אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> הקונה לא העבירה את רישום הדירה על שמה בטאבו. מי ישלם ועד בית?

הקונה לא העבירה את רישום הדירה על שמה בטאבו. מי ישלם ועד בית?

מאת: עו"ד קרן קובה | תאריך פרסום : 26/07/2016 13:16:00 | גרסת הדפסה

צילום: Ivan Hafizov , www.123rf.com

בני זוג מכרו את דירתם בחיפה לחברת "קול הכרמל" בשנת 1993. מסיבות שונות הרישום בטאבו נותר על שמם. בשנה שעברה הם חויבו לשלם כ-11,000 לנציגות הבית המשותף. ערעור שהגישו לבית המשפט המחוזי התקבל ונקבע כי מי שאחראית לתשלום היא החברה. 

לפני כארבעה חודשים קיבלה המפקחת הבכירה על רישום מקרקעין בחיפה תביעה של נציגות בית  משותף ברחוב הנביאים בחיפה כנגד בני זוג הרשומים כבעלי דירה בבניין. הם חויבו לשלם לנציגות 11,173 שקל עבור הוצאות אחזקת הרכוש המשותף מאז שנת 2009.

לייעוץ בתחום:

עורך דין מקרקעין

בני הזוג הגישו ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי. הם סיפרו כי מכרו את הדירה לחברת "קול הכרמל" עוד בשנת 1993 אך הרישום בטאבו עדיין לא עבר על שמה, בשל מחדלים הקשורים אליה.

לטענת המערערים, מכיוון שהם לא בעלי הנכס למעשה אין להם שליטה עליו והם לא מחזיקים בו ולכן לא סביר לחייב אותם בתשלום וועד הבית.

הנציגות טענה מנגד כי על המערערים, כבעלים הרשומים של הנכס, לשאת בחלקם בהוצאות הרכוש המשותף. לדבריה, אין לה יכולת לגבות את התשלום מאדם אחר פרט למערערים והיא אינה צריכה להיכנס לסכסוך שבינם לבין החברה.

עוד נטען כי אי שינוי הרישום בלשכת רישום המקרקעין מהווה הטעיה שמצדיקה את קבלת התביעה.

האינטרס עבר לקונה

לדברי סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה השופט יצחק כהן, אמנם חוק המקרקעין מטיל על בעל דירה את החובה להשתתף בהוצאות הבית המשותף, אולם "בעל דירה" אינו הבעלים הרשום דווקא.

השופט הדגיש כי בתי המשפט הכירו זה מכבר בזכותו "המעין קניינית" של מי  שרכש דירה וטרם העביר אותה על שמו במרשם המקרקעין.

לדבריו, בהתאם להלכה זו יש להחיל את הוראות חוק המקרקעין המחייבות "בעל דירה" לשאת בהוצאות תחזוקת הרכוש המשותף גם על רוכש הדירה אף אם הרישום טרם הועבר על שמו.  

השופט הסביר כי מרגע שאדם מוכר דירה בבית משותף, הוא מאבד כל עניין ברכוש המשותף, בתחזוקתו ובניהולו. "כל אינטרס שהיה למוכר ברכוש המשותף, עבר לקונה, והקונה הוא זה שנהנה מהרכוש המשותף", כתב השופט והוסיף כי "מידת הצדק מחייבת, שהקונה, הנהנה מהרכוש המשותף, הוא יהיה זה שיישא בתשלום לנציגות הבית המשותף".

לכן, קבע השופט, לא היה מקום לחייב את המערערים לשלם לנציגות את הוצאות ועד הבית ומי שצריכה לשאת בתשלומים אלה היא הקונה, חברת קול הכרמל.

בסיכומו של דבר קיבל השופט את הערעור והחזיר את הדיון למפקחת על מנת שתדון בתביעת נציגות הבית המשותף נגד חברת קול הכרמל.

השופט הטיל את תשלום ההוצאות ושכ"ט עו"ד על חברת קול הכרמל וחייב אותה לשלם למערערים 10,256 שקל ולנציגות הבית המשותף 9,360 שקל.

  • ב"כ המערערים: עו"ד ברקסמאיר
  • ב"כ המשיבים: עו"ד יוסף שמחון

* עורכת דין קרן קובה עוסקת בדיני מקרקעין

** הכותבת לא ייצגה בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ