אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> הרתה בחל"ת: זכאית לדמי לידה וגמלת שמירת הריון?

הרתה בחל"ת: זכאית לדמי לידה וגמלת שמירת הריון?

מאת: עו"ד אורן יוגב | תאריך פרסום : 23/10/2014 14:33:00 | גרסת הדפסה

עובדת "פרטנר", שיצאה לחופשת לידה, החליטה להאריכה ויצאה לחל"ת. בעת החופשה היא גילתה שנכנסה להיריון שני והיא לא יכולה לשוב לעבודה. האם סירובו של ביטוח לאומי לשלם לה גמלת שמירת הריון ודמי לידה עבור הלידה השנייה מוצדק?

באוקטובר 2008 ילדה עובדת בחברת פרטנר תאומים, לאחר תקופה של שמירת הריון. ביטוח לאומי הכיר בתביעתה ושילם לה גמלת שמירת הריון ודמי לידה.

לכתבות נוספות בנושא:

לאחר תום חופשת הלידה, החליטה העובדת להאריכה וסיכמה עם מעסיקיה על חופשה ללא תשלום (חל"ת). אלא שבמהלכה, היא הרתה שוב, וקיבלה הוראה מרופאיה לשהות בשמירת היריון מלאה. כשהגישה תביעה נוספת לגמלת שמירת הריון ודמי לידה, הביטוח הלאומי דחה את בקשתה. הוא טען כי היא כלל לא מתכוונת לשוב לעבודה, ומעולם לא התכוונה לעשות זאת, ולכן היא לא זכאית לכספים.

העובדת הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א תביעה נגד ההחלטה. לדבריה היא התכוונה לחזור לעבודה בסיום החל"ת, אך באופן לא צפוי נכנסה להיריון. למרבה הצער, היא נאלצה להישאר בבית בהוראת הרופאים כדי שלא לסכן את ההיריון.

ביטוח לאומי טען בתגובה, כי התובעת לא הציגה אישור מהמעסיקים שמעיד על כך שהתכוונה לשוב לעבודה לאחר ההיריון הראשון ובפועל, היא לא הודיעה למעסיקה על מועד חזרה ובסופו של דבר, התפטרה.

העובדת הסבירה, שהחלטתה להתפטר התקבלה במועד מאוחר יותר - אחרי הלידה השנייה, במטרה לטפל בשלושת ילדיה.

תחליף הכנסה

השופטת אורנית אגסי ציינה, כי מהראיות שהגישה התובעת, בהן אישור המעסיקה על תקופת החל"ת, עולה שאת הבקשה לצאת לחל"ת לאחר חופשת הלידה היא הגישה רק לאחר שהביטוח הלאומי דחה את בקשתה. כלומר, שלא בזמן אמת ולא הייתה תקינה.

עם זאת, העובדה שהתובעת לא חזרה לעבודה לאחר חופשת הלידה, ואף לא נדרשה ע"י המעסיקה לעשות זאת, מלמדת על הסכמת הצדדים בדבר היציאה לחל"ת. השופטת הוסיפה שגם אם האישור מהמעסיקה ניתן לה רק בדיעבד, עולה ממנו בבירור כי התובעת הרתה בפעם השנייה בעת ששהתה בחל"ת לאחר חופשת לידה ובתקופה שבה עדיין נחשבה לעובדת חברה.

משום כך קבעה השופטת, כי היא זכאית לגמלת שמירת היריון גם עבור ההיריון השני, ככל עובדת הרה. השופטת הבהירה, כי גמלת שמירת ההיריון היא גמלה סוציאלית, המוענקת כתחליף הכנסה לעובדות הרות, ולכן פרשנות החוק צריכה להיות לטובת התובעת. בנוסף ובהתאם, התובעת זכאית גם לדמי לידה עבור הלידה השנייה.

 

  • ב"כ התובעת: עו"ד אילה אנדורן

  • ב"כ הנתבע: עו"ד שרון חג'ג'

     

     

    *עו"ד אורן יוגב עוסק בדיני עבודה.

    ** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

    אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

    www.psakdin.co.il

     

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ