אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> האם פגיעה בעקבות שוד נחשבת לתאונת עבודה?

האם פגיעה בעקבות שוד נחשבת לתאונת עבודה?

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 22/05/2013 15:18:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין, שפורסמה גם ב

לפסק הדין בעניין לילי נ' המוסד לביטוח לאומי

פסק דין תקדימי: בית הדין הארצי לעבודה קבע, כי חבלה שאירעה לעובדת, שעה שנלחמה עם שודד במטרה להגן על תיקה, כיוון שהיה בו מידע סודי של מקום העבודה, מהווה תאונת עבודה.

סמנכ"לית מערכות מידע ברשת אופיס דיפו נפגשה בשעות הערב עם חברה לקפה בנווה צדק. בשעה 21:00 בלילה, בעודה הולכת ליד מוזיאון נחום גוטמן בשכונה, ניסה שודד לחטוף באלימות את תיקה.

בתחילה, לטענתה, היא חשבה לשחרר את התיק, אולם אז נזכרה שבתוכו נמצא הטלפון הנייד מהעבודה, בו מאוחסנות 20 סיסמאות לא מוצפנות עם הכותרת 'סיסמאות אופיס דיפו', המאפשרות גישה למערכות המידע של החברה.

במטרה להגן על המידע החשוב, התנגדה לשודד, וכתוצאה מכך נפלה ונחבלה בכתף השמאלית. פעולה זו הבהילה את השודד והוא ברח.

תביעה שהגישה בעקבות הפגיעה, לביטוח הלאומי, נדחתה, שכן לעמדתו- לא מדובר בתאונת עבודה. ערעור נגד החלטתו נדחה בבית הדין האזורי לעבודה, ולפיכך ערערה העובדת לבית הדין הארצי.

הביטוח הלאומי טען, כי הקביעה כי שוד שאירע ללא כל קשר לעבודה ומתוך בצע כסף הוא תאונת עבודה, תיאלץ אותו להכיר בכל מקרה שוד של עובד כתאונת עבודה. לכך לטענתו, תהיה השלכה רוחבית בלתי-אפשרית.

הביטוח לאומי צריך להבין: הזמנים השתנו

ההשערה שלקביעה תהיה השלכת רוחב, אינה יכולה לחרוץ את גורלו של המקרה, השיב סגן הנשיאה, השופט יגאל פליטמן לביטוח הלאומי. ההכרעה בשאלה אם האירוע המסוים היה תאונת עבודה או לא, קבע, צריכה להיעשות על פי החוק ולפי נסיבות המקרה.

לדבריו, כל מקרה בו נפגע עובד עקב ותוך כדי העבודה נחשב לתאונת עבודה, לא משנה מתי והיכן אירעה הפגיעה.

בענייננו, נפסק, כי אמנם לא מדובר בתאונה שאירעה ליד מקום העבודה או בשעות העבודה, אולם מאחר שהעובדת נלחמה בשודד על מנת לשמור על המידע ו'להציל' את מקום העבודה מפני פריצה למערכות, מדובר באירוע שקרה תוך כדי ועקב עבודה.

הבחינה של סיבת הפגיעה, הבהיר השופט, צריכה להיעשות בהתאם לפרספקטיבה של העובד ולא של השודד, כך שאין זה משנה שהשודד רצה כסף, מה שמשנה הוא שהסיבה העיקרית להתנגדות, בגינה נחבלה העובדת, הייתה השמירה על המידע של מקום העבודה.

לפיכך, הערעור התקבל, ונקבע כי על הביטוח הלאומי להכיר בחבלה בכתפה של העובדת כתאונת עבודה, וכן לשלם לה שכר טרחת עורך דין של 4,000 שקל.

 

עו"ד רונית טל, העוסקת בתחום דיני העבודה, מבקשת להדגיש את העובדה, כי "בית הדין הציף בפסק הדין תובנות חשובות: האחת, כי הזמנים השתנו, וכל מקובעות מחשבתית שהייתה אולי יפה לשנים עברו, רצוי וכדאי שתשתנה בהתאם לרוח התקופה. וכלשון השופט: 'על המוסד ביטוח הלאומי להיות ער לכך שנוכח תמורות העיתים, העבודה יכולה להתבצע מחוץ למקום העבודה ואפילו בבית מול המחשב בשעת לילה מאוחרת'".

השנייה, וחשובה לא פחות, היא כי אל לביטוח הלאומי לדחות תביעות רק מתוך חשש כי בעתיד יצטרך להתמודד עם השלכותיהן, והוא מחויב לבחון כל מקרה לגופו".

 

לפסק הדין בעניין לילי נ' המוסד לביטוח לאומי

למדור: דיני עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
האם קל יותר לפטר עובדים בזמן הקורונה?
עו״ד שרית לנגה כהן (צילום: אופיר הראל)
״המשרד טיפל בלקוחות כשעוד היו מכונות כתיבה״
עו״ד יעקב לנגה (צילום: אירנה רובין)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ