אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> קרובת המשפחה התנגדה לקיום צוואת המנוח

קרובת המשפחה התנגדה לקיום צוואת המנוח

מאת: עו"ד ניר ברקן | תאריך פרסום : 26/02/2015 12:05:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub.com

בת דודה של אשתו המנוחה ביקשה לבטל את הצוואה, שנעשתה לטענתה בעקבות השפעה בלתי הוגנת של בת זוגו החדשה. ביהמ"ש דחה את טענותיה.

בשנת 2013 אדם הלך עולמו בשיבה טובה והוא בן 93. הוא היה אלמן חשוך ילדים, ואשתו המנוחה הלכה לעולמה בשנת 2001. כמה שנים אחרי מות אשתו, הכיר האלמן בת זוג חדשה, ובשנת 2009 ערך עמה צוואה הדדית, שלפיה במותו של אחד מהם יעבור הרכוש לידי רעהו.

לאחר שנפטר, הגישה בת זוגו בבימ"ש לענייני משפחה בתל אביב תביעה לקיום הצוואה.

לייעוץ בענייני ירושות וצוואות 

פנו ל-עו"ד ירושות וצוואות  

אלא שאז בת דודתה של אשתו המנוחה ביקשה לבטל את צוואתו. יחד עם התנגדותה, הגישה גם בקשה לקיום צוואה מוקדמת יותר, שהאיש ערך עם אשתו המנוחה ב-1994.

המתנגדת טענה כי יש לבטל את הצוואה מאחר שהיא נעשתה בעקבות "השפעה בלתי הוגנת" של האישה, ולכן, על פי חוק הירושה, הצוואה בטלה.

לדבריה, האישה גרמה לו לכתוב צוואה לטובתה, לאחר שהוא פיתח תלות מוחלטת בה.  

בנוסף לכך, נטען כי המנוח לא יכול היה לערוך צוואה חדשה, כיוון שהוא כבר ערך צוואה עם אשתו המנוחה בשנת 1994, והוא אינו רשאי לשנות אותה.

האישה מצדה הכחישה את הדברים, וטענה כי המנוח היה אדם עצמאי שניהל את ענייניו הכספיים בעצמו, ואף שמר על קשרים חברתיים ואפילו נהג ברכב עד גיל 90.

לא הושפע

השופטת שפרה גליק דחתה את ההתנגדות לקיום הצוואה.                              

לעמדתה, המתנגדת לא הצליחה להוכיח שהצוואה נעשתה תחת השפעה בלתי הוגנת, שכן המנוח היה אדם שקיבל החלטות הנוגעות לחייו והיה אדם דעתן העומד על דעתו, ואף קיים קשרים חברתיים ולא נזקק לשום סיוע.    

השופטת השתכנעה כי המנוח היה עצמאי לחלוטין ולא היה תלוי באיש גם במועד עריכת הצוואה, שנערכה מתוך התנהלות "רגילה" למדי, ועצם עובדה זו מעידה על כך שלא הייתה השפעה בלתי הוגנת.

לעניין הצוואה הקודמת, השופטת הבהירה כי למתנגדת אין שום "מעמד" כדי להעלות טענות לגביה, שכן ממילא היא אינה יורשת שלו או של אשתו. בצוואה אין שום הוראה הנוגעת לה, ובכל מקרה, לא נקבעו בה זוכים כלשהם לאחר פטירת שני המצווים.

השופטת הוסיפה כי כאשר בני זוג לא מציינים במפורש מה יעלה בגורל העיזבון של אחד מהם, ניתן להניח כי ביקשו להותיר את חלוקת הרכוש לשיקול דעתו של בן הזוג שיאריך ימים.

בסיכומו של דבר, ההתנגדות נדחתה ונקבע כי הצוואה תקוים. בנוסף לכך, המתנגדת חויבה בהוצאות משפט בסך 15,000 שקל.          

* עו"ד ניר ברקן עוסק בדיני משפחה.

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il                    

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ