אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> ביטוח לאומי דחה תביעה לדמי לידה - וננזף

ביטוח לאומי דחה תביעה לדמי לידה - וננזף

מאת: PsakDin | תאריך פרסום : 08/04/2014 11:06:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין זידאן נ' המוסד לביטוח לאומי

אם שתבעה דמי לידה מביטוח לאומי נדחתה שוב ושוב בטענות מטענות שונות, מבלי שטענותיה נבדקו או ניתנה לה החלטה לגופו של עניין. כשביה"ד נדרש להתערב, הוא קבע כי ביטוח לאומי נהג בחוסר תום לב קיצוני ובניגוד מוחלט לחוק.

ביולי 2009 ילדה האם בשעה טובה את בתה בביה"ח הצרפתי בנצרת. מספר ימים לאחר מכן, הודיעה האם המאושרת לביטוח לאומי על הלידה. ביטוח לאומי, שהתייחס להודעתה כתביעת דמי לידה, הודיע לה מצדו על דחיית התביעה. האם אינה זכאית לדמי לידה, טען, כיוון שבפברואר 2009 היא יצאה לדרך עצמאית, ולא צברה תקופת אכשרה מספקת כשכירה טרם הלידה.

אלא שלטענת האם, היא לא קיבלה את מכתב הדחייה מהביטוח הלאומי. מכאן החלה מסכת מסורבלת של דחיית תביעות. האם, שהגישה תביעות לדמי לידה שוב ושוב, נדחתה בטענות שונות ומשונות. לטענתה, ביטוח לאומי כלל לא התייחס לטענותיה לגופו של עניין, ובין היתר לכך שהיא אינה עצמאית אלא שכירה. באחת הפעמים, דחה הביטוח הלאומי את תביעתה בטענת שיהוי, שכן חלפו כבר מעל ל-12 חודשים מאז הלידה.

לאחר שלא קיבלה כל תשובה בנוגע לתביעה האחרונה שהוגשה, היא החליטה להגיש נגד ביטוח לאומי תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת. כל שביקשה בתביעתה הוא כי בית הדין יורה למוסד לדון בתביעתה לגופו של עניין תוך האזנה לטענותיה ושקילת מכלול השיקולים הרלוונטיים.

התנהלות חמורה

השופט חיים ארמון לא חסך ביקורת על התנהלות ביטוח לאומי, וציין שקשה שלא להבחין בכך שנהג עם התובעת בחוסר תום לב בכל אחת מהתביעות שהגישה. לדבריו, לא הייתה שום סיבה הגיונית לכך שלא התקבלה החלטה לגופו של עניין עוד במסגרת התביעה הראשונה שהגישה התובעת בשנת 2009.

אלא שבאף אחת מהתביעות שהגישה, לא הפעיל ביטוח לאומי כל שיקול דעת. יתרה מזו, קבע השופט, כי ביטוח לאומי נהג בחוסר תום לב קיצוני, כאשר דחה את אחת התביעות האחרונות שהגישה, תוך שיידע את האם כי היא רשאית להגיש תביעה מתוקנת, בידיעה שיוכל לדחותה מייד בשל שיהוי. התנהלות זו, קבע השופט, חורגת מהדין ואינה משקפת את הקבוע בחוק.

לנוכח התנהלותו החמורה של הביטוח הלאומי, קיבל השופט את התביעה וחייב את המוסד לדון בסוגיית הזכאות של התובעת לדמי לידה - לגופה. ביטוח לאומי חויב בשכר טרחת עו"ד בסך 2,360 שקלים.

לדברי עו"ד בצלאל לוי העוסק בדיני עבודה, פסק הדין שניתן לטובת העובדת התקבל לאחר שתביעות דומות הסתיימו בקול ענות חלושה. פסק דין זה מוכיח כי העניין חלחל לתודעתו של ביה"ד לעבודה, ויש לקוות שהוועדות הרפואיות והמוסד לביטוח לאומי יהיו קשובים יותר מעתה והלאה למצבן של נשים בהריון, ונתונים פחות לאימת הדין.

לפסק הדין בעניין זידאן נ' המוסד לביטוח לאומי

למדור: דיני עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
״המשרד טיפל בלקוחות כשעוד היו מכונות כתיבה״
עו״ד יעקב לנגה (צילום: אירנה רובין)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ