אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> קשיש אנס מטפלת סיעודית ויפצה אותה ב-300 אלף שקל

קשיש אנס מטפלת סיעודית ויפצה אותה ב-300 אלף שקל

מאת: עדית אזולאי | תאריך פרסום : 05/12/2013 14:27:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין פלונית נ' אלמוני

מטפלת סיעודית הגישה תביעה כנגד קשיש, בטענה שאנס אותה במשך שלושה שבועות. הקשיש, על כסא גלגלים, הכחיש את טענותיה אך במשפט התגלתה האמת העירומה והכואבת ונחשפו שקריו וסטיותיו. הוא חויב בפיצוי של 300 אלף שקלים.

אזרחית מולדביה, ששימשה כעובדת סיעודית דרך חברת כח אדם, שובצה לעבודה בביתו של קשיש בדצמבר 2009. היא סיימה את עבודתה כשלושה שבועות לאחר מכן, לאחר שטענה שהקשיש הטריד אותה מינית.

על פי גרסת המטפלת, כשהגיעה יחד עם האחראית מחברת כוח האדם לביתו של הקשיש, הוא בחן את גופה והחמיא לה. בלילה השני לשהותה אצלו, עת ישנה במיטתה, התעוררה וראתה שהקשיש שוכב עליה עירום. כששאלה אותו מה הוא עושה וביקשה שישחרר אותה, הוא ענה לה: "אני קניתי אותך, כלבה שלי". לאחר מכן איים עליה שלא תספר לאיש על מה שקרה.

בתביעה שהגישה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע עתרה העובדת לפיצוי בסך 300 אלף שקל בגין מעשי ההטרדה המינית, ושם נחשפה מסיכת ההתעללות במלואה: הסתבר, כי הקשיש אנס את המטפלת תוך איומים והפחדות פעמיים ואף שלוש פעמים ביום, כשהוא חונק אותה ואומר לה שהוא קנה אותה. הוא אף החביא את המפתח על מנת שלא תוכל לצאת מהבית.

עוד סיפרה המטפלת כי הקשיש השפיל אותה דרך קבע, נהג לצבוט אותה בחוזקה בכל חלקי גופה עד שנתמלאה סימנים כחולים והכריח אותה להשתמש באביזרי מין ולצפות בסרטים פורנוגרפיים.

לא מסוגל?

הנתבע, שהגיע לאחד הדיונים על כיסא גלגלים, הכחיש את טענות התובעת וטען כי מטרת התביעה היא להתעשר על חשבונו. לדבריו, הוא איש קשיש וחולה שאינו מסוגל למעשים המתוארים, מה גם שהתובעת עצמה, שהיא מופקרת ושקרנית, ניסתה להטריד אותו מינית.

אלא שבמהלך הדיונים נסדקו שקריו של הנתבע בזה אחר זה. בתיק הרפואי שהוגש על ידו כראיה לתחלואיו, מצוין במפורש כי רכש ויאגרה יומיים לאחר שהתובעת החלה לעבוד אצלו וקופסה נוספת בשבוע שלאחר מכן. משעומת עם ראיות אלו, שינה הנתבע את גרסתו, וטען כי גם אם השתמש בכדורים זה לא היה בגלל התובעת - "גורילה" מלוכלכת, שחולה במחלות מין.

בהמשך הסתבר שהתובעת הצליחה להקליט את אחד ממקרי האונס במכשיר הטלפון שלה. באחת ההקלטות, התובעת נשמעה בוכה ונאנקת מכאב כשהקשיש גוער בה שתשתוק.

על אף שהנתבע ניסה לצייר עצמו כחלש וחסר אונים, הרי שהעדויות הציגו תמונה שונה בתכלית: התובעת העידה, כי כשראתה את הקשיש לראשונה ראתה אדם חזק ועצמאי, שניהל את כל ענייני הבית בעצמו. לדבריה, הוא לא נעזר במקל הליכה ונהג לשתות וודקה עד עילפון חושים. עדותה נתמכה בעדויות נוספות של מכרי הנתבע.

שירותי טיפול ומין

עוד עלה, כי הנתבע הצהיר בשנת 2007 כי הוא "יוציא מטפלת מביטוח לאומי, שגם תעניק לו שירותי מין". עובדת סוציאלית שעמדה בקשר עם הקשיש ציינה כי הוא הטריד גם עובדות זרות אחרות והתעקש על מטפלות מולדביות בלבד. לדבריה, כשנשלחה אליו מטפלת ממוצא אתיופי, הוא אמר: "מה את שולחת לי מטפלת אתיופית, קזבובו, איך אצא איתה ברחוב". וכשהציעו לו מטפל זכר, הוא ענה: "מה פתאום אני לא הומו, אני לא מסכים".

השופטת יעל אנגלברג קבעה, כי מדובר במסכת התעללות קשה, בה ניצל הקשיש באופן ציני ואכזרי את יחסי המרות ואת מעמדה המוחלש של התובעת, בהיותה עובדת זרה. היא דחתה מכל וכל את גרסת הנתבע, שלדבריה מצטייר כערמומי ומניפולטיבי וחייבה אותו לפצות את הנתבעת ב- 300 אלף שקל ועוד 50 אלף שקל בגין הוצאות משפט.

עו"ד אלה פילוסוף, העוסקת בדיני עבודה, מציינת כי עובדת היותה של האישה עובדת זרה אינה רלוונטית במקרה זה. במקרה זה היתה השפעה ניכרת יותר על מעמדה או עתידה של עובדת, אולם היה עליה לפעול בדחיפות ולללא חשש לעצירת מסכת ההתעללות בהתאם לחוק.

עו"ד ורד פרי, העוסקת ביצוג נפגעות תקיפה מינית, מוסיפה שטוב קבע בית הדין, שאין ביכולת הפיזית לבדה להתנגד למעשים מגונים כדי להעיד בהכרח על מצב נפשי המאפשר זאת, ובמיוחד נכונים הדברים כאשר מדובר ביכולת של עובדת, התלויה לפרנסתה במעביד, להתנגד לו.  "אני סבורה", מוסיפה עו"ד פרי, " כי סכום התביעה עמד על 300 אלף שקלים בלבד משיקולי אגרה ולא מכיוון שהתובעת סברה כי זהו הפיצוי ההולם עבור המעשים. לו הייתה התביעה נדונה בבית-משפט אזרחי ולא בבית-הדין לעבודה, השמיים היו הגבול בפסיקת הפיצוי והתובעת הייתה מקבלת, מן הסתם, פיצוי משמעותי בגין כל מעשה הטרדה, קל וחומר בגין אונס".
לדברי עו"ד פרי, פסק-דין זה מהווה דוגמא מובהקת לכך שיש לתקן לאלתר את תקנות בית-הדין לעבודה (אגרות), ולהשוות את זכויותיהן של מי שמוטרדות מינית על ידי  המעביד לזכויותיהן של נפגעות תקיפה מינית בנסיבות אחרות.

 

לפסק הדין בעניין פלונית נ' אלמוני

למדור: עבודה

אתר המשפט הישראלי פסקדין

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ