אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> סדר דין אזרחי וראיות >> נמחקה על הסף בקשה לחסום את הצפייה בסרט "תמימות המוסלמים" ב You Tube

נמחקה על הסף בקשה לחסום את הצפייה בסרט "תמימות המוסלמים" ב You Tube

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 15/10/2012 18:49:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין המפלגה הדמוקרטית הערבית ואח' נ' Google Israel LTD

ביהמ"ש המחוזי בירושלים מחק על הסף בקשה שהגישו המפלגה הדמוקרטית הישראלית ואנשי ציבור מוסלמים להורות לגוגל לחסום את הצפייה בסרט 'תמימות המוסלמים' ב You Tube. נפסק, כי המבקשים לא צירפו את You Tube להליך, ולכן דין הבקשה להימחק מחמת היעדר יריבות.

המפלגה הדמוקרטית הערבית ויושב הראש שלה, טלב אסאנע, כמו גם ראשי המועצות המקומיות בסמה, לקיה, ראש עריית רהט ומנהל מחלקת החינוך במועצה המקומית תל-שבע, הגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה למתן צו מניעה זמני שיאסור על גוגל ישראל וגוגל העולמית לפרסם את הסרט השערורייתי "תמימות המוסלמים" ב YOUTUBE או לחילופין להורות להן לחסום את הצפייה בסרט בישראל, כפי שעשתה גוגל במצרים, בלוב ובאינדונזיה.

"מדובר בסרט פורנו שבו כוכב הסרט הינו הנביא מוחמד", כתבו המבקשים בבקשה, שהוגשה טרם הגשת התביעה העיקרית, והוסיפו כי בסרט נראה מוחמד מקיים יחסי מין עם נשים שונות, והוא מוצג כאדם שקרן ואכזרי, שקורא להרג נוצרים ויהודים.

לטענתם, מדובר בפרסום פוגעני, המסית לגזענות ומהווה לשון הרע כלפי מוסלמים באשר הם. עוד טענו, כי הפגיעה במוסלמים כה גדולה, שהיא גוברת על חופש הביטוי, וכי הסרת הסרט נדרשת גם לצורך השמירה על הסדר הציבורי ושלום הציבור.

המשיבות טענו, כי למרות שחלפו שלושה שבועות מיום שנערך דיון בבקשה, עדיין לא הגישו המבקשים את התביעה העיקרית, ולכן יש לסלק את הבקשה על הסף. עוד טענו לחוסר יריבות, באשר הסרטון מפורסם ברשת YouTube, שהינה אישיות משפטית נפרדת מגוגל.

בנוסף הבהירה נציגת גוגל בעדותה, כי גם אם ייחסם הסרטון בישראל, הרי שעדיין ניתן יהיה לראות אותו באתרים אחרים, כך שהצו ממילא לא יהיה אפקטיבי.

בתגובה לטענות המשיבים בדבר אי הגשת התביעה העיקרית והיעדר היריבות, טענו המבקשים, כי התביעה תוגש אם יינתן הצו, וכי הם מסכימים שהצו יותנה בכך ש YouTubeתצורף לתביעה.

השופטת מרים מזרחי מחקה את הבקשה על הסף, לאחר שקיבלה את הטענה בדבר היעדר יריבות, ומשכך גם לא דנה ביתר טענות הצדדים.

לא ניתן, כך נקבע, להוציא צו הפוגע ב YouTube מבלי שתהיה צד להליך, כאשר ההצעה כי יותנה בצירופה להליך העיקרי, אין בה לרפא את הפגם, כמו גם לעצם העובדה שלגוגל יש את היכולת לחסום את הצפייה בסרט.

"אין ספק, כי היה על המבקשים להתמודד ישירות עם You Tube ולא לנקוט דרכי עקיפין", כתבה השופטת והוסיפה, כי מאחר שלא ניתן להתעלם מכך שאתרים אחרים גם הם העלו את הסרט, ממילא הצו לא יהיה אפקטיבי.

 

עו"ד נדב ארגוב, העוסק בתחום הקניין הרוחני ודיני לשון הרע, מגיב על ההחלטה:

"האפשרות שבית המשפט יורה לחסום את שידורו של הסרט באתר YouTube מעוררת שאלות יסודיות ביותר אודות ההתנגשות בין חופש הביטוי לבין הצורך להגן על ציבורים מפני פגיעה בלתי הוגנת ברגשותיהם. שיטת המשפט הישראלית נותנת בדרך כלל עדיפות לחופש הביטוי, ולכן קשה להעלות על הדעת מקרה בו התנגשות ערכים זו תטה יותר דווקא לצד הבלתי מקובל של חסימת הביטוי הפוגעני, זאת הגם, שהמקרה של "תמימות המוסלמים" לווה באירועים הקשים שהתחוללו בעולם בעקבות שידורו, לרבות אובדן חיי אדם."


"עם זאת", ממשיך עו"ד ארגוב, "על מנת להביא את בית המשפט לדון בעניין כה רגיש יש להקפיד הקפדה יתרה על זכויותיהם הפרוצדורליות של כל הצדדים שעלולים להיפגע. במקרה זה, חברת YouTube, המפעילה את האתר לא צורפה לבקשה, והמבקשים הסתפקו בהפניית דרישתם אל חברות גוגל העולמית (והישראלית), שהיא אמנם בעלת חברת YouTube, אך אינה יכולה לבוא בנעליה כאשר המדובר בהליכים משפטיים וזאת בשל עקרון האישיות המשפטית הנפרדת."

 

להחלטה בעניין המפלגה הדמוקרטית הערבית ואח' נ' Google Israel LTD

למדור: סדר דין אזרחי וראיות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום סדר דין אזרחי וראיות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום סדר דין אזרחי וראיות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ