אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> סדר דין אזרחי וראיות >> בקשה לייצוגית נגד משרד הפנים- גובה מחיר מופקע עבור חידוש דרכון בנתב"ג

בקשה לייצוגית נגד משרד הפנים- גובה מחיר מופקע עבור חידוש דרכון בנתב"ג

מאת: שירי אורן, עו"ד | תאריך פרסום : 24/01/2013 14:30:00 | גרסת הדפסה

לבקשה בעניין ליאת אלנקווה נ' משרד הפנים

לביהמ"ש המחוזי במחוז מרכז הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד משרד הפנים, בטענה שלשכת רשות האוכלוסין הממוקמת בשדה התעופה בן גוריון, גובה עבור חידוש דרכון, סכום של פי 4 מכל לשכה אחרת הנותנת את אותו שירות.

אישה שהגיעה לנמל התעופה בן גוריון על מנת לצאת לנופש עם משפחתה, גילתה לפתע כי פג תוקפו של דרכונה. משכך, היא פנתה ללשכת האוכלוסין בנתב"ג על מנת לחדשו, אלא שלתדהמתה, נתבקשה לשלם 1,085 שקלים עבור החידוש, בעוד שלטענתה, בכל לשכה אחרת, ואף באמצעות האינטרנט, עולה החידוש בסביבות 250 שקלים.

לטענתה, כששאלה את הפקידה מדוע עליה לשלם כל כך ביוקר, נענתה כי זאת מכיוון שלא טרחה לחדש את הדרכון במועד, וכי הלשכה מתפקדת כלשכת חירום. לפיכך וכיוון שלא רצתה לבטל את הנופש ולאכזב את משפחתה, שילמה את האגרה כנדרש.

בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישה באמצעות עוה"ד יואל שמלה ואהרון שמלה, היא טענה כי לשכת משרד הפנים בנתב"ג גובה שלא כדין, סכום לא סביר ולא מידתי, אשר נגבה בתור קנס, תחת חסות ההגדרה "אגרה", וזאת על מנת להעניש ולהרתיע אחרים מפני אי חידוש דרכון במועד, תוך עשיית עושר ולא במשפט וניצול מצוקת הציבור אשר זקוק לחידוש בדחיפות.

נטען, כי לא ייתכן שמשרד ממשלתי, אשר תכליתו לשרת את אזרחי המדינה, יפעל באופן שגורף רווחים מאזרחים, אשר עשו טעות אנוש ושכחו לבדוק את תוקפו של דרכונם, ומבקשים לנצל את זכותם החוקתית לצאת את הארץ.

לפיכך, התבקש ביהמ"ש להורות למשרד הפנים לחדול מגביית האגרה המופרזת בנתב"ג ולהשיב למבקשת את הסכום שנגבה ממנה ביתר, בסך 815 שקלים, וכן להשיב לכל חברי הקבוצה ששילמו בין השנים 2010-2012 כ 19 מליון שקל עבור השירות בלשכת נתב"ג, את ההפרש שנגבה ביתר.

"עילת התובענה מוצדקת", אומר עו"ד אראל גלבוע, העוסק במשפט מינהלי. "לעניות דעתי, התעריפים במשרד הפנים סניף נתב"ג מופקעים ומבטאים ניצול של מצוקת הנזקקים לשירותיו."

הוא מציין, כי "חובת רשות שלטונית היא לעזור לאזרח הנמצא במצוקה, ולא לנצל את מצוקתו להעשרת קופת המדינה".

לדעתה של עו"ד שלומית לב "אכן מקומם לשלם פי 4 אגרה בגין חידוש דרכון בנתב"ג ,מאידך ברי כי המדינה נושאת בעלויות נוספות וכבדות בפתיחת לשכה של משרד הפנים בנתב"ג, הפתוחה במשך 24 שעות ביממה.

לדבריה "באם ישוו עלות האגרה למשרדים הרגילים של משרד הפנים - תהא בנתב"ג הצפה אשר אך תגדיל העלויות הכרוכות בפתיחת משרד כזה. הבקשה הכתובה להפליא והמנומקת, אינה משיבה לשאלה זו ."

לבקשה בעניין ליאת אלנקווה נ' משרד הפנים

למדור :סדר דין אזרחי וראיות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום סדר דין אזרחי וראיות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום סדר דין אזרחי וראיות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ