אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תביעות ביטוח ונזקי רכוש >> קנביס רפואי פוגע בכושר העבודה וחברות הביטוח לא אוהבות את זה

קנביס רפואי פוגע בכושר העבודה וחברות הביטוח לא אוהבות את זה

מאת: עו"ד אייל פייפר | תאריך פרסום : 13/10/2015 15:54:00 | גרסת הדפסה

מהנתונים האחרונים של המפקח על הביטוח עולה כי 1/3 מהתביעות לאבדן כושר עבודה נדחות. אחת האוכלוסיות שנפגעת ממדיניות זו הוא ציבור צרכני הקנביס הרפואי. חולים אלה המצוידים באישורים כחוק, מתקשים לרוב להשתלב במעגל העבודה, בשל מצבם הרפואי והכאבים הרבים.

זהבה, 55, אשת ניהול בכירה, סבלה במשך שנים רבות מדיכאון. למרות זאת, היא המשיכה לעבוד ואף התקדמה עד לתפקיד שבו הייתה אחראית על עובדים רבים. בשנים האחרונות הדיכאון הלך והחמיר וזהבה התקשתה לתפקד והחלה להיעדר רבות מהעבודה, עד שהיא פוטרה בשל כך. 

לשאלות על אבדן כושר עבודה:

עו"ד אבדן כושר עבודה

במשך הזמן פיתחה זהבה בנוסף לדיכאון תסמונת של פיברומיאלגיה – מחלה שלוותה בכאבים קשים, עייפות כרונית, והתנתקות מהעולם שסביבה. עקב מצבה אושר לזהבה שימוש בקנביס רפואי כדי להקל על תפקודה. 

היא ניסתה להשתלב במקומות עבודה אחרים אבל מעסיקים רבים סירבו לקבל אותה, בטענה שהשימוש היומיומי בקנביס רפואי יפגע במרקם החברתי ובסביבה במקום העבודה. 

זהבה הגישה תביעה לאבדן כושר עבודה מחברת הביטוח, אך זו סירבה לאשר את התביעה. טענתה הייתה שזהבה לא איבדה את הכושר לעבוד בכל עיסוק סביר בהתאם לניסיונה, למשל גננת, מנהלת עבודה או מפקחת על עובדים. 

מלכוד הקנאביס הרפואי  

זהבה הבינה שהיא נמצאת במלכוד. מצד אחד, מעסיקים לא רוצים לקבל אותה לעבודה בגלל תדמית השימוש בקנביס הרפואי. מצד שני, הודות לקנאביס היא מסוגלת לתפקד ביעילות.

מצבה הלך והתדרדר, והיא נאלצה להפעיל הליכים משפטיים נגד חברת הביטוח כדי לממש את זכויותיה. לאחר מלחמה ארוכה, לחברת הביטוח לא נותרה ברירה אלא להכיר בה כמי שאיבדה את הכושר לעבוד.

מתי ניתן לטעון לאבדן כושר עבודה בשל עצם השימוש בקנביס רפואי?

כיום קיימים מספר סוגי פוליסות ביטוח לאבדן כושר עבודה: פוליסה שבה ישולם פיצוי של 75% אם התובע איבד את כושרו לעבוד בכל עיסוק סביר בהתאם לניסיונו ולהשכלתו. מדובר בהגדרה כללית של ניסוח הפוליסה, דבר שנותן פתח למבוטח לטעון ולהוכיח כי איבד את כושרו לעבוד בכל עיסוק סביר אחר עקב השימוש בקאנביס רפואי.

פוליסה אחרת היא פוליסה בה הפיצוי לאבדן כושר הוא לפי העיסוק הספציפי בו עבד התובע לפני האירוע. מדובר בפוליסה מצויינת שבה חברת הביטוח אמורה לשלם פיצוי, אם הוכח שהתובע איבד את הכושר לעבוד במקצוע בו הוא עבד לפני האירוע. 

איך להתמודד עם חברת הביטוח 

בוריס, בן 40, עבד כמפעיל ציוד מכני הנדסי ואהב מאוד את העבודה. לרוע מזלו, מחלת הכרוהן ממנה סבל הלכה והחריפה. התקפי המחלה והכאבים הקשים הלכו והחמירו, והאשפוזים הפכו לתכופים יותר ויותר.

לאחר שהרופאים לא מצאו פתרון, הוצע לבוריס להשתמש בקנביס רפואי. השיפור היה מהיר ובוריס התחיל להרגיש מצוין, אך לאור החשש מתופעות הלוואי האפשריות של השימוש בקנביס, המעסיק של בוריס החליט לפטר אותו.

בוריס לא מצא עבודה חדשה. על כן הוא החליט לממש את זכותו ופנה לחברת הביטוח. הפוליסה שלו קבעה שבמקרה של אבדן הכושר לעבוד במקצוע שבו עבד לפני עריכת הביטוח, על חברת הביטוח יהיה לפצותו בהתאם.

חברת הביטוח סירבה לשלם לו בטענה שהוא עדיין צעיר ויכול לעבוד בעבודה אחרת עם הפסקות רבות בין עישון לעישון, בבית משפט ובוריס זכה – חברת הביטוח נאלצה להכיר בכך שמקרה זה אכן פוגע בכושר העבודה שלו. 

לאלו שנוהגים חשוב לדעת   

נהלי משרד התחבורה קובעים, כי כל מי שמשתמש בקנאביס רפואי לא יוכל לנהוג במשך 6 שעות לאחר העישון. כפועל יוצא מכך, במקרה שחולה ינהג לפני תום 6 השעות שלאחר העישון, פוליסת ביטוח הרכב לא תהיה תקפה.

התוצאה היא שנהגים מקצועיים שעקב אירוע או מחלה החלו ליטול קנאביס רפואי, לא יהיו כשירים לעבוד כנהגים בכל שעות השפעת הסם ובכך פרנסתם תיפגע. במקרה זה אדם בעל פוליסת אובדן כושר עבודה ספציפית יוכל לתבוע את הפוליסה ולקבל תגמולים.  

חברת הביטוח נאלצת לשלם

ציון, 45, עבר תאונת דרכים קשה בה נפגע בכל הגוף וסבל מפוסט טראומה, והומלץ לו ליטול קנביס רפואי. הוא ניסה להתקבל לעבודה אך נתקל במעסקים רבים שסירבו לקבל אותו לעבודה. חברת הביטוח סירבה לשלם לציון את תגמולי הביטוח ודחתה את תביעתו להכרה באבדן כושר עבודה.

ציון נאלץ להגיש תביעה בבית המשפט. הוא צירף חוות דעת מקיפה בה נטען כי כאביו, חרדותיו ועצם הצורך ליטול מספר פעמים ביום קנביס רפואי – שוללים ממנו את הכושר לעבוד. בעקבות התביעה, חברת הביטוח ניהלה עם ציון משא ומתן והגיע איתו לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

לא לוותר לחברות הביטוח

קיימת מגמה בבית המשפט לבחון את הקשר בין השימוש בקנביס רפואי ותדירותו לבין יכולתו של המבוטח לעבוד. ככל שתדירות השימוש בקנביס גדולה יותר, כך ימליצו בתי המשפט לחברת הביטוח ללכת לקראת המבוטח ולסגור את התיק.

מניהול תיקים לאורך השנים עולה, כי קיים יתרון גדול יותר למבוטחים בעלי פוליסת אובדן כושר העבודה עם עיסוק ספציפי או בעלי פוליסה שמגדירה זכאות לפיצוי כאובדן של 25% מהכושר לעבוד מאשר פוליסה המגדירה פיצוי רק על אובדן של 75% מהכושר לעבוד.

אם אתם משתמשים בקנביס רפואי עקב בעיות רפואיות ויש לכם פוליסה לאובדן כושר עבודה, עליכם להוכיח לחברת הביטוח תפקודכם בעבודה פחת בהתאם לתנאי הפוליסה שלכם.

* עו"ד אייל פייפר ממשרד פייפר כהן עוסק בתביעות ביטוח ואבדן כושר עבודה

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ