אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> חשבונית בבקשה: כיצד נתמודד עם תופעת העלמות המס?

חשבונית בבקשה: כיצד נתמודד עם תופעת העלמות המס?

מאת: עו"ד צבי פורר | תאריך פרסום : 05/08/2014 16:21:00 | גרסת הדפסה

כמה פעמים שמענו בחיינו את השאלה "עם חשבונית?" השאלה האמיתית, שמסתתרת מאחוריה, היא למעשה האם להיות עבריין או לא. עו"ד צבי פורר מזהיר: ברגע שלקוח לא מבקש חשבונית, הוא הופך לעבריין בעצמו, ומסייע לעברייני המס לעשוק את הקופה הציבורית.

בספטמבר 2008 הגיע פול מקרטני להופיע בפארק הירקון. מפיק המופע, דוד זרזבסקי, הודה לאחר מכן שלא דיווח על חשבוניות בסך 17 מיליון שקל ולא העביר את המס, שהגיע ל-2.6 מיליון שקל, לרשויות המע"מ. המפיק הורשע בעבירות על חוק המע"מ ולאחר ערעור, נדון לעונש מאסר בעבודות שירות

רשות המיסים נאלצת להתמודד באופן יומיומי עם תופעת ההון השחור, המגיעה להיקף של מאות מיליוני שקלים המסתובבים כמזומן במשק. היקף אדיר זה קשור קשר עז לקושי שבגילוי ואכיפת עבירות המס, בניגוד לעבירות כמו גניבה ופריצה, שהן "מוחשיות" יותר.

עבירות המס נעות מהעבירות הקלות והפשוטות של תשלום לבעל מקצוע מבלי שזה ינפיק חשבונית ועד עבירות מתוחכמות, שתוכננו לאורך שנים. מר ר. ש., שהציג עצמו כמומחה לקבלה ונתן ללקוחותיו ייעוץ בנושאי קבלה ונומרולוגיה נהג להעביר את ההכנסות שצבר, כ- 2.5 מיליון שקל לעמותה תוך שהוא מדווח על ההכנסות כתרומות, אף שבפועל הכספים הגיעו לכיסו. לאחר שמעשיו התגלו והוגש נגדו כתב אישום, הוא נדון לחמש שנות מאסר ונקנס ב- 500 אלף שקל. עם זאת, המחוזי קיבל את ערעורו של העבריין והפחית את עונשו ל-45 חודשי מאסר וקנס של 300 אלף שקל (ע"פ 29502-03-10).

מבחינת החוק כולם שווים, וכל מקרה של העלמת מס נבחן לגופו. עם זאת, כשהעבריין הוא בעל מקצוע שמחייב אותו לחשיפת הצדק והאמת ולשמירה על החוק – כמו עורך דין או רואה חשבון - ביהמ"ש יראה בכך כנסיבה מחמירה. עו"ד קרקובר, למשל, הורשע בהעלמות הכנסות בסכום של כ-5 מיליון שקל ובהימנעות מתשלום מע"מ בסכום של כ-600 אלף שקל, ונדון לשנתיים מאסר בפועל ונקנס ב-240 אלף שקל. נסיונותיו לערער לא צלחו.

מהו העונש?

בפברואר 2013 קבע ביהמ"ש העליון, כי עבירות המס מתאפיינות בחומרה יתרה, שכן הן פוגעות ישירות בקופה הציבורית ובעקיפין בכיסו של האזרח. בעקבות זאת הוחלט שמדיניות הענישה צריכה בראש ובראשונה להתבסס על שיקולי הרתעה.

בתי המשפט רואים בעברייני מס כמי שגונבים ישירות מהמדינה, ולכן מגמת הענישה מחמירה: בצד העבירה החמורה עומד עונש המגיע לשבע שנות מאסר בפועל. בעקבות התיקון האחרון לחוק העונשין שנכנס לתוקף ב-2012, המחייב לקבוע מתחמי הענישה לכל עבירה, המדינה מנסה להעלות את רף מתחמי הענישה בעבירות מס ככל האפשר במסגרת טיעוניה לעונש.

חשוב לציין כי מאסרים בפועל נגזרים לא רק כשאנו עוסקים בעבירות מהותיות אשר ביסודן מרמה, ערמה ותחבולה, אלא גם בעבירות הטכניות, לכאורה, של אי-הגשת דו"חות למס הכנסה ולמע"מ. הסיבה היא שגם בעבירות אלה, שנחשבות 'קלות', נגרמים למדינה נזקים הנאמדים לעיתים במיליוני שקלים. כדאי לדעת שמאסר וקנס אינם פוטרים מתשלום המס, וגם לאחר שהנאשם מורשע, הוא עדיין חייב בסילוק החוב לרשויות המס.

אז איך נתמודד?

עבירות המס מאפשרות העמדה לדין לפי פקודת מס הכנסה ולפי חוק המע"מ, אך כיום מנסה רשות המיסים להכניס את עבירות המס גם לחוק איסור הלבנת הון ולאפשר העמדה לדין גם במסגרת חוק זה. הסיבה: העונשים במסגרת חוק זה חמורים יותר ומגיעים כדי עשר שנות מאסר, והחוק אף מאפשר לחלט כספים.

לדעתי, כלי הענישה הקיימים הם חזקים דיים, כך שאין צורך להכניס את העבירות גם לחוק איסור הלבנת הון. מגמות הענישה הנוכחיות וכן הכלים שיש בידי רשויות המס לאכוף את תשלום המס מהווים שוט חזק מספיק.

בהקשר זה כדאי לציין, שהענישה היא אמנם כלי חשוב למיגור עבריינות מס, אולם צמצום התופעה אינו תלוי רק בה, אלא גם ביכולת האכיפה של רשויות המס. ככל שזו תגבר, כך תתאפשר המלחמה בתופעה.

ולסיום, בתי המשפט מבהירים כי אלו שנמנעים מלהנפיק חשבוניות שומרים אצלם את הכסף ולמעשה גונבים אותו מהמדינה ומאזרחיה. לכן, בפעם הבאה שניתקל בשאלת החשבונית, אולי עדיף להקדיש לכך מחשבה נוספת...

 

* עו"ד צבי פורר עוסק בדיני מיסים ובמשפט פלילי.

**המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים
משחק הפוקר מול רשות המיסים: כל הצדדים מפסידים
עו"ד איתי הכהן, צילום: ישראל מלובני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ