אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> רגע לפני הרבנות: הסכם יזום לשלום בית

רגע לפני הרבנות: הסכם יזום לשלום בית

מאת: עו"ד גילה עיני | תאריך פרסום : 17/11/2014 15:43:00 | גרסת הדפסה

לפני ששוברים את הכלים: עו"ד גילה עיני מביאה בפניכם רעיון ייחודי שיכול לסייע לבני הזוג לבחון את משמעויות הגירושין, לבדוק רצונותיהם האמיתיים ולהחליט כיצד לנהל את המשך הדרך, רגע לפני שסותמים את הגולל ברבנות.

זוגות העומדים בפני גירושין מכירים היטב את התחושה הקשה המלווה את הרגעים שלפני הפרידה והגירושין. ההחלטה על הפרידה איננה מתגבשת ביום אחד, בד"כ קודמת לה תקופה ארוכה אשר במהלכה האהבה דועכת לאיטה ובעקבותיה שותפות הגורל והתא המשפחתי. 

בשלב הזה, לא אחת, התקשורת בין הצדדים הופכת ללקויה, החיים המשותפים מסתכמים במתן הוראות הדדיות ונדמה כי לא ניתן לשאת עוד את האווירה הכללית בבית. ואולם, אף שייתכן שאין מנוס מפני גירושין, ההתלבטות לגבי הפרידה איננה פשוטה. לא רק בשל כאב הלב, אלא גם עקב שיקולים נוספים כגון טובת הילדים, ביטחון כלכלי, שיקולי רכוש ועוד. 

זוגות רבים העומדים בפני פירוק התא המשפחתי, מבינים היטב את היתרונות הרבים שיש לגירושין בהסכמה. קרי, ליתרונות המקופלים בהסכם גירושין או בהליך גישור להסכם גירושין, לעומת ניהול הליכים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. 

ההצעה שלי, שלעניות דעתי, יכולה לשנות את הגישה של בני הזוג כלפי הגירושין העתידיים, היא גיבוש הסכם אישי, שאינו קשור לערכאה משפטית זו אחרת, טרם ההחלטה הסופית להתגרש.

תחנה אחרונה

גירושין הם מהלך כמעט בלתי הפיך. לאחר הצעידה על מדרגות הרבנות קשה מאוד להשיב את הגלגל לאחור. לכן, הסכם שיוכתר כ"הסכם שלום בית לחילופין גירושין" או "הסכם תקופת בחינה לחילופין גירושין", יכול לשמש תחנה אחרונה לפני הפירוק הסופי של התא המשפחתי.

ההסכם מגדיר מצד אחד תקופה בה בני הזוג בוחנים אפשרות לשיקום התא המשפחתי או לחילופין מסכימים על הפרדת המגורים במטרה לבחון ולהבין את משמעות הגירושין והאם זה באמת רצונם. מצד שני יכיל ההסכם גם הוראות ברורות ליום שאחרי הגירושין אם חו"ח יגיע. מדובר בהסכם מפוקח המתייחס הן למחלוקות משפטיות והן לסוגיות משפחתיות ורגשיות.

הסכמים אלו יכולים לכלול התחייבויות הדדיות בין בני הזוג, הליכה לטיפול זוגי, חלוקת מטלות, עניינים כספיים, מנגנוני קבלת החלטות ואף הסכמים לעניין מגורי הצדדים בתקופת שלום הבית או הבחינה. 

כל הנושאים כלולים

ברמה המשפטית, ההסכם מתייחס באופן ממוקד לכל הסוגיות הנוגעות לאפשרות של פרידה. החל מנושאים הקשורים לילדים (משמורת, מזונות וכדומה), דרך סוגיות חלוקת רכוש וכלה בנושאים ספציפיים נוספים. הודות לכך, בני הזוג יכולים לנסות ולהתמקד בשיקום התא המשפחתי או לחילופין בבחינה האם באמת רצונם בגירושין, מבלי להתעמת עם חוסר הוודאות מפני העתיד לבוא. החירות הנפשית המקופלת בכך יכולה להיות בעלת משקל רב בהצלחת שלום הבית ו/או במניעת הגירושין, שכן הצדדים יודעים עוד לפני הפירוד מה יהיה מצבם לאחר הגירושין (ככל שיתרחשו) מבחינת רכוש, מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראיה וכל נושא אחר הרלוונטי להם. 

הסכם זה הוא הסכם לכל דבר מבחינת חוק יחסי ממון בין בני זוג. אי לכך, לאחר עריכתו, יש להביא את ההסכם לאישור בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית דין רבני. הערכאה השיפוטית מעניקה להסכם תוקף של פסק דין ומהווה נקודת ביקורת נוספת לגבי מהותו ופרטיו.

יתרון נוסף של הסכם שכזה הוא, שבניגוד להליכי גירושין "רגילים", בהם כל צד נעזר בעורך דין מטעמו, הסכם כזה יכול להיערך מול עורך דין אחד שייצג את שני הצדדים. 

אחד הפרמטרים החשובים ביותר של ההסכם הוא אלמנט הזמן. ניתן להגביל את ההסכם בזמן, למשל, חצי שנה או שנה, ולאחר תום התקופה הצדדים יכולים להחליט האם הושג שלום הבית, אם לאו והאם הם רוצים להמשיך ולחיות ביחד, אם לאו. אם אין מנוס מגירושין למרות הניסיונות הכנים של הצדדים, הליך הגירושין הופך לקל יותר. זאת, תודות לכך שהתנאים בנוגע לגירושין כבר סוכמו ועוגנו בהסכם עם תוקף של פסק דין. 

למנוע או להקל

סוג ההסכמים שמנינו לעיל יכול פעמים רבות לסייע לבני הזוג להתמודד עם הסיטואציה הקשה של הגירושין. אם תקופת הבחינה צלחה ושלום הבית הושג, בני הזוג זכו במתנה היפה ביותר - שיקום משפחתם. ואם לא - אז הכל ברור וידוע, החלטות כבר התקבלו, פסק דין כבר ניתן ואולי - רק אולי, זה יוכל להקל ולו במעט על הפרידה.

* עו"ד ומגשרת גילה עיני עוסקת בדיני משפחה

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ