אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> פיצוי לנפגעי פעולות טרור

פיצוי לנפגעי פעולות טרור

מאת: עו"ד ליאור טומשין | תאריך פרסום : 18/10/2015 15:23:00 | גרסת הדפסה

לאור גל הטרור שפוקד את מדינתנו לאחרונה, חשוב לדעת כי נפגעי פעולות איבה ואירועי טרור זכאים לתגמולים כספיים על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. רובם המכריע של הנפגעים אינם מודעים למלוא זכויותיהם והדרכים לממשן.

בימים אלה בהם השטח מסלים ופיגועים מתרחשים מדי יום, רבים נפגעים והופכים ל"נפגעי פעולות איבה". חשוב שמעבר לטיפול הרפואי והנפשי, נפגעים אלה יהיו מודעים לזכויותיהם ויפעלו על מנת לקבל את התגמולים המגיעים להם על פי חוק.

מהי פגיעת איבה?

פגיעת איבה היא פגיעה גופנית, פיזית או נפשית כתוצאה ישירה מפעולת איבה של כוחות אויב או ארגון טרור.

לייעוץ משפטי פנו ל:

עו"ד נפגעי טרור

חשוב לדעת כי נכות יכולה להיגרם למי שנפגע פיזית, אך גם למי שהיה עד לפיגוע טרור. לדוגמא, חשיפת אדם לאירוע איבה (ירי, דקירה, פיצוץ וכו') עלולות לגרום להתפרצות PTSD (פוסט טראומה), הפרעות חרדה, ליקויי שמיעה, התקף לב, פסוריאזיס (נגעים בעור), מחלת הסוכרת ועוד.

על כן, לא רק מי שנפגע פיזית ישירות מפעולת האיבה יהיה זכאי לפיצוי, אלא גם מי שנכח או צפה באירוע יכול להיחשב כנפגע.

ההליך להכרה כנפגע איבה, כולל בחינה של הקשר הסיבתי בין הפגיעה או המחלה לבין פעולת האיבה, ובהמשך עמידה בפני ועדה רפואית לקביעת דרגת הנכות. יובהר כי כמעט כל ליקוי גופני או נפשי מקנה נכות, וגם ליקויים קלים מזכים בפיצוי.

הגשת התביעה

תביעה להכרה כנפגע איבה מוגשת על גבי טפסים מיוחדים שניתן לקבלם בסניפי הביטוח הלאומי. התביעה תוגש לסניף הביטוח לאומי הקרוב למקום מגורי הנפגע. יש לצרף לתביעה אישור מתחנת המשטרה המקומית או אישור מצה"ל – במקרה שהפגיעה אירעה בשטחי יהודה ושומרון – וכן תיעוד רפואי תומך בסוג הפגיעה.

תגמולי הנכות וזכויות נוספות

 אדם שהוכר כנפגע איבה, יוזמן להופיע בפני ועדה רפואית לשם קביעת אחוזי נכותו. נפגע שנקבעו לו בין 10% ל-19% נכות רפואית קבועה, זכאי למענק חד פעמי שנע בין 47,000 שקלים ל-180,000 שקלים לערך.

נפגע שנקבעה לו נכות של 20% ומעלה, יהיה זכאי לקצבה חודשית בשיעור הקבוע בחוק, אשר מתעדכן מעת לעת. כעיקרון, 20% נכות מעניקים לנפגע קצבה חודשית בסך כ-870 ש"ח לחודש לכל ימי חייו, כאשר כל 1% נכות נוסף יעניק לו תוספת של 43 שקלים לקצבה החודשית.

בנוסף זכאים נפגעי פעולות איבה לטיפול רפואי, סיוע בדיור, קבלת מענקים שונים (כגון: תגמול בתקופת הטיפול הרפואי, תשלומים מיוחדים לנכים שאין להם הכנסות), מתן הלוואות, דיור מוגן, הנחה בארנונה, מימון ועזרה בשיקום, ייעוץ ועוד.

האם אפשר לערער על קביעתה של הרשות המאשרת ועל קביעתה של הוועדה הרפואית?

על החלטה הרשות המאשרת שלא להכיר באירוע כפגיעת איבה, ניתן לערער בתוך 60 ימים לוועדת ערר לנפגעי פעולות איבה היושבת בביהמ"ש המחוזי. על החלטת הוועדה הרפואית בעניין דרגת נכות, ניתן לערער לוועדה רפואית לעררים בתוך 30 ימים ממועד קבלת ההחלטה. על החלטת הוועדה הרפואית לעררים, יש זכות לערער לביה"ד לעבודה, בשאלה משפטית בלבד.

פגיעת איבה שהיא גם תאונת עבודה

אם פגיעת האיבה אירעה בשעות העבודה, או בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה לבית, זכאי הנפגע להגיש למוסד לביטוח לאומי שתי תביעות: תביעה להכרה כנפגע איבה ותביעה להכרה כנפגע עבודה.

לאחר הכרתו וקביעת דרגות נכותו בשני המסלולים, יידרש הנפגע לבחור במסלול אחד לצורך קבלת הזכויות והתגמולים הכספיים. במקרה כזה, חשוב לקבל ייעוץ משפטי על מנת לבחור את המסלול הנכון, מאחר שקשה מאד לשנות את ההחלטה בדיעבד.

כך לדוגמא, מי שנפגע מפעולת איבה בזמן עבודתו ומשתכר משכורת גבוהה, ייתכן שעדיף לו לבחור במסלול של תאונת עבודה הואיל והבסיס לחישוב תגמולי נכות מהעבודה נגזר מגובה המשכורת טרם הפגיעה, בעוד שהבסיס לחישוב תגמולי נכות מפגיעת איבה קבוע בחוק כמתואר לעיל.

הכי חשוב – לא להתייאש

קביעת אחוזי הנכות עשויה להשתנות לאורך הזמן. לדוגמה, כאשר חלה החמרה במצבו של הנפגע באותו ליקוי שהוכר על ידי ביטוח לאומי או בליקוי אחר שהתפתח לאורך הזמן. במקרה כזה רשאי הנפגע לבקש כי ועדה רפואית תדון במצבו מחדש.

לסיכום, בדרך כלל חוסר הידיעה או הליכים בירוקרטיים ארוכים ומתישים מול ביטוח לאומי עלולים להביא לאובדן זכויותיהם ולהפסד כספי ניכר. לנפגעים או לבני משפחותיהם כדאי אפוא לא להתייאש ולא לוותר באמצע הדרך לקבלת מה שמגיע להם על פי חוק.   

* עו"ד ליאור טומשין ממשרד מרקמן-טומשין עוסק בייצוג נפגעי פעולות איבה

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות
הכל עד קבלת הקצבה
עו"ד מור דביר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ