אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> פשרה: מינהל מקרקעי ישראל יעביר לרשויות המקומיות מיליארד שקל

פשרה: מינהל מקרקעי ישראל יעביר לרשויות המקומיות מיליארד שקל

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 11/02/2013 11:28:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין שפורסמה גם ב

לפסק הדין בעניין מינהל מקרקעי ישראל נ' הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב-יפו ואח'

 

בית המשפט העליון אישר לאחרונה הסכם פשרה בין מינהל מקרקעי ישראל לבין כלל הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות בישראל, על פיו התחייב המינהל לשלם לרשויות מיליארד שקל, בגין חלף היטל השבחה, שלא העביר לידיהן בשבע השנים האחרונות.

מאחר שמינהל מקרקעי ישראל מחזיק בקרקעות רבות ואינו מחויב לשלם לידי הרשוית המקומית שהקרקעות בתחומן, היטל השבחה בגין עליית הערך שלהן, נחתם בשנת 1973 הסכם, על פיו התחייב המינהל לשלם לרשויות המקומיות חלף היטל השבחה בסכום קבוע של 10% מהעסקאות המבוצעות בקרקעותיו. הסכם זה עוגן מאוחר יותר בחוק התכנון והבנייה.

אלא שלימים, בתביעות שהגישו למעלה מ 200 רשויות מקומיות, ובהן עיריית תל אביב והמועצות האזוריות חוף השרון, עמק לוד ואור עקיבא, נטען כי המינהל לא העביר את חלף היטל ההשבחה בגין עסקאות שונות שביצע.

בשנת 2007 בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדן בתביעות במאוחד, קיבל את מרבית טענות הרשויות, וחייב את המינהל לשלם להן את חלף היטל ההשבחה על עיסקאות שונות שביצע בשבע השנים מיום הגשת התביעות, ובהן, עסקאות חליפין, קומבינציה וכל עסקה שקיבל בגינה תמורה ב'שווה-כסף' (כמו פינוי בינוי).

המינהל הגיש על החלטה זו ערעור לביהמ"ש העליון. במסגרת זו, ונוכח העובדה כי מדובר בסכסוך בין השלטון המרכזי והמקומי, רשויות שאמורות לדאוג לציבור ולעשות בכספיו שימוש מושכל, הגיעו הצדדים להסכם פשרה שנחתם באוקטובר 2012, והגישו אותו לאישורו של ביהמ"ש העליון.

ביום חמישי שעבר (7.2.13), אישרו הנשיא אשר גרוניס, המשנה לנשיא מרים נאור והשופטת אסתר חיות, את ההסכם במלואו, בכפוף לשתי הערות בנוגע למועדי התשלומים של המינהל לרשויות.

כל הרשויות ולא רק התובעות

על פי ההסכם, אשר חל על כל הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות בישראל, המינהל יחלק בין כלל הרשויות והמועצות 1 מליארד שקל כחלף היטל השבחה, כאשר 830 מליון שקל, יועברו לרשויות התובעות, 120 מיליון שקלים יועברו לרשויות המקומיות בהתאם למבחנים סוציואקונומיים שייקבעו בידי וועדה מיוחדת, ו 50 מליון שקל נוספים, יועברו לרשויות מקומיות שונות, שלא נטלו חלק בתביעה.

באשר למועדי התשלום, קבע ביהמ"ש העליון, כי בתוך 45 יום, יעביר המינהל כ 450 מיליון שקלים לרשויות התובעות, ואת יתר הסכום יעביר בשני תשלומים נוספים בפברואר 2014 ו 2015. כמו כן, התחייב המינהל לשלם את חלף היטל ההשבחה שהצטבר מתחילת 2012, מדי חודש בחודשו.

בתמורה התחייבו הרשויות לסלק כל תביעה בנושא ולוותר על כל תביעה נגד המינהל ו/או רשות הפיתוח ו/או הקרן הקיימת לישראל, ככל הנוגע לתשלום חלף היטל השבחה, כאשר כל סכסוך בנושא זה יובא מעתה ואילך להכרעת וועדה מיוחדת, שהחלטותיה יהיו סופיות ומכריעות.

בנוסף התחייבו הצדדים להביא את עקרונות ההסכם לכדי חקיקה, שתקבע באופן ברור מהן העסקאות שבגינן מחויב המינהל מעתה ואילך, לשלם חלף היטל השבחה.

לפסק הדין בעניין מינהל מקרקעי ישראל נ' הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב-יפו ואח'

למדור: דיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ