אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> פועל הבניין קיפח את חייו - הקבלן נענש בעבודות שירות בלבד

פועל הבניין קיפח את חייו - הקבלן נענש בעבודות שירות בלבד

מאת: עו"ד יואל גולדברג | תאריך פרסום : 26/05/2014 12:46:00 | גרסת הדפסה

מאת: עו"ד יואל גולדברג

לגזר הדין בעניין מדינת ישראל נ' שרעבי

עובד קיפח את חייו בתאונת עבודה. הקבלן האחראי הורשע בעבירת גרם מוות ברשלנות. בעקבות שיהוי של 3 שנים בהגשת כתב האישום, הוא נענש בעבודות שירות בלבד.

אתמול (א') פורסם דו"ח שקבע שרוב תאונות העבודה הקטלניות, מקורן בענף הבנייה. האם הסיבה לכך נעוצה בהיעדר הקפדה על בטחון העובדים? ואולי היעדר ההרתעה מקורה בהתמהמהות התביעה מלהגיש את כתבי האישום בזמן או בענישה מקלה?

כך למשל, לאחרונה הטילה שופטת בית משפט השלום בקריית גת, רובין לביא, עונש מזערי של עבודות שירות בלבד על הקבלן שניר שערבי, שהורשע בינואר 2014 בעבירה של גרם מוות ברשלנות, כשש שנים לאחר שאחד מפועליו קיפח את חייו בתאונת עבודה שאירעה במושב תלמים שבמועצה האזורית אשכול.

על פי כתב האישום שהוגש נגד שרעבי, אז מנכ"ל חברת שניר הדרום, הוא הותיר שני פועלי בניין לעבוד בתעלה שנחפרה בסמוך לקיר תומך, ללא פיקוח של מנהל עבודה. הקיר קרס על הפועלים, ואחד מהם נקבר תחתיו ומת.

כתב האישום נגד הקבלן הוגש בחלוף שלוש שנים. בגזר הדין, שניתן כשלוש שנים לאחר מכן, נקבע שהנאשם עזב את מקום העבודה והותיר את המנוח ללא פיקוח, ללא אמצעי בטיחות והגנה אף שידע שמדובר בעבודה מסוכנת, ותוך זלזול בחיי העובדים.

מעדות האב השכול עלה שהמנוח היה בחור צעיר שעול פרנסת שנים עשר בני המשפחה היה על כתפו. עוד סיפר האב שהגיש תביעה אזרחית נגד החברה, המועצה האזורית והמושב.

אף שהמדינה דרשה עונש של מאסר בפועל לתקופה שבין חצי שנה לשנה, החליט בית המשפט שהקבלן ירצה את העונש בדרך של עבודות שירות בלבד.

לקדש את החיים

השופטת הבכירה לביא ציינה שעבירות הרשלנות מתבצעות בדרך כלל על ידי אנשים נורמטיביים, שבחרו "לעגל פינות" בסדרי העבודה במטרה לחסוך בעלויות ומתוך מחשבה ש"יהיה בסדר". אלא שהמעסיקים חייבים להבין, שנורמות העבודה צריכות לקדש את ערך החיים ולכן כל כך חשוב להקפיד על הוראות הבטיחות, על פיקוח ועל אמצעי מיגון הולמים לעובדים.

השופטת קבעה שהעובדה שהנאשם, ברשלנותו, הביא לקיפוח חיי אדם אינה מאפשרת להימנע ממאסרו כליל, כפי שביקש סניגורו, אולם קבעה שהמאסר לא יהיה ממושך וירוצה בעבודות שירות בלבד, וזאת כיוון שהמדינה השתהתה בהגשת כתב האישום וגרמה לנאשם עינוי דין.

השופטת החליטה להטיל על הנאשם חמישה חודשי עבודות שירות ושנת מאסר על תנאי. כמו כן, חייבה אותו בפיצוי של 30 אלף שקל לעיזבון המנוח ובקנס סמלי של 1000 שקל. עוד חויב הנאשם לחתום על התחייבות של 25 אלף שקל שיימנע מביצוע עבירות גרם מוות ברשלנות בשלוש השנים הבאות.

נראה שנימוקי גזר הדין מצדיקים ביקורת: כבוד השופטת שקלה את ההתמהמהות בהגשת כתב האישום כנסיבה מקלה כלפי הנאשם, אבל מה לגבי עינוי הדין של משפחת הקורבן, שנאלצה להמתין במשך שש שנים של הליכים משפטיים???

ענישה מקלה שכזאת מחטיאה את מטרת הענישה ועומדת בעוכרי הציבור כולו, שעה שמנהל מפקיר עובדיו בשטח לבדם, ללא פיקוח והתוצאה - קיפוח. תרתי משמע!

לגזר הדין בעניין מדינת ישראל נ' שרעבי

* עו"ד יואל גולדברג עוסק במשפט פלילי וחוקתי

** הכותב לא ייצג בתיק

***המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

למדור: פלילי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי
נתפסת עם ג'וינט? מדריך עשה ואל תעשה
עו"ד אושרי בן ישי. צילום: פוטו עדן (תמונת אילוסטרציה: Peter Ksinan www.123rf.com)
מעשנים קנביס? יש לכם סיבה לשמוח
עו"ד רן תגר, צילום: איל תגר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ