אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> צעיר פלסטיני נדרס למוות על ידי ג'יפ צבאי. המדינה תפצה

צעיר פלסטיני נדרס למוות על ידי ג'יפ צבאי. המדינה תפצה

מאת: עו"ד ערן טל | תאריך פרסום : 22/05/2016 16:54:00 | גרסת הדפסה

צילום:CC By 2.0, Yair Aronshtam, flickr

למרות טענות המדינה לפיה המנוח יידה אבנים על הג'יפ במהלך הפרות סדר של מאות משולהבים, בית משפט השלום בירושלים חייב אותה לשלם ליורשיו פיצוי בסך 388,000 שקל, לאחר שקלטת ששודרה ב"אל-ג'זירה" חשפה תמונה אחרת.

לפני 12 שנה אירעה התאונה המצערת. בסיומה של הלוויה שנערכה לאחד מתושבי מחנה הפליטים אל עמרי שבאזור רמאללה, ג'יפ צבאי שהגיע למקום במהירות פגע בצעיר בן 18 שנפל אל הקרקע.

נפגעתם בתאונה?

פנו ל-עורך דין נזיקין

ככל הנראה נהג הג'יפ הרגיש שפגע במשהו, וחזר בנסיעה לאחור כדי לבדוק מה קרה, אך עלה בשגגה על גופו של הצעיר. בעקבות האירוע החלה במקום התלהטות רוחות, ואנשים החלו לצעוק וליידות אבנים לעבר הג'יפ שעזב את המקום. הצעיר פונה לבית החולים הממשלתי ברמאללה עם פגיעה קשה בראשו, שם נאלצו רופאיו לקבוע את מותו.

בשנת 2009 הגישו יורשיו של הצעיר תביעה לבית משפט השלום בירושלים, בה תבעו ממדינת ישראל לפצות אותם בעקבות נזקי התאונה, תוך שציינו שהמנוח תמך בהם כספית.

המדינה דרשה לדחות את התביעה, בטענה שמדובר באירוע דריסה בשוגג, שהתרחש במהלך התפרעות ויידוי אבנים מצד כ-250 תושבי מחנה הפליטים, ובהם המנוח, שנפגע בזמן שקפץ לכביש.

לדברי המדינה, האירוע העמיד את חיילי כוח צה"ל בסכנת חיים ממשית, כך שמדובר למעשה ב"פעולה מלחמתית", המקנה למדינה פטור מאחריות בנזיקין.

בכל מקרה, לטענת המדינה, לאחר הפגיעה הראשונה במנוח, נהג הג'יפ כיבה את המנוע, כך שאין כל שחר לטענה כי הג'יפ חזר ודרס את המנוח פעם נוספת.

התובעים דחו את גרסת המדינה לפיה המנוח לקח חלק בהפרות הסדר, ועד ראייה מטעמם סיפר כי בזמן שחזר מהלוויית תושב מחנה הפליטים, הוא רק ראה 5-6 צעירים שזרקו אבנים על ג'יפ הראשון, ולא מאות.

כמו כן, קלטת שצולמה על ידי רשת טלוויזיה ושודרה ב"אל-ג'זירה", תיעדה את המנוח שרוע על הכביש מתחת לגלגלי הג'יפ, ולא לימדה על התפרעות המונית במקום כפי שניסתה המדינה לטעון.

לא פעולה מלחמית

השופטת מיכל שרביט לא התרשמה מטענות המדינה, שזימנה לעדות את מפקד הגזרה, שכלל לא השתתף באירוע. השופטת לא הבינה מדוע המדינה לא עשתה ניסיון לגבות עדות ממפקד הכוח שפעל באזור, והסתפקה בטענה שהוא בחו"ל ואינו מתכוון לחזור. עדות חסרה נוספת היא של נהג הג'יפ.

בנוסף, השופטת ציינה שיומני המבצעים שהוגשו על ידי המדינה לא מלמדים על כך שהיה זה  אירוע מלחמתי, וכך גם ניתן ללמוד מהקלטת שהוגשה לה. לפיכך, מתקבל הרושם שכל חטאו של המנוח היה ש"התקרב יותר מדי" אל כוח הסיור. במצב כזה, אין מקום להעניק למדינה פטור מאחריות נזיקית.

באשר לסכום הפיצוי, השופטת הבהירה כי התובעים לא הוכיחו שנזקקו לתמיכתו הכספי של המנוח, והעמידה את נזקי המנוח עצמו (הפסדי שכר, כאב וסבל והוצאות קבורה) על סך 388,200 שקל.

לפיכך, התביעה התקבלה בחלקה, והמדינה חויבה בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בשיעור של 15.34% מגובה סכום הנזק שנפסק.

  • ב"כ התובעים: עו"ד אסעד מזאוי, עו"ד רביע סלאמה
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד יוסי ברכיה 

* עורך דין ערן טל ממשרד עו"ד דין טל-ינקו ושות' עוסק בדיני נזיקין

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות
פיצויים לנהג בית חולים שנפצע לאחר שהרים חולה כבדת משקל
עו"ד מיכל כץ [תמונת אילוסטרציה חיצונית: Olekcii Mach, 123rf.com]

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ