אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> המחוזי ביטל מכרז של 'עזרה ובצרון' - תושבי דרום ת"א ייאלצו לחכות לפארק

המחוזי ביטל מכרז של 'עזרה ובצרון' - תושבי דרום ת"א ייאלצו לחכות לפארק

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 08/01/2013 14:22:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין נ.ע. לבה בע"מ נ' עזרה ובצרון חברה לשכון בע"מ ואח'

 

ניגוד עניינים במכרז של עזרה ובצרון הביא להחלטת בית המשפט לבטלו, ובכך לעיכוב בהצבת מתקני משחקים וכושר בפארק החורשות בדרום תל אביב. ביהמ"ש: אין מנוס מביטול המכרז.

בשנה שעברה פרסמה חברת השיכון עזרה ובצרון מכרז להרכבת מתקני משחקים וכושר בפארק החורשות בדרום תל אביב, כשהתחרות בו לא הייתה על תקציב אלא על איכות המתקנים. במכרז התמודדו שלוש חברות העוסקות בתחום- 'נ.ע. לבה', 'אלו את ניצן' ו'שעשועים'. ועדת המכרזים, שמנתה 8 אנשי מקצוע, קבעה שיטת ניקוד לפי אמות מידה לאיכות, ועל פיה הכריזה על חברת 'אלו את ניצן' כזוכה.

אלא שהמתמודדת 'נ.ע. לבה', שטענה כי המכרז היה נגוע בניגוד עניינים בשל קשר מקצועי בין אחד מחברי הוועדה לזוכה, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לביטולו.

המבקשת, שאליה הצטרפה המפסידה הנוספת, טענה כי היועץ המומחה של הוועדה, אשר היה אחראי על מרבית הניקוד בקטגוריות, מילא תפקיד כה מהותי בהליך הבחירה, עד כדי כך שלמעשה הוא שהכריע מי הזוכה. אותו מומחה, טענו השתיים, מנהל קשר רציף עם החברה הזוכה מזה שנים, ובין היתר העניק לה חוות דעת והעיד לטובתה במשפטים, ומשכך לא הייתה דעתו ניטרלית.

עזרה ובצרון והזוכה טענו כי אין הצדקה לנקוט בסעד קיצוני של ביטול המכרז. הן טענו, בין היתר, כי הקשר בין המומחה לזוכה לא היה הדוק. עוד טענו, כי מדובר במומחה היחיד שעוסק בתחום בארץ, כך שלא ניתן היה לפנות למישהו אחר, ובהיותו כזה, מן הסתם הוא מכיר כך או אחרת את כל הגופים העוסקים בתחום. לבסוף נטען, כי המבקשת ידעה עוד לפני המכרז על הקשר בין המומחה לזוכה, ולא התלוננה, ולכן היא מנועה מלטעון זאת כעת.

אין פתרון חלופי

 

השופט יונה אטדגי קיבל את הבקשה וקבע, כי אין מנוס מביטול המכרז, וזאת למרות שהדבר יעכב את הקמת המתקנים שנועדו לרווחת תושבי דרום תל אביב, ועל אף שהזוכה כבר הוציאה סכומים ניכרים לשם הזמנת המתקנים מחו"ל.

נפסק, כי אמנם, הקשר בין המומחה לזוכה לא היה משמעותי ואמנם יש משקל לכך שהוא המומחה היחיד בארץ, אך עם זאת, מאחר שהוא היה האחראי העיקרי על הניקוד, כך שבפועל הוא זה שקבע מי הזוכה, ולאור העובדה שהוא הכיר את איכות מתקני הזוכה עוד לפני המכרז, שעסק אך ורק במימד של איכות המתקנים, מדובר בסיטואציה של חשש לניגוד עניינים, שהיה על עזרה ובצרון לבדוק ולפתור טרם פרסום המכרז.

עוד נקבע, כי דווקא בשל העובדה שמדובר במומחה היחיד בארץ, היה על עזרה ובצרון לאיין את החשש מפני ניגוד עניינים ביתר שאת- אם באמצעות הימנעות מלהעניק לו זכות הכרעה כמעט מוחלטת ואם בדרך של הבאת מומחה מחו"ל.

כן נפסק, כי מאחר שהתחרות במכרז עסקה באיכות המתקנים, התוצאה האפשרית היחידה היא פרסום מכרז חדש שיבחן את החברות המציעות בדרך שונה, שכן לא ניתן לצפות מחברי הוועדה שישכחו את הממצאים של המכרז הנוכחי, וגם אם אפשר היה להחליף אותם, לא ניתן להבטיח שהממצאים לא ידלפו לאזני החברים החדשים.

לבסוף נקבע, כי המשיבות לא יחוייבו בהוצאות, בין היתר בהתחשב בהפסדים הכספיים שייגרמו להן בשל ביטול המכרז.

עו"ד יסמין דוד מסבירה, כי "מטרת המכרז הציבורי הינה לזכות בעבודה על יסוד תחרות הוגנת בתנאים של שוויון, מול המטרה להשיג הצעות מתאימות רבות ככל האפשר".

"באיזון שבין המטרות השונות", מבהירה עו"ד דוד, "יש לפעול ללא משוא פנים וניגוד עניינים שהרי אלו פגמים מהותיים הפוגעים בעקרון יסוד מהותי של שוויון, ובמטרה העיקרית שלשמה מתקיימים מכרזים."

"לפיכך, במקרה בו היה ניגוד עניינים אובייקטיבי בין היועץ המומחה לבין הזוכה במכרז, התוצאה המתבקשת מבחינה ציבורית ומעשית הינה ביטולו".

לפסק הדין בעניין נ.ע. לבה בע"מ נ' עזרה ובצרון חברה לשכון בע"מ ואח'

למדור: דיני חוזים

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים
פתיחה וניהול של עסק עצמאי: טיפים שימושיים
עו"ד מלי חיימוב. צילום: יניב דותן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ