אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> בג"ץ בדעת רוב: חוק האזרחות לא יבוטל נוכח המצב הבטחוני בישראל

בג"ץ בדעת רוב: חוק האזרחות לא יבוטל נוכח המצב הבטחוני בישראל

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 12/01/2012 18:11:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין ח"כ זהבה גלאון - מר"צ-יחד נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח'

בדעת רוב של שישה שופטים קבע בג"ץ כי חוק האזרחות, על פיו לא יינתן אישור לנתיני מדינות אויב להתאחד עם משפחתם בישראל למעט במקרים חריגים במיוחד, יוותר על כנו. בכך דחתה דעת הרוב בבג"ץ את הטענה, כי החוק פוגע אנושות בזכויות החוקתיות של ערביי ישראל.

בשנת 2006 הוגשו לבג"ץ עתירות אשר תקפו את חוקתיות הוראת השעה בחוק האזרחות, אשר מנעה באופן גורף כניסת נתיני מדינות אויב (איראן, לבנון, עירק וסוריה) לישראל לשם איחוד עם משפחתם. לאחר שקבע שהחוק אינו חוקתי, נתן בג"ץ למדינה הזדמנות לתקנו, וזו עשתה כן, ובין היתר הכניסה להוראת השעה מיני חריגים, שבעטיים יהיו נתיני מדינות האויב רשאים להיכנס לישראל, דוגמת טעמים הומניטאריים מיוחדים.

תיקון הוראת השעה לא הניח את דעתם של ח"כ לשעבר זהבה גלאון, האגודה לזכויות האזרח, מרכז עדאלה ושמונה עותרים פרטיים, ואלה עתרו לבג"ץ לביטול הוראת השעה החדשה, כשבין היתר טענו כי החוק עדיין מפלה ופוגע קשות בערביי ישראל.

המדינה מצידה, משוכנעת שסילקה את כל הפגמים שבנוסח הקודם, והתאימה אותו למציאות הישראלית המורכבת, שבכללה הסכנה והחשש מפני פעולות טרור. בנוסף הודיעה, כי היא נמצאת בתהליך גיבוש הסדר משפטי מקיף של מדיניות הכניסה לישראל, מה שמייתר את הצורך בהכרעה בעתירה.

בפסק דין רחב יריעה, אשר ניתן בהרכב של אחד עשר שופטים נקבע בדעת הרוב מפי המשנה לנשיאה ריבלין והשופטים גרוניס, נאור, רובינשטיין, מלצר והנדל, כי אין לבטל את החוק, זאת כנגד דעתם החולקת של הנשיאה ביניש והשופטים לוי, ארבל, ג'ובראן וחיות, לאחר שנקבע, כי פגיעת החוק בזכויות אדם מידתית ביחס למצב הבטחוני המורכב במדינה, וכדברי השופט גרוניס: "זכויות אדם אינן מרשם להתאבדות לאומית".

המשנה לנשיאה, השופט א' ריבלין ציין, כי הבעיה העיקרית בתחום מדיניות ההגירה והכניסה לישראל, הינה חסרונו של חוק שלם ומקיף בנושא, מה שגורר חיקוק הוראות שעה על גבי הוראות שעה. העדרו של הסדר כולל, ציין השופט, גורם לכך שבית המשפט מתרחק מליבת התפקיד השיפוטי ונאלץ שוב ושוב לגעת במחלוקות השייכות לזירה הציבורית-מדינית.

לגופו של עניין, נקבע כי נוכח העובדה כי אין חקיקת הגירה מסודרת, ולאור המצב הבטחוני בישראל, אשר אינו מאפשר לשלול את הוראת השעה ולהותיר חלל חקיקתי מסוכן- אין מנוס מלהותיר את החוק על כנו.

"השאלה החוקתית נדונה, עכשיו וכאן- במדינה כואבת הנאבקת על קיומה בפיסת קרקע בוערת, מדינה המבקשת שלא להפוך ל"פלנטה אחרת"", כתב השופט, וקבע כי נכון הוא שחוק האזרחות פוגע באפשרות ערביי ישראל לממש את מלוא זכויותיהם החוקתיות לשוויון ולחיי משפחה, אולם הוסיף, כי החוק אינו שולל אותן לחלוטין, אלא גורע מהיקפן השלם- כך למשל, הוא לא מונע מישראלי להינשא לבן זוג ממדינת אויב, ובלבד שלא יקיים את חייו המשפחתיים בישראל. מנגד, התועלת בחוק, כך נפסק, היא מניעת כניסת גורמים עויינים לישראל, וזו עולה על העלות, מה גם שהיא מאוזנת, באשר היא מאפשרת כניסת בני זוג ממדינות כמו מצריים וירדן, וחלה רק על אותן מדינות "העושות ימים כלילות להשמדת ישראל".

השופט בדימוס א' א' לוי, הצר על התוצאה אליה הגיעו חבריו בקובעו, כי החוק במתכונתו העמיק את הפגיעה בזכויות חוקתיות של אזרחי המדינה.

" אבדן צלמה הדמוקרטי של מדינת ישראל, וויתור על מושכלות יסוד אשר שימשו מראשיתה, יהיו מהישגיהם העיקריים של המבקשים להכריתה. הפניית עורף לעקרונות שבגרעין תפישתנו הערכית, אימוצן - ולא בלית ברירה - של אמות מידה בהן אוחזים אלה שמפניהם מבקשים אנו להתגונן (...) והשלמה עם פגיעה מוסרית שאינה מחויבת המציאות, סופם שיחלישונו יותר משיחזקו. לכך לא יוכל הציבור הישראלי להסכין. עם כך לא תוכל שיטתנו המשפטית להשלים. יותר מסדק מאיים חוק האזרחות והכניסה לישראל, בנוסח המונח לבחינתנו, לקרוע בחומה, שחוסנה עמד לה עד כה ושמה "מדינה יהודית ודמוקרטית". פגיעתו של החוק קשה היא. נזקו מהדהד. חקיקתו היא אירוע מכונן בתולדות הדמוקרטיה הישראלית. אף אם יש שיראו בכך קו פרשת מים ביחסים שבין רשויות השלטון, לא יוכל עוד בית-המשפט להשקיף על אירוע זה מן הצד. אין מנוס מהפעלת סמכותנו השיפוטית. חומרת הפגיעה והחשש מפני השלכותיה הנוספות הם המחייבים זאת." כתב השופט והוסיף והתקומם על רמיזתם של שופטי הרוב, כי דעת המיעוט על פיה יש לבטל את החוק, מהווה סכנה למדינת ישראל.

לפסק הדין בעניין ח"כ זהבה גלאון - מר"צ-יחד נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח'

למדור: חוקתי ומנהלי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ