אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> שריונר נפצע ב-1970 - משרד הביטחון הסכים לשלם רק החל מ-2003

שריונר נפצע ב-1970 - משרד הביטחון הסכים לשלם רק החל מ-2003

מאת: עו"ד אלי סבן | תאריך פרסום : 22/04/2015 17:22:00 | גרסת הדפסה

צילום: Cat by AnaGic, www.morguefile.com

נכה צה"ל שנפצע במלחמת ההתשה הוכר כסובל מנכות נפשית רק ב-2005, אך משרד הביטחון סירב לשלם לו הטבות בדיעבד על כל השנים שחלפו. ביהמ"ש לעניינים מנהליים קיבל עתירה שהגיש וחייב את משרד הביטחון לשלם.

נהג בסיירת שריון נפצע ביולי 1970 במהלך הפגזה במלמת ההתשה. הוא אושפז בביה"ח סורוקה והחל לסבול מקשיי שינה. בינואר 73' הוא הוכר כנכה בגין פגיעה בשמיעה ופגיעה במערכת הווסטיבולרית – שחיונית בין היתר לשמירה על שיווי המשקל וההתמצאות במרחב.

נפגעתם בשירות הצבאי?

ניתן לפנות ל - עורך דין צבא ובטחון

33 שנים מאוחר יותר הוא הגיש תביעה נוספת להכיר גם במצבו הנפשי כנכות. רק בשנת 2005 הכיר קצין התגמולים בפוסט-טראומה שממנה סבל כנכות שנגרמה עקב שירותו הצבאי. עם זאת, נקבע כי תוקפה של דרגת הנכות הנפשית יחל מספטמבר 2003 בלבד, המועד בו הוגשה התביעה.

ערר שהגיש האיש על החלטת קצין התגמולים התקבל לבסוף באוגוסט 2010, וועדת הערר קבעה כי יש להכיר בנכותו הנפשית החל ממאי 1974. ועדה רפואית שבדקה אותו, העמידה בשנת 2009 את נכותו הנפשית על 50%.

עם זאת, בקשתו למצות את זכויותיו החל ממאי 1974 נדחתה. זאת, משום שהוראות אגף השיקום נכים של משרד הביטחון קובעות שההטבות להן זכאי הנכה משולמות לו החל מהחודש שבו הוועדה הרפואית קבעה את נכותו וזו, כאמור, התקיימה רק בשנת 2009.

בעתירה שהגיש הנכה במאי 2012 לביהמ"ש לעניינים מנהליים בתל-אביב, הוא טען כי מחדלי קצין התגמולים הם שהובילו לשיהוי של למעלה מ-29 שנים בטיפול בפגיעה הנפשית שממנה הוא סובל.

לדבריו, לא יתכן שמשרד הביטחון יהנה ממחדלו שלו, וימנע מתשלום רטרואקטיבי של ההטבות. עוד הוא טען כי הלכה חדשה של העליון ביטלה את ההוראה עליה הסתמך קצין התגמולים בהחלטתו.

לשיטת העותר, לנוכח מחדלי הרשות והתמשכות ההליכים הוא זכאי למלוא ההטבות בגין כל תקופת הזכאות, מ-1974 ועד 2003.

עוד טען העותר, כי כבר נפסק בעבר כי יש לבטל את הוראת אגף השיקום בשל חוסר סבירות. גם אם יקבע שההוראה עומדת בעינה, טען, יש לראותו כחריג לאור מחדלי המשיב שלא הכיר בזכויותיו במשך שנים רבות כל כך.

קצין התגמולים טען, כי ההלכה החדשה שעליה הסתמך העותר חלה רק על מי שהוכר כנכה לאחר דצמבר 2013. על נכים שהוכרו לפני כן, ההוראה עדיין חלה.

ארגון נכי צה"ל שהצטרף גם הוא להליך, טען שקצין התגמולים מתעלם מפסיקת ביהמ"ש העליון והתנהגותו "בלתי סבירה, בלי הוגנת ועולה כדי התעמרות ועצימת עיניים ממש, המצדיקה, כשלעצמה, החלת תשלום הטבות באופן רטרואקטיבי בעניינו של העותר".

התמשכות בלתי סבירה

השופטת  ד"ר דפנה אבניאלי קבעה, כי טענת קצין התגמולים שיש להכיר בזכותו של המשיב החל ממרץ 2009 – בעוד שמועד תחולת הנכות הנפשית נקבע כ-34 שנים לפני כן – אינה סבירה. היא ציינה, כי הדבר מנוגד לפסיקה שקבעה בעבר שבמקרה של מחדל או התמשכות בלתי סבירה של טיפול בעניינו של נכה, יש לשלם לו את ההטבות רטרואקטיבית.

בנסיבות אלה, קבעה השופטת אבניאלי, יש להתערב בהחלטת קצין התגמולים ולקבוע כי העותר זכאי לקבלת ההטבות בתום שנתיים וחצי מיום שהוכר הקשר בין נכותו הנפשית לשירותו הצבאי.

משכך, השופטת קבעה כי העותר זכאי להטבות החל מנובמבר 1977 ועד ספטמבר 2003, בצירוף הצמדה וריבית.

בנוסף, ישלם קצין התגמולים לעותר הוצאות משפט בסף 25,000 שקל.

  • ב"כ העותר: עו"ד סיגל יער, עו"ד ארז יער
  • ב"כ המשיב: עו"ד אלון לוי-ליטן מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי)
  • ב"כ ארגון נכי צה"ל: עו"ד משה מרדלר

* עו"ד אלי סבן עוסק בייצוג נכי צה"ל מול משרד הבטחון ואגף השיקום

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
תיקון חוק הנכים: אנשי קבע לא יוכרו כנכי צה"ל
עו"ד מירב וייס-קרטיה, צילום: גוסטבו היכמן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ