אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> על השקופים באמת: המדינה שכחה את פדויי השבי

על השקופים באמת: המדינה שכחה את פדויי השבי

מאת: עו"ד אמנון מ. שילה | תאריך פרסום : 21/04/2015 16:31:00 | גרסת הדפסה

צילום רקע: dollarphotoclub

באוגוסט האחרון החליטה המדינה לא להכיר יותר באופן אוטומטי בפדויי שבי כנכי צה"ל וכעת היא דורשת מהם לצאת לעבוד. עו"ד אמנון שילה מבקש להעניק לאלה שלא היינו בנעליהם אפילו בתיאוריה, את ההכרה הראויה כדי שיוכלו לחיות ולהזדקן בכבוד.

בפתח אירועי יום הזיכרון אבקש לדבר על קבוצת שקופים שהטראומה הלא נגמרת חוזרת אליהם שוב ושוב, בשל אוזלת ידינו. מדובר בפדויי שבי, בעיקר מיום כיפור 73', ששבו ממצרים ומסוריה. ניצולי השבי, שפגשו את השטן לילה לילה בנקישות נעליו ושקשוק מפתחותיו, וקשיות מקלותיו ומכותיו, ובקשירת אבריהם.

יוער – מדובר קודם כל בכבוד האדם, ואחר כך – בתגמול הכספי למי שנכרתו נקטעו או נגדעו חלקים גורליים בנפשם, נשמתם, נשימתם וכוחם להתמודד עם החיים שאחרי.

פדויי השבי שלנו חברים בעמותת "ערים בלילה" בשל כך שהם עדיין סובלים מטראומה מורכבת. משמעות הטראומה שלהם מגולמת היטב בהבדל בין השפעתה של טריקת דלת מהרוח באמצע הלילה. כשזה קורה, אתם ואני סבים על צירנו, מיטיבים את השמיכה ושבים לישון. לעומתנו, "בוגרי שבי" מסיימים בשלב זה את הלילה, וסביר להניח שלא יירדמו יותר. מכאן שמם: ערים בלילה.  

בחייהם-לא-חיים מצווים הם לנו את החיים. ואנחנו? משואה ביום העצמאות? לא להם. 100% נכות? למה-מי-מת. אחדים מהם היו מתים למות, מהבושה. ואם לא די בכך, יש בינינו גם גיבורים הבזים להם.

אחרי 30 שנה

שלושים שנה לקח למדינה להכיר בהם כנכים, תוך עצימת עיניים גלובלית והתחסדות מפוארת. בשנת 2005 חוקקה הכנסת את חוק תשלומים לפדויי שבי. אלא שתנחשו מה? הגמלה שהוקצתה לפדויים עמדה על 1,000 שקל לחודש. איני יודע אם יש יותר פדויי שבי מחברי כנסת, אבל ההבדל בוודאי אינו גדול. אז בואו נשווה לרגע: חבר כנסת מקבל 2,000 שקל לחודש רק עבור שיחות בטלפון סלולארי, ואילו פדוי שבי מקבל למחייתו ולרפואתו 1,000 שקל בלבד. הייתכן? כאשר חבילת שיחות טובה עולה עד 100 שקל אולי כדאי לבקש מחברי הכנסת לתרום את ההפרש. כל אחד יאמץ נכה פדוי שבי, זה בסך הכול כסף ציבורי, לא?

ברוח החוק נהוג היה לפסוק באופן אוטומטי שפדויי שבי סובלים מ-50% נכות, אבל המדינה נרגעה מאז והחליטה שפדויי שבי צריכים להוכיח את אחוזי הנכות שלהם. באוגוסט האחרון, כאמור, אישר בית המשפט העליון את עמדת קצין התגמולים שלא מגיע אוטומטית כלום,  וקבע: לא עוד! כל פדוי שבי צריך להוכיח את עומק פצעיו, ונכותו תיקבע לפי מידת ההוכחה. (רע"א 2536/14 קידר נ' קצין התגמולים)

"הוא הולך? הוא יושב? יש לו ארבע גפיים? שילך לעבוד!". אלא שקצין התגמולים על ועדותיו שוכח בעיה קטנה: רוב פדויי השבי אינם מצליחים לעבוד, ודאי לא כשכירים.  זאת הטראומה והפוסטראומה שלהם.  בשפה יפה הם קוראים לזה "בתר-חבלתית" או משהו כזה. אז תרשמו, חכי"ם יקרים – אני בתר-מאוכזב.

"שלוש פעמים" - אמר אחד מהפדויים – "שלוש פעמים חוויתי את הטראומה: הראשונה - בשבי. השניה - בשובי, בתחקורים. השלישית - כשעמדתי בפני הוועדות הרפואיות הסבורות שעשרים אחוזי נכות זו מתנה לי ולחבריי".

פנו לחברי הכנסת

הפעם הראשונה, לשמחתי, שגוף פורמלי של המדינה הכיר בזכותו של פדוי שבי ליחס מיוחד הייתה בתיק תאונת דרכים. למשרדי הגיע פדוי שבי, שהוגש נגדו כתב אישום בגין גרימת תאונת דרכים. והנה, אני הקטן, עבדכם, זכיתי לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה כי אף שהנאשם אכן אשם בגרימת תאונת דרכים, יש לעכב ההליכים נגדו, כיוון שכבר שילם את חובו לחברה, ביושבו בכלא הזר, על לא עוול בכפו. משמעות עיכוב ההליכים, למען ההבהרה היא, סגירת התיק וביטול ההליך (אם כי ניתן לפתוח אותו שוב בעתיד בתנאים מסוימים) – תוצאה שהיא טובה יותר אפילו מזיכוי, כיוון שבמרבית המקרים הנאשם לא מגיע לבית המשפט בכלל.

אני קורא לציבור כולו ולכנסת הבאה למצוא דרך להעניק לאותם פדויי שבי את התמיכה, הסיוע וההזדקנות המכובדת. כן, וגם את ההכרה שהם גיבורינו העלומים, שמלחמתם לא נגמרת לעולם. קראו לזה הלם קרב, ערים בלילה, או כל דבר אחר, אבל תנו להם את ההכרה. אנו חבים להם את שנת הישרים שלנו.

אז מה לעשות? שבו וכתבו לחברי הכנסת עבורם הצבעתם. הייתי מציע להעמיד לכל פדוי שבי מענק חודשי העומד על שכר המינימום במשק. קדימה, כנסת, לפני כל דבר אחר – דאגי לפדויי השבי ששלחת למלחמה. ההבדל הקטן בין צדק לצדקה.

* עו"ד אמנון מ. שילה עוסק בתחומי המשפט האזרחי מסחרי ובעיקר בדיני עבודה, הוצאה לפועל ופשיטת רגל

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ