אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> ביהמ"ש הפחית מזונות קטינים למינימום - יש לאפשר לאב לקיים עצמו בכבוד

ביהמ"ש הפחית מזונות קטינים למינימום - יש לאפשר לאב לקיים עצמו בכבוד

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 14/10/2010 12:14:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין אוחנה נ' אוחנה ואח'

בצעד חריג הפחית בית המשפט המחוזי בי-ם את תשלום המזונות של אב לילדיו הקטינים, בקובעו, כי יש לפרש את דיני המזונות ברוח עקרון השוויון ובהתחשב בזכותו של האב לקיים את עצמו בכבוד.

אב לשלושה קטינים אשר חויב בתשלום מזונותיהם של ילדיו ובנוסף במחצית מהוצאותיהם הרפואיות החריגות, מחצית הוצאות המעון של ילדתו הקטנה, ובמחצית המשכנתא בדירת הצדדים בה חיה האם עם הקטינים, טען כי סכום המזונות בו חויב אינו מאפשר לו לחיות בכבוד.

לטענתו, הסכום שנותר בידו לאחר תשלום המזונות הינו זעום ביותר ואינו מאפשר לו להתקיים ולו בדוחק, כאשר לצורך מחייתו הוא נשען על בני משפחה וחברים ואינו יכול לשכור דירה למגורים.

לטענת האם, מצבו הכלכלי של האב אינו משנה, באשר ע"פ ההלכה, חובתו למזונותיהם ההכרחיים של ילדיו הינה מוחלטת ואילו חיובה שלה במזונות הוא מדין צדקה בלבד.

השופטת חנה בן עמי קבלה את הערעור בקובעה, כי אמנם ההלכה היהודית מטילה את החיוב במזונות קטינים עד גיל 15 באופן אבסולוטי על האב, אולם יש לפרשה ברוח עקרונות הצדק והיושר, באשר לעיתים עלול להווצר עיוות הפוגע באופן בולט בזכות החוקתית לשוויון.

"אף בעניינים בהם חל הדין העברי, משנדרש הדבר, נמצאה, במקרים רבים, הדרך, כדי להחיל את עקרונות השיוויון, כבוד האדם וכן זכותו על קנינו, על המקרה הקונקרטי", כתבה השופטת וקבעה, כי יש לתת מענה לעניינים שהזמן גרמם בכדי להגן על זכויות היסוד תוך שמירה שלא ייפגעו זכויות הילד. לתוצאה זו ניתן להגיע, כך נקבע, הן באמצעות צמצום מרכיב המזונות ההכרחיים עד למינימום והן באמצעות החלת דיני היושר במשפט העברי על דיני המזונות. במקרה דנן נקבע, כי נוכח מצבו הכלכלי של האב, יש צורך לאזן בין חובותיו כלפי ילדיו ובין זכותו לשוויון ולקיום בכבוד.

לפיכך נפסק, כי סכום המזונות של הקטינות יופחת לכדי המינימום האפשרי.

לפסק הדין בעניין אוחנה נ' אוחנה ואח'

למדור: משפחה וירושה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

חוקים קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ