אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> שבע שנים שילם מזונות- וגילה שהילד לא שלו

שבע שנים שילם מזונות- וגילה שהילד לא שלו

מאת: שירלי שדה | תאריך פרסום : 25/08/2013 13:11:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין, שפורסמה גם ב-

מאת: עו"ד שירלי שדה

לפסק הדין בעניין פלוני נ' פלונית

במשך שבע שנים שילם גבר מזונות לאישה שלטענתה הרתה לו. אלא שבבדיקה שגרתית שערך התברר, שכלל אינו יכול להביא ילדים. האם האישה תחזיר לו את המזונות?

לבית הדין הרבני האזורי בבאר-שבע הוגשה תביעה לא שגרתית: גבר תבע מגרושתו את כל דמי המזונות ששילם לה בעבור בנם המשותף, שהסתבר שהוא כלל אינו אביו.

תחילת המעשה בהכרזה משותפת של הגבר והאישה, טרם נישואיהם ולצורך מתן היתר נישואין, כי הגבר הוא אבי העובר שברחמה של האישה. הזוג נישא וזמן קצר לאחר מכן נולד בנם המשותף. אלא שבטרם מלאו לתינוק שנה, התגרשו הוריו.

על מנת להימנע מתביעות ומתוך מטרה להגיע להסדר מהיר ונוח, התחייב הגבר לשלם לבנו מזונות חודשיים בסך של 1,500 שקל. המזונות שולמו באמצעות הביטוח הלאומי, תוך חיוב חשבונו של האב, שהעביר לביטוח הלאומי את הסכומים.

שנים מספר לאחר הגירושין עבר האיש בדיקת מעקב שגרתית, בעקבות מחלה שפקדה אותו בנעוריו ושכללה גם טיפולים כימותרפיים. בבדיקה זו התברר לו, כי הוא אינו יכול להביא ילדים לעולם עוד מאז הטיפולים הכימותרפיים אותם עבר בנערותו. מממצאי הבדיקות עלה, שספירת הזרע שלו היא אפס.

בעקבות זאת הגיש הגבר תביעה כנגד האישה לביטול פסק הדין למזונות עבור הילד וכן להשבת תשלומי המזונות עבור הקטין.

אבא, לא אבא

האישה השיבה בתגובה שאין לה ספק בכך שהגבר הוא אביו של הקטין, ועל כן הורה בית-הדין לצדדים לגשת לבדיקת רקמות. למבוכתה של האישה, גם הבדיקה שללה את אבהותו של התובע על הקטין.

בעקבות זאת, עתר התובע גם לתשלום הוצאות משפט, מאחר והאישה התחמקה ביודעין מלהודות שהקטין אינו בנו.

בשלב זה הודתה האישה שניהלה בעבר יחסי אישות עם אדם אחר, בתקופה המקבילה ליחסיה עם התובע, וטענה שלאור הממצאים הנוכחיים היא יודעת מיהו אביו האמיתי של הקטין.

עוד הוסיפה הנתבעת, שהיא מבינה שהתשלומים שולמו לה בטעות והייתה משיבה אותם לתובע, אולם אין לה כסף להשיבם.

אב בית-הדין כתב בפסיקתו, בין השאר, כי תשלום המזונות ששילם התובע גרמו לנתבעת להרוויח ממון, וחסכו ממנה את הוצאות מזונותיו של בנה. דהיינו, מכספי המזונות ששילם הגבר האכילה האישה את הקטין, והיא אינה יכולה לטעון שאם לא היה משלם הגבר את המזונות אז היתה מרעיבה את הקטין. מכיוון שברור שבמקרה והמזונות לא היו משולמים, היתה האישה מאכילה את הבן מכספה שלה, הרי שברור שהיא חייבת להשיב לתובע את כספו, בסך של 40 אלף שקל.

אלא שעל אף החלטתו של אב בית-דין, שהאישה תחזיר לגבר את כל תשלומי המזונות, הרי שהדיינים הנוספים חלקו על דעתו, ולבסוף נפסק שעל האישה להשיב לתובע מחצית מדמי המזונות ששולמו לה, קרי 20 אלף שקל. כן חויבה הנתבעת בהוצאות משפט בסך 7500 שקל .

הנשים לא תמיד צודקות

לדעתי, פסק-הדין משקף את ההתקדמות המחשבתית הניכרת בבתי הדין הרבניים, שחדלו מלפסוק באופן אוטומטי לטובת האישה. פסק-דין זה, כפסקי דין נוספים הניתנים לאחרונה, העמיד בספק את אמינותה של האישה והעניק לגבר מרחב לשטוח את טענותיו הצודקות ובכך סלל את דרכו לקבלת התביעה.

מוטב היה לאישה לו לא נקלעה כלל למצב בו הוכח - קבל עם ועדה - כי הונתה את הגבר ועל כן גם את בנה. כעת, משהבן נותר ללא מזונות, ייתכן והאישה עומדת בפני הדילמה האם לתבוע מזונות מהאב האמיתי.

• הכותבת הינה עו"ד ומגשרת בתחום דיני המשפחה.

לפסק הדין בעניין פלוני נ' פלונית

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
המדריך להורים גרושים בימי קורונה
עו"ד עדי חן | צילום: אוראל כהן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ