אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> הורות באישור בימ"ש: חולה סכיזופרניה יוכל להמשיך בטיפולי פוריות

הורות באישור בימ"ש: חולה סכיזופרניה יוכל להמשיך בטיפולי פוריות

מאת: PsakDin | תאריך פרסום : 05/01/2014 16:34:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד דניאל ויגלר

לפסק הדין בעניין פלוני ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה

האם חולה סכיזופרניה הסכים מדעת לניתוח הוצאת זרע, שיכול לסייע לו ולאשתו להביא ילד לעולם? ביהמ"ש למשפחה נדרש להשיב על השאלה, לאחר שבית החולים סירב לבצע את הניתוח מבלי לקבל צו אישור.

 

בעקבות אבדן אחיו בתאונת דרכים, חלה הידרדרות במצבו הנפשי של נער צעיר, ולבסוף הוא אובחן כחולה בסכיזופרניה פרנואידית. הצעיר הוכרז כחסוי, ואביו ואחותו מונו לשמש לו כאפוטרופוסים, האמונים לדאוג לגופו, לרכושו ולהתנהלותו המשפטית.

בשנת 2006 נישא החסוי, בהיותו כבן 26 לאישה צעירה. השניים ביקשו להביא ילד לעולם, ומשלא הצליחו, החלו כעבור שנתיים בטיפולי פוריות. אולם, חלפו למעלה מ-5 שנים וחלומם לא התגשם. משכך, הוחלט בבית החולים, כי השלב הטיפולי הבא הוא ביצוע ניתוח להוצאת זרע מהבעל.

אולם, לנוכח המלצות וועדת מור-יוסף מ-2012 (וועדה ציבורית שמונתה לבחון את נושא הפריון והילודה בישראל) הקובעות כי יש לוודא כי החסוי מסכים לניתוח מדעת, מבין את משמעותו והשלכותיו, וכן לבדוק את מסוגלותה של אשתו לגדל את הילד- ביקש בית החולים צו שיפוטי המאשר את ביצוע הניתוח.

בעקבות זאת ,הגישו אביו ואחותו של החסוי בקשה בשמו לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה. השניים העידו על התמיכה שלהם בחסוי וברעייתו ועל רצונם העז של השניים להרות. היועמ"ש ביקש לוודא שטובתו של הקטין שיוולד נשמרת, וביקש תסקירים בנוגע לתפקוד בני הזוג.

"מקווה שיהיה לי בן או בת ... לנסוע איתם לאיזה מקום"

 

לבית המשפט הוגשו שני תסקירים מטעם המחלקה לשירותים חברתיים. משניהם עולה באופן חד-משמעי רצונם העז של בני הזוג להקים משפחה ולתפקד כהורים, כמו גם על הסיוע הרב שיוענק להם מצד משפחת הבעל - החסוי.

החסוי הביע את עמדתו בפני השופטת אספרנצה אלון במהלך הדיון: "אני מקווה שיהיה לי בן או בת, מקווה לנסוע איתם לאיזה מקום, להרגיש שאני טבעי בחיים, לטייל איתם, לגדל אותם", אמר החסוי לשופטת.

השופטת התרשמה לחיוב גם מהאישה, אשר לדבריה, מודעת היטב לכך שתצטרך לטפל בילד המשותף ביתר שאת, אך מוכנה לעשות זאת בחפץ לב, ואף מייחלת לכך.

"הזכות להורות נתפסת כזכות טבעית, המגשימה ומבטאת את הצורך בהמשכיות, זכות חשובה לכבוד האדם, למימושו האישי והגשמה עצמית", כתבה השופטת אלון טרם הודיעה את החלטתה לאשר את המשך טיפולי הפוריות בבני הזוג.

מדובר בבני זוג שמנהלים תא משפחתי יציב וכמהים לילד מזה שנים, ציינה השופטת והוסיפה, כי שוכנעה שהחסוי מבין מהו הניתוח שיצטרך לעבור, ומסכים לבצעו מדעת. עוד הודיעה השופטת, כי אין לה ספק שהאישה תהיה מסוגלת לטפל בילד, והיא אף סמוכה ובטוחה כי טובתו תהא מוגנת ומסופקת. במיוחד, כששני הוריו נלחמו רבות על בואו לעולם.

משכך, נעתרה השופטת לבקשת המשפחה והורתה לבית החולים להמשיך לסייע לבני הזוג להרות. "מי ייתן משאלת החסוי ורעייתו להביא ילד לעולם תתרחש בעת הקרובה", סיכמה השופטת את פסק דינה.

פסק דין זה מקדם את הגישה של בתי המשפט, על פיה הזכות להביא ילדים לעולם הינה זכות יסוד, אשר חלה גם על אדם אשר הוכרז "חסוי", כלומר, אינו יכול לדאוג באופן מלא לצרכיו האישיים.

עם זאת, אין להקיש ממנו שמעתה ואילך, בכל מקרה ומקרה, ייעתר בית המשפט לבקשת חסוי לממש את זכות ההורות. העיקרון המנחה את ביהמ"ש היה ועודו "טובת הילד" וביהמ"ש יאפשר לחסויים להביא ילדים לעולם, רק לאחר שיבדוק ויבחן האם בנסיבות הספציפיות של התיק שמונח בפניו, לחסוי ולזוגתו היכולת לשמור על טובתו של אותו ילד אשר יבוא לעולם.

על מנת להוכיח זאת, יש להסתייע בעו"ד, הבקיא בתחום דיני המשפחה, אשר ילווה את העותרים לאורך כל ההליכים המשפטיים המייגעים וינחה אותם כיצד להביא את ראיותיהם בדבר מסוגלות הורית ויכולת הטיפול בילד, בפני ביהמ"ש.

לפסק הדין בעניין פלוני ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה

* הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני משפחה

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ