אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> כבדי את אביך: התנהגה לאב בצורה מחפירה ואיבדה את הקרקע שהעניק לה במתנה

כבדי את אביך: התנהגה לאב בצורה מחפירה ואיבדה את הקרקע שהעניק לה במתנה

מאת: עו"ד דניאל תמיר | תאריך פרסום : 20/05/2014 10:23:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד דניאל תמיר

לפסק הדין בעניין פלוני נ' פלונית

אב ובתו כרתו הסכם מתנה, לפיו הבת תקבל את זכויותיו במשק החקלאי, אלא שאז, היא החלה להתנהג לאביה בחוצפה ואף ניסתה להרחיק אותו ואת זוגתו מביתם. ביהמ"ש נחלץ לעזרת האב, שביקש לבטל את ההסכם, ולימד את הבת שיעור בכבוד.

בתו של אלמן, שפצח בזוגיות עם אישה חדשה, עברה לגור עמו בביתו שבמושב בצפון הארץ. הבת, שרצתה להבטיח את זכויותיה במשק החקלאי של אביה עליו בנוי ביתו, הפעילה עליו לחצים, ובסופו של דבר, בשנת 2012 הוא העניק לה את זכויותיו במסגרת הסכם מתנה סודי, שהסתיר מבת זוגו, זאת בשל רצונו שהמשק ימשיך להיות של צאצאיו הביולוגיים לאחר מותו.

בהסכם קבע האב מספר תנאים על מנת להבטיח את זכויותיו וזכויות זוגתו החדשה בחייהם: אחד מתנאי ההסכם קבע שהוא כפוף להוראות צוואה שערך בספטמבר 2011, במסגרתה ביקש להבטיח את זכות המגורים שלו ושל בת זוגו החדשה במשק עד יום מותם ללא תשלום. תנאי אחר קבע, שהבת לא תמכור את המשק כל עוד אביה חי.

באפריל 2013 אירע משבר חמור בין האב לבתו. לטענת האב, בסמוך לאחר חתימת ההסכם בתו כמו התהפכה, והחלה לדבר אליו בחוצפה, לנבל את פיה ולקללו, בין היתר כינתה אותו "אבא זבל", "אין לך ביצים" ואת בת זוגו כינתה לא אחת "זונה", ובאופן כללי התנהגה כלפיו בצורה מבישה. הדברים הגיעו לידי כך, שהבת הגישה נגדו ונגד זוגתו בקשת לצווי הרחקה, במטרה להוציאם מביתו - אותו בית שהעביר לה בהסכם המתנה.

האב, שהבין שבתו אינה עומדת בתנאי ההסכם, ביקש לבטלו והגיש נגדה שתי תביעות לביהמ"ש לענייני משפחה בנצרת: האחת לביטול ההסכם והשנייה לחיובה בדמי השימוש במשק.

הבת, שטענה כי הסכסוך עם אביה נולד בעטיה של בת זוגו - אשר נודע לה על ההסכם הסודי - התגוננה בטענה, שאביה אינו יכול לחזור בו מההסכם, כיוון שזכויותיה במשק כבר נרשמו ברשות מקרקעי ישראל.

ניתן לבטל הסכם בשל התנהגות

סגן הנשיא, השופט אסף זגורי קבע, שחוק המתנה מאפשר לבטל הסכם מתנה, בין אם המתנה הושלמה ובין אם לאו בשל התנהגות מחפירה של מקבל המתנה.

אין ספק, שמקרה כמו זה, בו הבת מתנהגת כלפי אביה בצורה מחפירה ומנסה לנשל אותו ואת זוגתו מזכויותיהם, מצדיק את ביטולה בהתאם להוראות החוק.

השופט התרשם שהבת אינה מתחרטת על מעשיה מתוך אמתלה שהיא מנסה להגן על אביה מפני בת זוגו, אלא שלפי השופט, אין כל תירוץ להתנהגות נלוזה של בת כלפי אביה.

השופט זגורי הוסיף וקבע, כי בניסיונה להרחיק את זוגתו של האב מביתו, היא הפרה את התחייבויותיה על פי ההסכם, אשר הבטיח את מגורי בת הזוג במשק, ומצא כי הבת גם לא שילמה חשבונות.

לאור ממצאים אלה, אישר השופט את ביטול ההסכם והורה על החזרת הזכויות במשק לידי האב. כמו כן, קיבל השופט את תביעת האב לדמי שימוש ראויים בעבור החודשים בהם התגוררה בתו במשק מיום חתימת ההסכם.

משכך חויבה הבת לשלם לאביה 16,800 שקל עבור דמי השימוש, בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 40 אלף שקל.

מומלץ במקרים דומים לשקול שימוש בכלים משפטיים נוספים, כמו עריכת צוואות לצד הסכם ממון. כך לפחות תישאר השליטה בידי בעל הרכוש, שעלול להזדקק לו בטרם ילך לעולמו, מבלי שיהיה נתון לחסדי צאצאיו בערוב ימיו.

לפסק הדין בעניין פלוני נ' פלונית

* עו"ד דניאל תמיר עוסק בדיני מקרקעין ודיני משפחה.

**הכותב לא ייצג בתיק.

***המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

למדור: דיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ