אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> לא ניתן לחייב אם לוותר על האפוטרופסות על ילדיה עקב היותה חילונית

לא ניתן לחייב אם לוותר על האפוטרופסות על ילדיה עקב היותה חילונית

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 02/02/2011 11:27:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין פלוני נגד אלמונית

בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל סעיף בהסכם גירושין, במסגרתו וויתרה אם על האפוטרופסות על ילדיה הקטנים מהטעם שעזבה את דרך החיים החרדית, וקבע כי הורה אינו יכול לוותר על אפוטרופסותו המוחלטת על ילדיו ומדובר בהוראה הנוגדת את תקנת הציבור.

הצדדים נישאו בשנת 1997 ונולדו להם שלושה ילדים. בשנת 2005 הגיש הבעל תביעת גירושין לבית הדין הרבני ויום לאחר מכן הוגש לבית הדין הסכם גירושין בו בין היתר הסכימה האישה לוותר על האפוטרופסות על ילדיה מאחר ובחרה דרך חיים שונה מזו של הבעל והילדים, והיא אף מתירה לבעל להגר עם הילדים לחו"ל אם יחליט כך, ומוותרת על זכויותיה בדירת בני הזוג, ברכב ובחשבון הבנק.

ההסכם אושר וניתן לו תוקף של פסק דין בבית הדין הרבני, אך כשנה לאחר מכן, הגישה האישה לבית המשפט לענייני משפחה בקשה לביטול הסכם הגירושין ובקשתה התקבלה. על החלטה זו הגיש הבעל ערעור לבית המשפט.

השופטת חנה בן עמי דחתה כאמור את הערעור. נקבע, כי הורה אינו יכול לוותר על האפוטרופסות על ילדיו באופן עצמאי וללא הליך משפטי של אימוץ. פרשנות אחרת, כך נפסק, אינה עולה בקנה אחד עם הדין הכללי, טובת הילד, הפסיקה והשכל הישר, ולכן, גם אם הסכימה האם בידיעה ברורה לוותר על כך, היא אינה רשאית לעשות כן.

עוד נפסק, כי במקרה הנדון קיימים מספר גורמים המביאים למסקנה כי קיימים פגמים ברצונה של האם שיש בהם כדי להטיל ספק בתוקפו של ההסכם: מדובר באישה שנישאה בהיותה כבת 16 ובהיותה בת 19 כבר היתה אם לשני ילדים, ההסכם נחתם יום לפני הגשת התביעה והוגש יום אחריה, מנוסח באופן חד צדדי וכולל ויתור גורף של האישה על כל זכויותיה כשבדיון בבית הדין הרבני לא היתה מיוצגת, וזאת לעומת הבעל שכן היה מיוצג.

למעלה מן הצורך נפסק, כי על פניו הוראות ההסכם הנוגעות לויתור נוגדות את תקנת הציבור וגם משום כך דינן להתבטל.

"...הסכם בו הורה מוותר על האפוטרופסות על ילדיו, אך ורק בשל אורח חייו השונה מבחינה דתית, עומד בסתירה כה ברורה לערכים המקובלים בחברה הישראלית, הכוללים הן את הזכות להורות, הן את טובת הילד, והן את חופש הדת והמצפון, ואף מטעם זה דין ההוראות הרלוונטיות בו להתבטל" כתבה השופטת.

לפסק הדין בעניין פלוני נגד אלמונית

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

חוקים קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ