיל לחץ פסול באמצעות התנהלות זרה, נעדרת הדרכה הלכתית אחראית ונקיטת הליכים משפטיים חסרי תום לב מחוץ לכותלי ביה"ד נועד לכישלון מראשיתו", נכתב בהחלטה. "צעדים מעין אלו גוררים השקעת כוחות נפש, מאמצים ומשאבים לריק ועלולים לגרום לעוגמת נפש נוספת לתובעת אשר כה מייחלת לקבל את גיטה. האם נעלמה מעיני האשה וב"כ ההשלכות החמורות והרות הגורל של הליך זה על האשה עצמה ועל כשרותו של הגט אליו היא כה נושאת את עיניה???".

"תביעה נזיקית בבית המשפט בגין סרבנות גט, מביאה איפוא לאשה נזק, יותר מאשר תועלת" קבעו הדיינים והודיעו לאישה כי עליה להחליט באיזה סעד היא מעוניינת: בפיצוי או בגט.

הרבנים ציינו כי הם בהחלט מכבדים את ביהמ"ש למשפחה ואת כללי כיבוד הערכאות אולם מבחינה הלכתית הם מנועים מלסדר גט במצב כזה.

הדיינים סיכמו שימשיכו בהליכים לאחר שתביעת הנזיקין תידחה, ובתוך כך עודדו את הצדדים לפעול לגיבוש הסכמות, למען בריאותם הנפשית והפיסית שלהם ושל ילדיהם.

כמי שעוסק בדיני משפחה, אני מחויב לציין שההחלטה "צורמת בעין". לדעתי, היא לא תעמוד במבחן בג"ץ, שכן היא פוגעת בזכות היסוד לפנות לערכאות. אני גם מאמין שההחלטה לא תעמוד בערעור בבית הדין הרבני הגדול, שכן היא פוגעת קשות בעקרון כיבוד הערכאות (כלומר שבית הדין לא מתערב בסמכותו של בית המשפט האזרחי ולהפך).

מעבר לכך, האמירה כי הפנייה לבית המשפט גורמת לאישה יותר נזק מאשר תועלת, לא אמורה לצאת תחת ידו של דיין, ודאי לא של ההרכב כולו.

  • ב"כ התובעת: טו"ר יהושע שוירץ. יובהר כי מדובר בטו"ר יהושע שוירץ ולא בעו"ד יהושע שוירץ.
  • ב"כ הנתבע: טו"ר אביעד אושרי

* עו"ד איליה ויסברג עוסק בדיני משפחה

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ