אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> ערב לחוב של דודי אפל חויב לשלם לבעלת החוב כחצי מיליון שקל

ערב לחוב של דודי אפל חויב לשלם לבעלת החוב כחצי מיליון שקל

מאת: עו"ד אלדר פרץ | תאריך פרסום : 09/11/2014 12:37:00 | גרסת הדפסה

צילום: cohdra_100_4269 By cohdra, www.morguefile.com

הערב התחייב למשכן תמונה של נחום גוטמן כערבות לתשלום חוב. לאחר שאפל לא שילם ובעלת החוב ביקשה למכור את התמונה, התברר שהיא כבר נמכרה מזמן. הערב חויב לכסות את החוב מכיסו.

ביולי 2010 ניתן כנגד איש העסקים דודי אפל פס"ד המורה לו לשלם לחברת "אלומיניום החזקות (א.ה.) בע"מ" סכום של יותר מ- 7 מיליון שקל. אפל שילם לחברה סכום חלקי בלבד, וניתן נגדו צו לכינוס נכסים שאותו החברה הסכימה לעכב, בשל הצהרותיו כי הוא מתכוון לסלק את החוב.

לכתבות נוספות בנושא: 

כחלק מהבטחותיו, אפל העמיד לרשות החברה ערבות צד ג' לפירעון של 900,000 שקל. על כתב הערבות חתם יואב אדוארד, שכדי להבטיח את ערבותו התחייב להפקיד בנאמנות תמונה של הצייר נחום גוטמן שבבעלותו בידי בית מכירות פומביות. היה ואפל לא ישלם את חובו, תימכר התמונה במכירה פומבית והתמורה עבורה תעבור לחברה.

לאחר שאפל לא שילם את חובו ו'אלומיניום' לא קיבלה את כספה, היא הגישה תביעה בסדר דין מקוצר נגד הערב לבית משפט השלום בת"א. החברה טענה כי כשפנתה לבית המכירות כדי שיורה על מכירת התמונה, התברר לה כי התמונה כלל לא נמצאת שם. משכך, היא פנתה לערב שישלם את סכום הערבות, אך הוא התחמק. לטענת התובעת, הערב סייע לאפל להתחמק מתשלום והפר את התחייבותו לפי כתב הערבות.

בין יתר טענות ההגנה שהעלה הנתבע הוא טען כי הערבות לא הייתה כספית אלא עסקה בהפקדת התמונה ובמכירתה בלבד.

הנתבע הוסיף, כי התמונה הופקדה בבית המכירות סמוך לאחר החתימה על הערבות, וכי מעולם לא קיבל בעדה תמורה. לבסוף טען, כי התובעת הסתירה את זהות הגורם בבית המכירות שדיווח כי התמונה אינה ברשותו, וכי הפנייה לבית המכירות נעשתה בניגוד להוראת הערבות, שחייבה אותה לשלוח דרישה בכתב לערב, טרם מימושה.

לחלופין טען הנתבע, כי חל על התובעת אשם תורם מהותי, בשל העובדה שלא בדקה אם התמונה הופקדה בבית המכירות והטעתה אותו לגבי נוסח כתב הערבות.

רוקן את הערבות מתוכן

השופט אהוד שוורץ קבע, כי מנוסח כתב הערבות עולה שהנתבע ערב לפירעון בסך 900,000 שקל, כאשר הערבות תמומש בדרך של מכירת התמונה.  עם זאת, ממסכת הראיות עולה שהתמונה הועברה לבית המכירות כחלק מנסיונותיו של אפל לגייס כספים, ולא כבטוחה למימוש החוב, ונמכרה לקונה במכירה רגילה (לא פומבית) בסכום של 100,000 דולר, שמעולם לא הועבר לתובעת לצורך פרעון החוב.

משכך, קבע השופט, הנתבע לא קיים את התחייבויותיו לפי כתב הערבות. לפי השופט, טענת הנתבע שהערבות לא הייתה כספית והגיעה לסיומה עם מכירת התמונה מרוקנת את כתב הערבות מתוכן ואינה מתקבלת על הדעת.

לבסוף, קיבל השופט שוורץ את התביעה בחלקה וקבע, כי יש להעמיד את סכום הערבות של הנתבע על סך 500,000 שקל – סכום שבו לשיטתו התמונה יכולה הייתה להימכר לו הייתה נמכרת במכירה פומבית. מסכום זה, קבע השופט, יש לנכות אשם תורם של התובעת בשיעור של 15%, על כך שלא ווידאה כי התמונה אכן מושכנה בנאמנות לבית המכירות.

לפיכך חייב השופט את הנתבע לשלם לתובעת 425,000 שקל עם ריבית והצמדה מיולי 2012, בתוספת 40,000 שקל בעבור הוצאות משפט.

* עו"ד אלדר פרץ, שותף במשרד עורכי הדין בר-משה, פרץ ושות', עוסק במשפט אזרחי-מסחרי, פשיטות רגל ושוק ההון

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ