אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> המדינה תפצה אדם שדירתו ניזוקה במסגרת הריסת ביתו של מחבל

המדינה תפצה אדם שדירתו ניזוקה במסגרת הריסת ביתו של מחבל

מאת: רעות יריב, עו"ד | תאריך פרסום : 17/07/2013 13:30:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין ג'מאל מוסטפא מוחמד נ' מדינת ישראל- משרד הבטחון

בעת שהרס בית מחבל, גרם צה"ל לנזקים לביתו של השכן. בית המשפט קבע, כי המדינה לא חסינה מפני הנזקים שגרמה, וחייב אותה לפצות את השכן בעשרות אלפי שקלים.

בשנת 2003, הגיע כח הנדסי של צה"ל לכפר דורא, הסמוך לחברון, על מנת להרוס את ביתו של מחבל שביצע פיגוע ירי באולם שמחות באשדוד ופיגועים נוספים.

כוחות צה"ל שהגיעו למקום, ערכו בדיקות מקדמיות וביקשו לפנות את דיירי הבניין. לאחר מכן פוצצה הקומה השניה של המבנה באופן מבוקר. הפיצוץ העז הסב לקומה הראשונה במבנה נזק רב, ובעליה ביקש כי המדינה תפצה אותו בשל כך.

בתביעה שהגיש לבית משפט השלום בירושלים, טען התובע, כי הריסת הבית אינה 'פעולה מלחמתית' המעניקה למדינה חסינות.

לדבריו, לא הובאו ראיות לכך שהיו התפרעויות לעבר כח צה"ל בהקשר של הריסת הבית. במצב דברים זה, הוא טען, מדובר בפעולת שיטור בלבד.

התובע הוסיף, כי פעולת ההריסה של בית המחבל שבקומה השניה נעשתה על ידי הנתבעת בצורה רשלנית ולא מקצועית ובעקבות הפעולה והפגיעה בביתו נגרמו לו בעיקר נזקים כספיים כבדים.

מנגד, טענה המדינה כי עומדת לה חסינות בגין 'פעולה מלחמתית'.

לטענתה, צו ההריסה שהוצא ביחס למבנה, וביצועו היה במסגרת מלחמתה של מדינת ישראל בטרור. "המדובר בפעולה שמטרתה לחימה בטרור תוך שימוש באמצעי של הריסת ביתו של מחבל" טענה.

הנתבעת דחתה את הטענות לפיהן כתוצאה מהריסת ביתו של המחבל נגרם נזק לביתו של התובע ואת הטענה כי התרשלה. היא הוסיפה כי נקטה את מירב האמצעים על מנת להבטיח כי בהריסת ביתו של המחבל לא יגרם נזק לסביבה ובפרט לביתו של התובע.

הריסת המבנה - פעולה הנדסית ולא מלחמתית

השופט אריה רומנוב קבע כי הוא סבור שפעולה של הריסת בית אינה פעולה היוצרת סיכונים מיוחדים המצדיקים את שחרור המדינה מאחריות.

הוא קבע, כי במקרה ז הפעולה הייתה פעולה הנדסית ולא מלחמתית. אמנם, קבע השופט, הפעולה לוותה בכוחות סיוע של לוחמים, אך הם לא היוו חלק מפעולת ההריסה עצמה.

"אין מדובר בפעולה שהיא בעלת אופי לוחמתי, בהתחשב במכלול נסיבותיה, ובכלל זה מטרת הפעולה, במיקומה הגאוגרפי או באיום הנשקף לכח המבצע אותה" כתב בפסק הדין.

השופט הוסיף כי הריסת ביתו של המחבל נעשתה במסגרת מלחמתה של מדינת ישראל בטרור אולם עובדה זו לא הופכת את פעולת ההריסה לכזו הפוטרת את המדינה מאחריות נזיקית.

לסיום ציין השופט כי המדינה התרשלה בביצוע הפיצוץ, שכן היא זו שביצעה את המהלך וביקרה עליו.

לפיכך, נפסקו לתובע פיצויים בסך 70 אלף שקל (לאחר ניכוי הסכומים שקיבל מהאו"ם) ופיצוי נוסף בגין עוגמת נפש בסך של 10,000 שקל. כמו כן נפסקו לתובע הוצאות משפט ושכ"ט עוד של 10,000 אלפים שקל.

לפסק הדין בעניין ג'מאל מוסטפא מוחמד נ' מדינת ישראל- משרד הבטחון

למדור: נזיקין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ