אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> יצירתיות שיפוטית: המזונות הופחתו לשנתיים ויוחזרו לאחר מכן

יצירתיות שיפוטית: המזונות הופחתו לשנתיים ויוחזרו לאחר מכן

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 15/01/2013 09:27:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין י.א. נ' ח.ק.א.

השופט אסף זגורי דחה תביעה שהגיש אב להפחתת מזונות בתו כיוון שלא הוכיח שינוי נסיבות מהותי, אך קבע, כי לנוכח מצבו הנפשי הקשה של האב, אשר אינו מאפשר לו להשתכר כבעבר, אין זה צודק להותיר את סכום המזונות על כנו. לפיכך, מצא השופט פתרון יצירתי: המזונות יופחתו לתקופה קצובה של שנתיים, בהן יהא על האב לטפל בעצמו ולפעול להגדלת הכנסותיו.

בני זוג שנקלעו למשבר בנישואיהם, חתמו על הסכם גירושין שאושר על ידי בית המשפט, על פיו, המשמורת בבתם תהא לאם, והאב ישלם לה מזונות של 2,000 שקל לחודש, יישא בתשלום הלוואת המשכנתא על דירתם, וישלם לאם 200 אלף שקל תמורת זכויותיה בדירה.

אלא שמספר חודשים לאחר החתימה על ההסכם, נקלע האב למצב נפשי קשה ואושפז במחלקה פסיכיאטרית למשך כחודש ימים. לטענת האב, הוא סובל מדיכאון וחרדה, וכתוצאה מכך נפגעה רמת התפקוד שלו, ולפיכך הועבר לתפקיד אחר בעבודתו ושכרו הופחת משמעותית מ 8,000 שקל לחודש לכ- 4,500 שקל בלבד. על כן, בתביעה שהגיש לבית המשפט לענייני משפחה בנצרת, ביקש להפחית את דמי המזונות ל 1,200 שקל, כיוון שאינו יכול לעמוד בסכום הנוכחי.

האם טענה בין היתר, כי גם אם מצבו הרפואי של האב הדרדר, ההכנסה שלו לא נפגעה, וכראייה- רכש לאחרונה אופנוע, כך שלכל היותר, סדר העדיפויות שלו משובש. עוד טענה, כי לאב זכויות סוציאליות ממקום העבודה, וכי מאחר שאינו נפגש עם הבת כלל, הטיפול בה נופל כולו על שכמה. האם הוסיפה, כי האב עוד לא שילם לה עבור חלקה בדירה, ולכן עדיין אין לה קורת גג, כך שהפחתת המזונות עלולה לפגוע קשות בבתה, אשר טרם מלאו לה 6 שנים.

הדרך לפתרון ההוגן

השופט אסף זגורי ציין כי התקשה להגיע לפתרון הראוי והצודק במקרה חריג זה, שכן מחד- האב לא הוכיח שינוי נסיבות מהותי המצדיק התרתו מההתחייבות בהסכם, אך מאידך הוא אכן נמצא במצב נפשי מורכב וקשה, שאף פגע ברמת השכר שלו באופן משמעותי.  

נקבע, כי אמנם האב אינו נמצא במצב שמונע ממנו את היכולת להתפרנס כליל, אך עם זאת, במצבו הנוכחי, אם ישלם את מלוא סכום המזונות, הוא לא יוכל להתקיים בעצמו.

"מצב זה אינו סביר, אינו הגון ואינו צודק וקשה להשלים עמו", כתב השופט והוסיף, כי אינו מעלים עין ממצבה של האם, אשר גם היא משתכרת שכר זעום ועול הטיפול בקטינה נופל על שכמה, אך על מנת שלא יווצר מצב שהאב יתמוטט ואז לא יוכל לשלם מזונות כלל, אין ברירה אלא למצוא פתרון משפטי גמיש.

נקבע, כי בהיעדר שינוי נסיבות מהותי ביהמ"ש אינו יכול להתערב בעצם החיוב, אך הוא כן מוסמך לשנות את אופן ביצועו מטעמי צדק. כך הגיע השופט לפתרון, על פיו- חלק מדמי המזונות יושעה לתקופה של שנתיים, במהלכה יהא על האב לנסות לשקם את מצבו הנפשי ולמצוא דרך להגדיל את הכנסותיו, כך שבשנתיים הקרובות ישלם האב מזונות של 1,300 שקל בלבד, ואת ההפרש (כ 16,800 שקל) יחזיר לאם בתום התקופה, ולאחר מכן יחזור לשאת במלוא הסכום שהתחייב.

"בפסיקתו עשה ביהמ"ש צדק עם האב, האם, הקטינה וההסכם", אומר עו"ד צבי וישנגרד, "במקרה זה עשה ביהמ"ש איזון צודק וראוי בין זכויות ואינטרסים מנוגדים כשקבע, כי לאור נסיבות המקרה יש להפחית את דמי המזונות זמנית בלבד, כשאת ההפרש חויב האב להחזיר בתום 24 חודשים, ומנגד קבע כי רק שינוי נסיבות קיצוני ומהותי יאפשר הפחתה קבועה של דמי המזונות".

לעומת זאת, פסק הדין עורר תחושות מעורבות בקרבו של עו"ד איתן ליפסקר- "מחד מדובר בפסק דין מעמיק ויסודי. מאידך, עת מגיע בית המשפט ליישום ההלכה, ניכרים נסיגה וחשש, וזאת על אף שהעובדות מעידות כי אכן חל שינוי יסודי בנסיבות, המצדיק את הפחתת המזונות".

"אשר על כן", ממשיך עו"ד ליפסקר, "הפתרון היצירתי של 'התערבות בביצוע פסק הדין' ויצירת 'מעין הלוואה' שנוטל האב מהאם, נראה כעודף יצירתיות שאינו במקומו. פשוט ונכון יותר היה להורות על הפחתה של המזונות לנוכח שינוי הנסיבות, תוך קביעה - ברורה מאליה - כי דלתו של בית המשפט נותרת פתוחה לבירור נוסף של הנושא במידת ובמקרה הצורך".

לפסק הדין בעניין י.א. נ' ח.ק.א.

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
גירושין: כיצד "לעשות את זה יפה" ומבלי להסתכן
עו"ד אילן יעקובוביץ, צילום: מלי אורן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ