אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> קיבלה פטור משירות בצה"ל – לא תקבל דמי אבטלה

קיבלה פטור משירות בצה"ל – לא תקבל דמי אבטלה

מאת: עו"ד בוריס פרלמן | תאריך פרסום : 15/02/2015 17:36:00 | גרסת הדפסה

morguefile sw_paper_crumple_2 by jppi

האישה הצעירה, שקיבלה פטור משירות מטעמי "הכרה דתית", ביקשה דמי אבטלה בהיותה בת 19.5 אך נתקלה בסירוב, כיוון שהפטור לא עומד בתנאים לזכאות לדמי אבטלה מתחת לגיל 20 . מדוע דחה ביה"ד לעבודה את התביעה שהגישה נגד ביטוח לאומי?   

על פי חוק הביטוח הלאומי, לא ניתן לקבל דמי אבטלה מתחת לגיל עשרים, אלא אם מדובר באדם שהוא המפרנס היחיד של משפחתו או במי שקיבל פטור משירות בצה"ל, בין היתר, מטעמי בריאות או משפחה.

בעיות עם קבלת דמי אבטלה? 

ניתן להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי

אישה שקיבלה פטור משירות צבאי מטעמי "הכרה דתית", התחתנה לאחר מכן והקימה משפחה.  בהיותה בת 19.5, התייצבה בלשכת התעסוקה לאחר שעבדה כפקידה בחברת ביטוח במשך יותר משנה. המוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתה לדמי אבטלה, בנימוק שטרם מלאו לה עשרים שנה.

האישה הגישה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, שבה הודתה שאינה עונה על תנאי הזכאות, אך טענה כי אף על פי שבפועל קיבלה פטור מטעמי הכרה דתית, לנוכח מצבה המשפחתי הייתה יכולה לקבל פטור גם מטעמי משפחה, ולכן אין לשלול את זכאותה לדמי אבטלה רק משום שהפטור הראשון שקיבלה היה מטעמי דת.

בביטוח לאומי התנגדו לתזה של התובעת ועמדו על כך שהיא לא עמדה בתנאי חוק הביטוח הלאומי, כפי שהיא עצמה מודה, כיוון שהפטור שקיבלה לא נכלל בתקנות, ולכן הן אינן חלות עליה.

נסתם הגולל

השופטת  ד"ר אריאלה גילצר-כץ דחתה את התביעה, וקבעה כי סעיפי הפטור אינם עוסקים במצב עתידי או תיאורטי. מרגע שהתובעת קיבלה פטור מטעמי הכרה דתית ורק לאחר מכן נישאה והרתה, לא ניתן להתייחס אליה כאילו בהכרח יכול היה לחול עליה פטור נוסף על מנת להקנות לה זכאות לדמי אבטלה.

כאשר התובעת קיבלה פטור מטעמי הכרה דתית נסתם הגולל על כל אפשרות אחרת, עתידית או בדיעבד, והיא אינה יכולה להחזיר את הגלגל לאחור, לבטל את הפטור שניתן מטעמי הכרה דתית ולקבל פטור מסוג אחר.

השופטת הוסיפה כי אין לדעת כיצד היו חייה של התובעת מתגלגלים לולא קיבלה את הפטור – אולי הייתה נישאת במועד אחר או מקבלת פטור אחר, ואולי לא.

השופטת גילצר-כץ אף ציינה כי בתביעה יש טעם לפגם, שכן מרבית בני גילה של התובעת, שלא קיבלו פטור משירות כמוה, זכו לתנאים מופחתים בהרבה מאלה שמהם נהנתה התובעת בזכות קבלת הפטור. 

* עו"ד בוריס פרלמן עוסק בדיני עבודה

** הכותב לא ייצג בתיק.
*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
הזכויות בעבודה של מפונים, נעדרים ובני משפחות החטופים
עו"ד מיכל ספקטור-דנינו | צילום: אלעד דבי, אילוסטרציה: kate.sade on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ